رونق قاچاق آثار باستانی مصر به اراضی اشغالی

رونق قاچاق آثار باستانی مصر به اراضی اشغالی
شنبه 6 خرداد 1391 - 14:44

در سايه انقلابهاي عربي و به ثبات نرسيدن برخي از کشورها، مقامات اداره باستان شناسي رژيم صهيونيستي از رونق قاچاق آثار تاريخي از اين كشورهاي به اراضي اشغالي خبر دادند.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "شاي بار طوبا" مدير واحد مبارزه با سرقت آثار تاريخي در اداره باستان شناسي رژیم صهیونیستی گفت: "قاچاق آثار تاريخي از كشورهاي عربي به اسرائيل پس از انقلاب هاي عربي و به علت ضعف نظام هاي حاكم بر اين كشورها، بي ثباتي و گسترش حفاري هاي غيرقانوني افزایش يافته است".

وي با اشاره به افزايش قاچاق آثار تاريخي از مصر به سرزمين هاي اشغالي از طريق منطقه سينا به ويژه پس از انقلاب اين كشور و حمله به برخي از موزه هاي آن گفت: "مصر دقيقا به وضعيتي مشابه وضعيت عراق پس از اشغال آن توسط امريكا دچارشده است".

بار طوبا اذعان كرد: "اداره باستان شناسي اسرائيل، شمار زيادي از آثار تاريخي مسروقه عراق را كشف كرده است".

وي همچنين به وجود لوح هاي سفالي و مرمري با خطوط ميخي اشاره كرد كه از عراق به سرزمين هاي اشغالي منتقل مي شوند و در آنجا به فروش مي رسند.

با وجود قوانین ظاهری رژیم صهیونیستی مبنی بر موظف بودن مسئولان این رژیم برای شناسایی صاحبان اصلی آثار تاريخي كشف شد،  مقامات اين رژيم از اعلام كشف اين آثار به كشورهاي عربي خودداري، و آنها را به قاچاقچيان بازمي گردانند.

اين مقام صهيونيست همچنين اذعان كرد رژیم اسرائيل تا يك ماه قبل اجازه مي داد آثار تاريخي خريد و فروش شود، و با توجه به اين مجوز، بر حجم آثار تاريخي قاچاق شده از كشورهاي عربي و فروش آنها در سرزمين هاي اشغالي تحت پوشش تجارت قانوني افزوده شده است.

يك تاجر فلسطینی در شهر ناصره در داخل سرزمين هاي 1948 به نام "زياد" در اين باره گفت، قاچاق آثار تاريخي كشورهاي عربي و ارسال آن به سرزمين هاي اشغالي يك تجارت سودآور است كه قاچاقچيان به طمع دستيابي به سودهاي كلان اقدام به چنين اقدام ضدفرهنگي و خدمت به اشغالگران مي كنند.

اين تاجر فلسطيني افزود: صحراي سينا دروازه اصلي ورود آثار تاريخي به سرزمين هاي اشغالي است.

وي خاطرنشان کرد: شمار زيادي از ابزار آلات مرمري، مجسمه هاي سنگي و سكه هاي تاريخي متعلق به كشورهاي عربي در سرزمين هاي اشغالي قاچاق شده اند، و متأسفانه گنج هاي آشوري، بابلي، عباسي و فرعوني به راحتي به اسرائيل منتقل و با قيمت هاي نجومی به فروش می رسند، و گاهي نیز به صورت علنی به مزایده گذاشته می شوند.

مقامات سازمان باستان شناسي اسرائيل ماه گذشته اعلام كردند كه آثار تاريخي مهمي را مصادره كرده اند كه از آن جمله مي توان به تابوت هاي چوبي اشاره كرد كه براي دفن اجساد موميايي شده از آنها استفاده مي شده است و عمر آنها به هزاران سال مي رسد. همچنين بر روي آنها تصاوير و نقش هاي نادري وجود دارد. اين آثار پس از آنكه يك تاجر در سرزمين هاي اشغالي آنها را به قيمت دهها هزار دلار خريداري كرده بود توسط مقامات اشغالگر، مصادره گرديد.

"يولي شوارتس" سخنگوي اداره باستان شناسي رژيم اشغالگر قدس در اين باره مي گويد: برخي از آثار كشف شده به عصر حجر و برنز تعلق دارند و به علت خشك بودن آب و هواي مصر، فقط در اين كشور باقی مانده اند. اکنون اين آثار مصادره شده و در داخل يك آزمايشگاه نگهداري مي شود.

اين مقام صهيونيست افزود: سارقان آثار تاريخي مصر، آثار كشف شده اي را كه در غرب مصر به سرقت برده بودند به قاچاقچيان در دوبي فروخته اند، و اين آثار توسط يك كشور اروپايي از دبي به اسرائيل منتقل شده  تا در يك مزايده علني به فروش برسد.

وي اذعان كرد: در بازارهاي آثار تاريخي اسرائيل، آثار بي نظيري از كشورهاي عربي و اسلامي از جمله مجسمه ها، لوح هاي سنگي و لوح هاي شيشه اي نادر وجود دارد.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها