مسکو: آماده افزایش همکاری با آمریکا در خصوص سوریه هستیم

مسکو: آماده افزایش همکاری با آمریکا در خصوص سوریه هستیم
پنج‌شنبه 28 دی 1396 - 10:32

سفیر روسیه در واشنگتن در پی سخنان وزیر خارجه آمریکا گفت که مسکو آمادگی دارد بر یک پایه قانونی بین‌المللی استوار با واشنگتن در خصوص سوریه همکاری کند.

العالم- اروپا

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت روسیه آمادگی دارد بر اساس یک اصول قانونی بین‌المللی محکم، همکاری با آمریکا در خصوص سوریه را افزایش دهد.

بنا به گفته آنتونوف، مسکو تصمیم دارد دعوتنامه‌ای را برای آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای مشارکت بعنوان ناظر در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه ارسال کند.

سفیر روسیه تصریح کرد: «ما کنگره (گفت‌وگوی ملی سوریه) را بعنوان انجمنی در نظر می‌گیریم که برای دادن انگیزه‌های جدی به فرایند مذاکرات تحت سایه سازمان ملل در ژنو و دستیابی طرفین سوری به توافقاتی از طریق توافق دوجانبه و بدون پیش‌شرط طراحی شده است».

وی ادامه داد: «ما از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی که بر تحولات اوضاع سوریه نفوذ دارند می خواهیم که موضع روشنی در حمایت از کنگره (گفت‌وگوی ملی سوریه) اتخاذ کنند».

پیش از این وزیر خارجه آمریکا از روسیه خواست حکومت بشار اسد را به ایفای نقش سازنده در گفت‌وگوهای ژنو دعوت کند.

تیلرسون همچنین گفت: «در تلاش هستیم با روسیه و اردن، در جنوب غرب سوریه آتش‌بس برقرار کنیم. این آتش‌بس با ملزم کردن نیروهای مورد حمایت ایران به دور شدن از مرز، به امنیت اسرائیل کمک می‌کند.»

آنتونوف تصریح کرد: «روسیه آمادگی دارد به همکاری با آمریکا بر پایه قانونی بین‌المللی محکم و استوار برای رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز برای درگیری‌های سوریه ادامه دهد و این همکاری را افزایش دهد».

طبق این گزارش، در حال حاضر، همکاری آمریکا و روسیه در خصوص سوریه تا حد زیادی به خطوط تلفنی برای جلوگیری ازوقوع حوادث در حریم هوایی سوریه و همچنین توافق در خصوص ایجاد منطقه امن در جنوب سوریه محدود می‌شود. 

آنتونوف درباره توافق نیروی هسته‌ای میانبرد (INF) دوران جنگ سرد گفت: «ما متقاعد شدیم که لفاظی‌های تهاجمی آشکار واشگتن غیرسازنده است و سهمی در تقویت INF ندارد».

وی ادامه داد: «اوضاع پیچیده‌ای پیرامون توافق در خصوص موشک‌های میانبرد و کوتاهبرد به جود آمده است. واشنگتن همچنان این موضوع را سیاسی می‌کند و خط مشی آشکارا متهم کردن روسیه به نقض INF را در پیش گرفته است».

این دیپلمات روس درباره روابط روسیه و آمریکا گفت: «ترامپ با هدف بهبود روابط دوجانبه روی کار آمد. من اطمینان دارم که رئیس‌جمهور این هدف خود را کنار نگذاشته است اما نتوانسته است به این هدف نائل آید».

وی ادامه داد: «روابط روسیه و آمریکا در یکسال گذشته بدتر شده است زیرا آنها درگیر جدال سیاسی داخلی در آمریکا شده‌اند».

سفیر روسیه گفت: «روسیه تلاش‌های آمریکا برای افزایش فشار را نمی‌پذیرد و به شدت به اقدامات غیردوستانه پاسخ می‌دهد اما مسکو به دنبال تقابل نیست  همچنان برای بهبود گفت‌وگوهای دوجانبه آمادگی دارد. این امر در صورت آنکه کشورها روابط خود را بر پایه برابری و احترام متقابل بنا بگذارند، قابل دستیابی است».

آنتونوف تصریح کرد: «من به شدت معتقدم که ما علیرغم برخی نقل قول‌ها، دشمنان یا مخالفان آمریکا نیستیم. ما شرکایی هستیم که در طول زمان آزموده شدیم، شرکایی هستیم که دوستی آنها در نبرد محک زده شده است».

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها