انسان می‌تواند در ناهید و مشتری ساکن شود!

انسان می‌تواند در ناهید و مشتری ساکن شود!
دوشنبه 2 بهمن 1396 - 16:25

مدیرعامل هلندی شرکت "مارس وان" که در پی تحقق اسکان بشر در مریخ تا سال 2031 است، به مهاجرت انسان به مشتری و ناهید نیز چشم دوخته است.

العالم-گوناگون

به گزارش اسپیس، "باس لانس‌دورپ" مدیرعامل شرکت "مارس وان" خبر از امکان سکونت انسان در سیاره زهره و یکی از قمرهای مشتری در آینده نه چندان دور داده است.

"مارس وان"(Mars One) یک سازمان غیرانتفاعی برای فرود آوردن نخستین انسانها در مریخ و ایجاد یک کلونی دائمی انسان جهت اسکان انسان در مریخ تا سال 2031 است.

این شرکت توسط کارآفرین هلندی،"باس لانس‌دورپ" در سال 2010 تاسیس شد. برنامه این پروژه، امکان تحقق از نظر فنی و مالی و همچنین مسائل اخلاقی مربوط به آن به طور گسترده از جانب دانشمندان، مهندسان و فعالان صنعت هوافضا مورد انتقاد قرار گرفته است.

طبق برنامه اولیه مقرر شد که در سال 2016 یک مریخ‌نشین رباتیک و یک ربات مداری پرتاب شوند و سپس یک گروه چهار نفره از انسان‌ها در سال 2022 بر روی مریخ فرود بیایند. یک گروه چهار نفره از فضانوردان نیز هر 2 سال به آنها اضافه شوند.

از منابع درآمد اصلی پیشنهاد شده برای این پروژه، یک برنامه تلویزیونی واقع‌نما از سفر داوطلب‌ها است.

در فوریه 2015، شرکت‌های طرف قرارداد "مارس وان" برای ساخت ربات‌های مرحله نخست، اعلام کردند که مطالعات اولیه به پایان رسیده، اما هنوز از طرف این شرکت با آن‌ها تماسی حاصل نشده و فعالیت‌ها متوقف شده است.

در ابتدا کل داوطلبان سفر به مریخ 202 هزار نفر بودند که 1057 نفر از آنان برای بررسی‌های بعدی انتخاب شدند. از میان این تعداد، در تاریخ 21 فوریه 2015 تنها 100 نفر باقی مانده‌اند. این 100 نفر شامل 39 نفر از آمریکا، 31 نفر از اروپا، 16 نفر از آسیا، هفت نفر از آفریقا، و هفت نفر از اقیانوسیه هستند که این شرکت قصد دارد در نهایت 24 نفر را در شش گروه چهار نفره به سیاره مریخ بفرستد.

در میان این 100 نفر سه ایرانی با نام‌های سعید قندهاری، صادق مدرسی و الهه نوری حضور دارند.


این افراد برای سفر به مریخ باید هفت سال آموزش ببینند و سپس در سال 2023 نخستین گروه طی سفر هفت ماهه با امکانات و تجهیزات لازم به این سیاره سفر خواهند کرد. آنها باید چالش‌های زیادی را پشت سر بگذارند تا در میان 24 نفر نهایی برای سفر یک طرفه و بی‌بازگشت به مریخ باشند.

"باس لانس‌دورپ" چشم انداز بلندپروازانه‌ای برای آینده سفر فضایی دارد. این کارآفرین هلندی مصمم است انسان‌ها را به سیاره سرخ ببرد.

این تیم تلاش می‌کند تا از طریق تحقیقات و آزمایشات دقیق، سیاره را بهتر بشناسد. با وجود اینکه رساندن انسان به مریخ هیجان‌انگیز خواهد بود، اما "باس لانس‌دورپ" در حال حاضر به دنبال تحقق امکان سفر انسان به ماورای مریخ و به دیگر سیارات نظیر مشتری و ناهید است.

وی اخیرا اظهار داشت که امیدوار است کلونی‌های انسانی را به ونوس یا حتی یکی از 69 قمر مشتری ببرد.

ونوس که دومین سیاره منظومه شمسی از لحاظ فاصله با خورشید است، مطلوب‌ترین مکان برای سکونت نیست. دمای سطحی سوزان آن تقریبا 462 درجه سانتی‌گراد است. نیاز به گفتن نیست که جو این سیاره بسیار متراکم است، به طوری که احساس می‌کنید حدود یک کیلومتر زیر آب هستید.

با این حال، هر چه از سطح سیاره دورتر باشید، این سیاره بیشتر قابل سکونت می‌شود. آب و هوای زهره در ارتفاع 48 کیلومتری، شبیه به کشورهای مدیترانه‌ای است. محققان در حال حاضر در حال ایجاد یک شهر شناور در یک بالن برای سکونت در این سیاره هستند.

ایجاد یک زیستگاه در یکی از ماه‌های مشتری ممکن است کمی ساده‌تر باشد. 10 قمر در حال چرخش به دور مشتری هستند که می‌توانند سکونتگاه مناسبی برای انسان باشند. جو قابل کنترل با سطح یخ زده ضخیم آنها باعث می‌شود نامزد مناسبی باشد.

امسال پروسه انتخاب بسیار دقیق کاندیداهای ماموریت مریخ آغاز شده است. سفر مریخ نه تنها دشوار است، بلکه از نظر روان شناختی نیز مورد بحث است.

"لانس‌ دورپ" برای اطمینان از شدنی بودن و همچنین ایمنی مسافران از کمک هر دو غول فضایی، ناسا و لاکهید مارتین استفاده کرده است.

این سفر در کوتاه‌ترین حالت 35 میلیون مایل(حدود 56 میلیون کیلومتر) و در بلندترین حالت 250 میلیون مایل(حدود 402 میلیون کیلومتر) مسافت خواهد داشت و شامل یک خدمه چهار نفره خواهد بود.

هنگامی که خدمه بعد از سفری شش ماهه وارد سیاره سرخ شوند، منابعی همچون آب آشامیدنی بسیار محدود خواهد بود.

حتی سخت‌تر از آن، خدمه امکان تحرک محدودی خواهند داشت و در مدت زمان طولانی باید در کپسول خود باقی بمانند.

اگر چه سفر به مریخ و همچنین شرایط این سیاره دشوار است، اما "لانس‌دورپ" مطمئن است که می‌تواند این اتفاق را رقم بزند.

"لانس‌دورپ" می‌گوید: مریخ مقصد نهایی برای انسان‌هایی که به دنبال سکونت دائمی خارج از زمین هستند، نخواهد بود. پس از آن، اکتشافات فضایی به سمت شهرهای شناور در جو زهره در یک بالن بسیار بزرگ یا حرکت به یکی از قمرهای مشتری یا یک سیارک خواهد رفت.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها