کشته شدن 4 عضو "الشباب" در سومالی

کشته شدن 4 عضو
شنبه 30 دی 1396 - 02:21

فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا موسوم به "آفریکام" روز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاک سومالی 4 فرد مسلح که احتمالا اعضای گروه تروریستی الشباب هستند، کشته شدند.

العالم-افریقا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق اعلام آفریکام این حمله روز پنجشنبه در جنوب سومالی در پنجاه کیلومتری شمال غربی بندر کیسمایو صورت گرفت. این منبع با تاکید بر این که این حمله با هماهنگی دولت فدرال سومالی صورت گرفته است توضیحات بیشتری درباره چگونگی عملیات ارائه نکرد. طبق بیانیه آفریکام در این حمله هیچ غیرنظامی کشته نشد.

گروه الشباب که سالهاست با دولت سومالی مبارزه می‌کند و به رغم تحمل شکستهای سنگین در برخی مناطق هنوز هم از مبارزه مسلحانه با دولت سومالی و نیروی صلحبان اتحادیه آفریقا دست نکشیده است.

اوت سال 2011 در پی حملات گسترده ارتش سومالی و نیروی نظامی اتحادیه آفریقا از پایتخت سومالی بیرون رانده شد. با این حال این گروه مسلح  هنوز هم کنترل بخشهای گسترده ای از مناطق روستایی سومالی را در دست دارد و در ماههای اخیر به جای مبارزه متعارف با نیروهای دولتی سومالی و نیروهای صلحبان آفریقایی، به جنگ چریکی روی آورده است.

فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا در بیانیه خود تاکید کرد که  نیروهای نظامی آمریکا همچنان از تمام تدابیر مجاز و مناسب برای حفاظت از شهروندان آمریکایی و خنثی کردن تهدیدهای تروریست‌ها استفاده خواهند کرد.

در سال 2018 این دومین بار است که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا نیروهای شباب را هدف قرار می دهند.

طبق بررسیهای گروه افکار سنجی  بنیاد دفاع از دموکراسیها، ارتش آمریکا در سال گذشته میلادی سی و پنج حمله بر ضد گروه شباب در سومالی انجام داد که نسبت به سال 2016 به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.

 کشور سومالی واقع در شاخ آفریقا به مدت سه دهه صحنه آشوب، خشونت و هرج و مرج گسترده بود و اکنون نیز دولت مرکزی آن با حمایتهای گسترده جامعه بین المللی و پشتیبانی نیروی صلحبان اتحادیه آفریقا، به زحمت این کشور را اداره می کند.

محمد عبداللهی محمد رئیس جمهور سومالی ملقب به  فرماجو  اولویت اصلی دولت خود را ریشه کنی تروریسم و ناامنی و برقراری صلح و ثبات در کشور  اعلام کرده است، اما تردیدهای زیادی درباره ظرفیت های دولت سومالی برای تغییر شرایط حاکم بر این کشور وجود دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها