پنجره‌های هوشمند در راه بازار

پنجره‌های هوشمند در راه بازار
پنج‌شنبه 28 دی 1396 - 15:33

گروهی از محققان آلمانی نوعی پنجره هوشمند ساختند که با استفاده از ذرات آهن معلق در یک مایع، نور خورشید را در سطوح مختلف مسدود می‌کند و از آن انرژی می‌گیرد.

العالم ـ گوناگون

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، اغلب پنجره‌های هوشمند موجود در بازار از فناوری الکتروکرومیک بهره می‌برند، بدین معنی که در واکنش به سیگنال‌های الکتریکی که از سیم‌های درون شیشه دریافت می‌شود، میزان شفافیت آن‌ها تغییر می‌کند. 
اما در فناوری جدید از رویکرد متفاوتی استفاده شده است. برای ساخت این پنجره نانوذرات مغناطیسی آهن درون مایعی که در کانال‌های عمودی درون شیشه ریخته شده، به صورت معلق قرار گرفته‌اند. این نانوذرات قادرند شفافیت شیشه را در سطوح مختلف تغییر دهند و در صورت نیاز انرژی گرمایی خورشید را نیز جذب کنند. برای شفاف کردن پنجره کافی است کاربر آن را روشن کند تا آهن‌رباهای موجود در بدنه پنجره نانوذرات آهن را از مایع خارج کنند.
در این فناوری از انرژی الکتریکی استفاده نمی شود، اما با توجه به این که لازم است کانال‌هایی برای قرارگیری مایع درون ساختار شیشه تعبیه شود، تولید این پنجره‌ها کمی پیچیده تر از سایر فناوری های موجود در بازار است. 
به گزارش ایرنا، هدف اصلی محققان از تولید این فناوری صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها است. در حال حاضر برای تولید انبوه این فناوری سرمایه‌گذاری شده و انتظار می‌رود در سال 2018 این پنجره به صورت تجاری به بازار عرضه شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Sustainable Systems منتشر شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها