لاوروف: روسیه گفت‌وگو با «انصارالله» را ادامه می‌دهد/مقابل تلاش‌های غرب برای تغییر رژیم در سوریه می‌ایستیم

لاوروف: روسیه گفت‌وگو با «انصارالله» را ادامه می‌دهد/مقابل تلاش‌های غرب برای تغییر رژیم در سوریه می‌ایستیم
دوشنبه 2 بهمن 1396 - 16:08

وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه رئیس‌جمهور مستعفی یمن، با بی‌حاصل خواندن برنامه‌های تحمیلی خارجی بر یمن، بر ادامه گفت‌وگوی مسکو با انصارالله و کلیه طرف‌های یمنی تاکید کرد.

العالم - اروپا

«عبدالملک المخلافی» وزیر خارجه «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن در سفر به روسیه با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. 

به نوشته المیادین، دو طرف پس از این دیدار در یک کنفرانس خبری مشترک در مسکو حاضر شدند.

لاوروف در این کنفرانس خبری با تاکید بر موضع مسکو مبنی بر ضرورت رفع مشکلات انسانی جاری در یمن خواستار تغییر فوری رویکرد نظامی علیه این کشور به مذاکرات و سازش سیاسی با مشارکت کلیه نیروهای یمنی شد.

وی گفت: «مسکو با کلیه گروه‌های یمنی بدون هیچ استثنایی و نیز کلیه بازیگران خارجی یا طرف‌هایی که به نوعی در یمن تاثیرگذار هستند، رابطه برقرار می‌کند و آماده است که تمام تلاش خود را برای کمک به وضعیت موجود مبذول دارد.»

لاوروف تاکید کرد: «روسیه قصد دارد گفت‌وگو با انصارالله را ادامه دهد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: «اوضاع در یمن به هیچ وجه بهتر نشده است. در مقابل، مسائل جدیدتری مطرح شده که من امیدوارم به صورت دقیق در جلسه امروز بررسی شود. مسائلی که بوجود آمده مرتبط با درگیری سیاسی داخلی در این کشور از جمله ائتلاف عربی است».

وی افزود: «ما امیدواریم که اوضاع به شدت دشوار انسانی در یمن تمامی طرفین مربوطه را وادار سازد تا از اقدام نظامی به گفت‌وگو و مذاکره و راه‌حلی سیاسی که شامل تمامی طرفین یمنی است روی بیاورند».

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «کلیه طرح‌ها و برنامه‌های تحمیل شده از  خارج بر یمن، بی‌حاصل است و روسیه با تمامی طرف‌ها کار می‌کند».

لاوروف ادامه داد: «ما معتقدیم سازمان ملل باید فرصتی داشته باشد تا پروازهای بشردوستانه به صنعا انجام دهد».

دیپلمات ارشد روسیه به مسائل مربوط به سوریه نیز پرداخت و تأکید کرد، مسکو نگران درخواست فرانسه برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات اخیر در سوریه است.

وی در ادامه گفت: «روسیه به شدت در مقابل تلاش‌های غرب برای استفاده از جبهه‌النصره در جهت تحقق اهدافی چون تغییر رژیم در سوریه خواهد ایستاد».

لاوروف همچنین با اشاره به برگزاری کنگره ملی سوریه در سوچی در پایان ماه ژانوایه تأکید کرد: «کردها در فهرست شرکت‌کنندگانی که قرار است هفته آینده در کنگره ملی سوریه حاضر شوند، هستند».

خبرگزاری اینترفکس به نقل از وزیر خارجه روسیه نوشت: «آمریکا مسیری را در جهت روی کار آوردن شخصیت‌های جایگزین در دولت سوریه در پیش گرفته است».

لاوروف افزود: «نیروهای امنیت مرزی که آمریکا اعلام کرده قصد راه‌اندازی آن را دارد، مداخله علنی در امور داخلی سوریه است».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها