وزیر بهداشت: اجازه نداده‌ایم وزارت بهداشت سیاسی اداره شود

وزیر بهداشت: اجازه نداده‌ایم وزارت بهداشت سیاسی اداره شود
دوشنبه 2 بهمن 1396 - 12:43

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اجازه نداده‌ایم وزارتخانه ما سیاسی اداره شود، گفت: صدای لین بهتر از دادن است و امیدوارمی در دولت دوازدهم شرکای ما مردانگی کنند و دستمان را بگیرند.

العالم- ایران 

سیدحسن هاشمی در همایش روز پرستار، اظهار داشت: رشته‌های پرستاری و پزشکی با سلامت، جسم و روح مردم سر و کار داشته و در مسیری قدم برمی‌داریم که پیمودن آن جزء با دانش محقق نمی‌شود.

وی افزود: در علم و دانش نباید از استانداردها کوتاه آئیم و کمیت‌گرایی بر داشتن و  مهارت نباید آسیب بزند. همچنین داشتن تجربه، صبر، از خودگذشتگی، مدیریت و درک شرایط نیز اهمیت دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پرستاری یک شغل ویژه است و امیدواریم همه ما قدرشناس آنها باشیم، گفت: تشویق این قشرها علاوه بر اینکه امری شایسته بوده، سبب می‌شود دیگران ترغیب شوند که در این رشته‌های انسان‌دوستانه و همیشه مقدس فعالیت کنند و بسیار خوب است که بتوانیم این قداست را حفظ‌کنیم.

هاشمی اضافه کرد: زیباترین تعبیری که از پرستاری دیده‌ام سخن مرحوم بهاءالدینی بوده که عنوان کرده پرستاری میانبری برای رسیدن به خداست. فقط انسانیت می‌ماند و همه چیز از بین خواهد رفت.

 

*در علم و دانش نباید از استانداردها کوتاه آئیم

وزیر بهداشت در مورد آموزش پرستاری گفت: نمی‌خواهم بگویم چیزی کم نداریم ولی نباید در علم و دانش قانع باشیم. اکنون 193 دانشکده پرستاری، 60 هزار دانشجو در این راستا داریم و باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

 

*حدود 140 هزار پرستار مشغول ارائه خدمت

وی اضافه کرد: آمارها در مورد فعالیت پرستارها متفاوت است که امیدواریم آمار دقیقی در این زمینه نظام پرستاری ارائه دهد ولی به طور کلی حدود 140 هزار پرستار مشغول کار هستند و بخش  عمده‌ای از نیازها را با همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که وجود دارد رفع می‌کنند. البته این مشکلات از چشم‌ها پنهان نیست و رفع برخی از مشکلات در توان ما نبوده است.

هاشمی اضافه کرد: در کلانشهرها در پرداخت معوقات جلوتر هستیم ولی در شهرهای مرزی نه؛‌ که امیدواریم معوقات تا شهریور را بتوانند تا پایان سال پرداخت کنند، تا سال آینده بتوانیم صحیح‌تر مدیریت کنیم.

*رویکرد صرفه‌جویی تا حدی که مردم به فقر نیفتند

وی تأکید کرد: رویکرد صرفه‌جویی در برنامه‌ها باید مدنظر قرار گیرد. البته تا حدی که مردم به فقر نیفتند. پرستاران در سازمان نظام پرستاری باید کمک کنند که با نقدها و راهنمایی‌هایشان صرفه‌جویی صورت گیرد و بتوانیم بهتر مدیریت کنیم همچنین توجه داشت که برای ادامه مسیر راهی به غیر از همدلی نیست.

وی بیان داشت: خوشحالم که بالاخره این جمع باور کردند که می‌توانند دور هم باشند. در اداره کشور نیز این چنین است و بدون همکاری مردم موفقیت‌ها صورت نمی‌گیرد و دولت نمی‌تواند به سرانجام برسد.

وزیر بهداشت گفت:‌ قبل از دولت آقای روحانی مدیرکل به رئیس سازمان نظام پزشکی حتی اجازه درد و دل نمی‌داد و عکس آن هم وجود داشت و این کارنامه موفقی نبود چرا که باید از همه ظرفیت‌ها برای اداره کشور استفاده کرد.

*اجازه نداده‌ایم وزارت بهداشت سیاسی شود

هاشمی تصریح کرد: اجازه نداده‌ایم وزارتخانه‌مان سیاسی اداره شود. ما وزارتخانه‌ای هستیم که خدمات را به همه مردم اعم از مسلمان و غیرمسلمان ارائه می‌دهیم و قانون حکم می‌کند که باید مراقبت از سلامت مردم را حتی برای دشمنان انجام دهیم و این در هیچ صنفی به غیر از صنف ما وجود ندارد.

وی گفت: در بقیه حوزه‌ها هر جا موفق نبوده‌ایم بی‌هنری خودمان بوده است کشورهای نیازهای متعدد دارد و همه مردم باید در اداره ان مشارکت داشته باشند.

*در مورد شرایط کشور احساس خودزنی می‌کنیم

وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: شرایط کشور آنقدری  هم که در خلوت و آشکار مصاحبه می‌کنیم نیست. خیلی افراط و خودزنی می‌کنیم ما در عسر و حرج هستیم که با اجرای برنامه‌های گسترده می‌توان از آن عبور کرد. بنابر این نباید کفران نعمت کرده چرا که امنیت حائز اهمیت است.

هاشمی عنوان کرد: به طور مثال ما اعلام می‌کنیم که 50 درصد بیمارستان‌های کشور وضعیت خوبی مقابل زلزله دارند و اگر حادثه رخ دهد بدون وقفه خدمات می‌دهیم و تنها 50 درصد دیگر بیش از نیم قرن از عمر آنها گذشته و اگر فقط قسمت دوم را مورد توجه قرار دهیم این مردم را مأیوس و ناامید می‌کند در سایر صنوف نیز باید این چنین باشد.

وی گفت:‌ به طور مثال بحث‌های داخل خانواده را نباید به تریبون‌های عمومی بکشانیم ولی باید توجه داشت که  اگر پدر و مادر نسبت به صحبت‌های فرزندانشان بی‌توجهی کنند قطعا آنها برای گلایه به نزد عمو و عمه می‌روند و این مسئله مصداقی برای کل جامعه است.

*پول ندارید قانون تصویب نکنید

وزیر بهداشت گفت: مطالبات شما در حوزه تعرفه‌های پرستاری حائز اهمیت است ولی این مسائل استناد به مصوبه مجلس دارد، مجلسی‌‌ها قانون تصویب می‌کنند ولی اجرای آن بدون بودجه امکان ناپذیر است قانون که تصویب می‌شود مردم را نباید مقابل خود قرار دهیم و اگر پول ندارید قانون تصویب نکنید.

*بودجه‌هایی که به ما می‌رسد کاغذی نباشد

وزیر بهداشت در ادامه به نظام پرداخت اشاره کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه مستلزم است که اعتبارات را اعلام کند و بگویند که چقدر قرار است پول به ما بدهند البته ما انتظار اعتبار زیاد نداریم ولی هر چه هست  کاغذی نباشد.

وی تصریح کرد: برای اجرای طرح تحول همان پولی که سال 92 می‌خواستند به ما بدهند را ارائه دهند. اعتبار محقق شود تا تکلیف نیز صورت گیرد.

وی ادامه داد: البته همه باید با یکدیگر همصدا باشیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. صدای لین بهتر از داد زدن است امیدواریم در دولت دوازدهم شرکای ما مردانگی کنند و دست ما را بگیرند.

*38درصد تولید علم در حوزه بهداشت و درمان

هاشمی بیان کرد: اداره حوزه بهداشت و درمان سخت است و کارهای متفاوت می‌طلبد پیش از ورود به این حوزه فکر می‌کردم فعالیت در وزارت کشور سخت است ولی الان می‌بینم این حوزه بسیار تنوع دارد و این  وزاتخانه از قبل از تولد تا بعد از مرگ  افراد باید اقداماتی انجام دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه ما در خط مقدم علم حرکت می‌کنیم خاطرنشان ساخت: ‌4 درصد دانشجویان را داریم ولی 38 درصد علم را تولید می‌کنیم و از سگ ولگرد تا موش مسئولیت‌اش با حوزه بهداشت  و درمان آن حوزه است و این مسئله گستردگی کارها را نشان می‌دهد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها