آیا سوئد برای جنگ احتمالی با روسیه آماده می شود؟

آیا سوئد برای جنگ احتمالی با روسیه آماده می شود؟
پنج‌شنبه 28 دی 1396 - 07:44

دولت سوئد برای آموزش شهروندانش در خصوص مقابله احتمالی با حمله نظامی، یک کتابچه آموزشی منتشر کرده است. 

العالم ـ اروپا

یورو نیوز در گزارشی می نویسد؛ در حالی که احتمال برخورد نظامی میان کشورهای اروپایی و روسیه از زمان فروپاشی شوروی سابق تاکنون به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته، دولت سوئد برای چهار میلیون و هفتصد هزار خانوار این کشور کتابچه‌های آموزشی برای «آمادگی در برابر بحران یا یک مخاصمه مسلحانه» را ارسال کرده است. 

آن طور که رسانه های محلی گزارش کرده اند، مبارزه با حملات سایبری و تروریستی و همچنین چگونگی تامین نیازهای اولیه (آب، غذا و گرما) از جمله بخش‌های این جزوه آموزشی هستنتد. 

این سیاست دولت، پس از بازگشت خدمت سربازی اجباری و برگزاری بزرگترین رزمایش ربع قرن اخیر در سال گذشته، در این کشور آرام اسکاندیناوی اتخاذ شده است.  

یورو نیوز می گوید؛ با وجود آنکه در این کتابچه اشاره‌ای به نام دشمن احتمالی نشده، اما همه شواهد حاکی از آن است که اگر قرار باشد سوئد در معرض حمله خارجی قرار بگیرد، این حمله از ناحیه کشوری غیر از روسیه نخواهد بود. از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای و نرم‌افزاری روسیه نسبت به افکار عمومی کشورهای اروپایی، بسیاری از رهبران اسکاندیناوی احساس خطر کرده اند. در سوئد که عمدتا به اتخاذ سیاست‌های بی‌طرفانه در قبال بحران‌های بین‌المللی مشهور است، دست‌کم چهار حزب خواستار الحاق به ناتو شده اند.

به نظر می رسد گزارش یورو نیوز در مورد خطر حمله روسیه به کشورهای اروپایی به ویژه کشور بی طرف سوئد، بیش از آن که واقعیت داشته باشد رنگ و لعاب تبلیغاتی دارد و با اهداف خاصی مطرح می شود.

چرا که کریستینا اندرسون، مدیر مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه سوئد در این خصوص هیچگاه اشاره ای به خطر حمله نظامی از سوی روسیه نکرده و می‌گوید: «تمام جامعه باید برای مواجهه با یک درگیری نظامی یا غیر نظامی آشنا شود. در ۲۵ الی ۳۰ سال گذشته یا بیشتر از آن، در سوئد حتی از آمادگی همه نیروها یا وضعیت اضطراری جدی هم حرفی نزده‌ایم. شناخت و آمادگی در برابر چنین شرایطی در سوئد بسیار کم است.»

پربیننده ترین خبرها