تیلرسون: قصد تشکیل گارد مرزی در سوریه را نداریم

تیلرسون: قصد تشکیل گارد مرزی در سوریه را نداریم
پنج‌شنبه 28 دی 1396 - 11:24

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده قصد تشکیل ارتش کُرد در مرزهای مشترک سوریه با ترکیه را ندارد و این موضوع در نزد بسیاری بد تفسیر شده است.

العالم - آمریکا

در حالی‌که در روزهای گذشته، موضوع تشکیل یک گارد مرزی جدید در شمال سوریه توسط ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش، واکنش‌های تند روسیه و ترکیه را درپی داشته است، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش قصد تشکیل نیرویی مستقر در مرزهای مشترک سوریه با ترکیه را ندارد.

پس از آن‌که واشنگتن اعلام کرد که به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (شبه‌نظامیان کُرد) برای ایجاد نیروی مرزی 30 هزار نفره کمک خواهد کرد، ترکیه خشم خود را نسبت به این طرح آمریکا ابراز و تهدید کرد که به زودی عملیات نظامی در شهر «عفرین» سوریه را آغاز خواهد کرد.

آنکارا، روز گذشته اعلام کرد، در صورت عدم عقب‌نشینی آمریکا از حمایت از شبه‌نظامیان کُرد برای تشکیل چنین نیرویی، ترکیه برای عملیات نظامی در عفرین و دیگر مناطق مرزی سوریه تردید نخواهد کرد.

در همین حال، رکس تیلرسون اعلام کرد که روز سه‌شنبه با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، در «ونکوور» کانادا دیدار کرده و درباره این موضوع توضیح داده است.

تیلرسون، به خبرنگارانی که وی را در سفر به کانادا همراهی می‌کردند، در مسیر بازگشت به واشنگتن گفت: «این موضع کاملا بد تفسیر شده است. اظهارات برخی دقیق نیست. ما هرچز چنین نیروی مرزی ایجاد نخواهیم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «به نظرم، متاسفانه اظهاراتی، که برخی‌ها مطرح می‌کند این تصور را ایجاد کرده است. این چیزی نیست که ما انجام می‌دهیم.»

پنتاگون نیز در بیانیه‌ای، با رد تشکیل یک ارتش تازه یا گارد مرزی متداول در سوریه، اعلام کرده است که آمریکا به آموزش نیروهای امنیتی محلی در سوریه ادامه خواهد داد و این به منظور افزایش امنیت آوارگانی است که به محله‌های ویران‌شده خود باز می‌گردند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که این آموزش برای جلوگیری از حضور دوباره عناصر داعش در مناطق آزاد شده ضروری است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها