شرايط لازم براي باروری ابرها وجود ندارد

شرايط لازم براي باروری ابرها وجود ندارد
پنج‌شنبه 28 دی 1396 - 14:24

معاون وزير نيرو گفت: امسال براساس اطلاعات راداري هواشناسي، شرايط مناسبي از نظر جوي براي باروري ابرها تا امروز نداشتيم.

العالم- ایران/ اقتصادی 

رحيم ميداني گفت: متأسفانه نتوانستيم تجهيزات خودمان را نيز براي پرواز دو فروند هواپيماي اجاره اي مستعمل آنتونوف روسي که ظاهراً امسال آخرين سالي است که مي توانستند مجوزهاي لازم براي پرواز را دريافت کنند آماده کنيم.

وي با اشاره به اينکه کنترل وتعميرات دوره اي اين هواپيما ها بايد در تاجيکستان انجام مي شد و منابع مالي آن بايد نقدي پرداخت شود نتوانستيم آن را انجام دهيم افزود: صنايع وابسته به وزارت دفاع در تلاشند مراحل ساخت پيرو پاترون هاي( فشنگ هاي حاوي يديد نقره )لازم براي باروري ابرها را انجام دهند و از وزير دفاع درخواست کرديم که اين کار سرعت بيشتري به خود بگيرد چون بيش از اين فشنگ هاي لازم را از روسيه وارد مي کرديم.

ميداني ادامه داد: براي خريد فشنگ ها ي حاوي يديد نقره هم بايد پول نقد به روسيه پرداخت کنيم به همين دليل در تلاش مذاکره با صنايع هواپيمايي و نيروي هوايي سپاه هستيم که بدون استفاده از آن دو هواپيماي روسي که در حال حاضر امکان پرواز ندارند امکان پرواز با هواپيماهاي ديگر وجود دارد يا نه.

وي تاکيد کرد: بايد به فکر خريد 4 فروند هواپيما در زمينه باروري ابرها باشيم و يا از طريق شرکت هاي داخلي آنها را اجاره کنيم که همه اينها نياز به منابع مالي دارد که بايد تامين شود .

معاون وزير نيرو با تاکيد بر اينکه باروري ابرها در بهترين شرايط 15 درصد ميزان بارش را افزايش مي دهد، گفت: همين مقدار بارش در برخي مناطق بسيار موثر است.

ميداني­ افزود: اگر در شرايط فعلي به دنبال آب هاي ژرف، مديريت آب، سدسازي هستيم بايد باروري ابرها هم گسترش دهيم.

وي ادامه داد: بيش از اين سالانه 4 ميليارد تومان براي باروري ابرها در نظر گرفته مي شد که اين رقم امسال به 9 ميليارد تومان افزايش يافت که تاکنون 2 ميليارد تومان آن به صورت اسناد خزانه تخصيص يافته است.

معاون وزير نيرو گفت: براي آبرساني به روستاها­ امسال­300 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي و حدود هزار و 67 ميليارد تومان از منابع عمومي دولت پيش بيني شده است.

میدانی افزود: همه اعتبارات صندوق توسعه ملي در اختيار ما قرار گرفت و از منابع پيش بيني شده عمومي نيز تا امروز 20 درصد به صورت اسناد خزانه تخصيص داده شده است.

وي گفت: 636 مجتمع روستايي در برنامه امسال در نظر گرفته شده و هزار و 336 روستا علاوه برآن در برنامه آبرساني قرار دارندکه با فرض اينکه صددرصد هزار و 67 ميليارد تومان هم اختصاص يابد حدود 500 هزار نفر جمعيت از آب سالم بهداشتي برخوردار مي شوند که به اين ترتيب سرجمع با اعتبارات تخصيص يافته از صندوق توسعه ملي و اعتبارات عمومي يک ميليون نفر از جمعيت روستايي از آب سالم بهداشتي برخوردار خواهند شد.

معاون وزير نيرو افزود: به اين ترتيب هزار و 439 روستا با برنامه هاي پيش بيني شده براي آبرساني به روستاهاي کشور در سال جاري با جمعيت يک ميليون نفر از آب سالم بهداشتي برخوردار مي شوند که تا امروز 720 هزار نفر به آن محقق شده و جمعيت باقيمانده در بهمن و اوايل سال 97 از اين نعمت بهره مند مي شوند.

وي ادامه داد:­پارسال­ 500 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي در اختيار آب روستايي قرار گرفت که 1500 ميليارد تومان آن اوايل امسال براي تامين آب شرب هزينه شد.

خبرگزاری صداوسیما 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها