استاد مطالعات بين الملل در دانشگاه آمريكا:

ابراز خوشبینی کارشناس آمریکایی در باره مذاکرات بغداد

ابراز خوشبینی کارشناس آمریکایی در باره مذاکرات بغداد
پنج‌شنبه 4 خرداد 1391 - 09:52

واشنگتن (العالم)- استاد مطالعات بين الملل در دانشگاه آمريكا، مذاكرات بغداد را تا حدودي اميدواركننده و خوشبينانه توصيف كرد و درهمين حال گفت كه نبايد درباره احتمال موفقيت اين نشست بيش از حد خوشبين بود.

"أدمون غريب" روز پنجشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم با بيان اين كه هنوز اختلافات عميق و بسياري وجود دارد بر اعتمادسازي به عنوان مساله اي مهم و ضروري تاكيد كرد.

وي با اشاره به اینکه در  عین وجود شواهد مثبت ، ميان دو طرف بي اعتمادي حاکم است ، افزود :  فتواي رهبر انقلاب درباره  حرام بودن سلاح هسته اي و افزایش اختیارات سعيد جليلي و همچنین برخی اظهارات مثبت نمایندگان 1+5 را از جمله شرایط مثبت این دور از مذاکرات عنوان کرد. 


وي اين مسائل را تحولاتي مثبت و اميدوار كننده و مايه خوش بيني در مذاكرات ميان گروه 1+5 و ايران دانست .

وي احتمال موافقت واشنگتن با لغو تحريم ها عليه ايران دراين مرحله را بعيد دانست و افزود: آنچه از طرف آمريكايي و از اظهارنظرهاي مسوولان اين كشور برداشت مي شود ، اين است كه در نزد مسوولان کاخ سفید نوعي درك درباره اقدام گام به گام و تدريجي و نيز اعتماد سازي ميان طرفين به وجود آمده است.

غريب گفت: آنچه آمريكا مي خواهد اين است كه ايران غني سازي اورانيوم به ميزان بيست درصد را در ازاي كاهش تحريم ها و تامين لوازم يدكي براي هواپيماهاي ايراني و برخورداري از فنآوري در زمينه انرژي و تجهيز آن به سوخت هسته اي متوقف كند.

استاد مطالعات بين الملل در دانشگاه آمريكا احتمال داد كه اين اقدامات ممكن است به اعتمادسازي ميان دو طرف كمك كند.

وي گفت: اكنون مشكل اين است كه آمريكا مرحله انتخابات دشواري را پشت سر مي گذارد و فشارهاي بسياري از سوي اسرائيل، رسانه ها، كنگره يا در مراكز مطالعات يا حتي از داخل خود دولت  وارد است.

وی اظهارداشت : مخالفان مذاکرات مسائلی از جمله قابل اعتماد نبودن ایران و اینکه این کشور در صدد وقت کشی برآمده  و در  گفت و گوها جدی نیست ، را مطرح می کنند.

 

غريب پيش بيني كرد كه اروپايي ها توقف تحريم عليه ايران را خواستار شوند و با اعمال تحريم هاي بيشتر عليه تهران در شرايطي كه با اين كشور مذاكره مي شود ، مخالفت كنند.

اين استاد دانشگاه آمريكا تصريح كرد " در صورتي كه هر نوع پيشرفتي در اين نشست ها حاصل شود ، زمينه براي مذاكرات دو هفته آينده فراهم مي شود و نيز گفت و گوهای طولاني و دشوار در ماه هاي آينده پيش روي دو طرف قرار خواهد داشت.

وي اظهار داشت: مهم ترين تحول دراين دور از مذاكرات، تفاهم بر سر برخي از مسائل اساسي و نيز ادامه مذاكرات است و درصورتي كه دور جديدي از مذاكرات در دو هفته آينده ميان طرفين برگزار شود، اين مساله نشانه خوبي براي اين خواهد بود كه دو طرف مانورها و تحرك هايي مثبت را انجام خواهند داد.
05/23         22:40 

پربیننده ترین خبرها