نیچروان بارزانی با شمخانی دیدار می‌کند

نیچروان بارزانی با شمخانی دیدار می‌کند
يکشنبه 1 بهمن 1396 - 11:06

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق امروز (یکشنبه) با شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

العالم _ عراق

نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق که صبح امروز یکشنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان وارد تهران شد، با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

این اولین سفر مقامات اقلیم کردستان بعد از همه پرسی در این منطقه است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از انجام این همه پرسی مخالفت خود را با آن اعلام کردند و در همین زمینه شمخانی شهریور ماه 1396 در اظهاراتی عنوان کرده بود که جمهوری اسلامی به عنوان دوست و همپیمان برادران کرد که همواره و در سخت‌ترین شرایط در کنار آنها بوده است، برگزاری رفراندم (همه‌پرسی) را تامین کننده منافع اقلیم کردستان ارزیابی نمی‌کند و با آن مخالف است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین اقدامات و فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از طریق گفتگوی نزدیک با مسئولان اقلیم کردستان، دولت عراق و همسایگان این کشور افزود: ایران به طور قطع صرفا، دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می‌شناسد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز شهریور ماه در دیدار یان کوبیش نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق ضمن ابراز مخالفت جمهوری اسلامی ایران با برگزاری همه ‌پرسی در منطقه اقلیم بر لزوم احترام به حاکمیت ملی، رعایت قانون اساسی و حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق تاکید کرد و اظهار داشت: گفت‌وگوی بغداد - اربیل تنها راه‌حل رفع اختلافات است.

عراق و ترکیه و بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و حتی همپیمانان کردها نیز مخالفت خود را با برگزاری این همه‌پرسی اعلام کرده بودند.

علی‌رغم این مخالفت‌ها همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق سوم مهرماه برگزار شد ولی در پی رای دادگاه فدرال عراق این همه‌پرسی ابطال و اربیل هم اعلام کرد که به رای دادگاه احترام می‌گذارد.

روز گذشته برخی رسانه‌ها به نقل از سرکنسولگری ایران در اربیل از این سفر خبر داده و اعلام کردند که نیچروان بارزانی و معاونش قباد طالبانی یکشنبه در راس یک هیأت از اقلیم کردستان عازم ایران خواهند شد.

در بیانیه سرکنسولگری ایران آمده بود که این سفر با هدف تبادل آراء درباره قضایای سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود نتایج آن مثبت باشد.

پربیننده ترین خبرها