استارتاپ‌های پیچیده، اما شگفت انگیز

استارتاپ‌های پیچیده، اما شگفت انگیز
دوشنبه 2 بهمن 1396 - 19:14

حوزه های استارت آپی قبلی، عمدتا بر خدمات، بازارهای دوسویه و... مبتنی بود. امروز نیز البته ایده ها عمدتا خدماتی است اما وجه تکنولوژیک و پیچیدگی فنی آن بیشتر است. پیچیدگی هایی که ممکن است برای برخی مخاطبان خسته کننده و برای برخی دیگر بدیع و شگفت انگیز و بسیار جذاب باشد.

العالم - گوناگون

امروز درباره حوزه های استارت آپی آینده، ابتدا سری به دنیای فین تک ها می زنیم و با فناوری جالب بلاک چین آشنا می شویم. ایده های پیشنهادی کارآفرینی در این حوزه را نیز معرفی خواهیم کرد.

فین تک چیست و چه می کند؟

فین تک (fin tech) مخفف Financial technology است یعنی فناوری مالی. استارت آپ های این حوزه به مردم کمک می کنند تا امور مالی خود را راحت تر انجام دهند. مثل:

· پرداخت های داخلی و انتقال بین المللی پول
· مدیریت مالی شخصی
· کمک به قرض دادن و تامین سرمایه دسته جمعی و کمک به نیازمندان
· کارهای مربوط به بانک داری روزمره و بانک های بدون شعبه
· امور مربوط به بیمه
· و البته خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال یا رمزنگاری شده مثل بیت کوین و...

استارت آپ های این حوزه زیرساخت هایی فراهم می کنند تا این کارها با امنیت و سهولت بیشتری انجام شود و از این محل کسب درآمد می کند. سیستم های امن نقل و انتقال اینترنتی وجوه، جزو ابتدایی ترین فین تک ها هستند که نیاز به تشریح ندارند. مثال هایی که در ادامه مطلب می آید حوزه های بکرترِ فین تک ها را روشن می کند.

کمک به نیازمندان با خیال راحت

اجازه بدهید ایده ها را از امور خیریه شروع کنیم. حتما هنگام کمک به برخی متکدیان با این سوالات مواجه شده اید که آیا او واقعا نیازمند است؟ آیا کمک من موجب ترغیب این کودک به تکدی گری و... نمی شود؟ برخی استارت آپ ها تلاش می کنند این مشکل را با استفاده از فناوری حل کنند. هم اکنون در دنیا و بعضا در ایران، اپلیکیشن هایی شکل گرفته است که در آن قابلیت های مختلفی وجود دارد.

مثلا در برخی نهادهای حمایتی در آن عضو هستند و افرادی که نیازمندی آن ها سنجیده و تایید شده است به شما معرفی می شوند. برخی نیز برای شما این قابلیت را ایجاد می کند که به صورت منظم پرداخت هایی به خیریه برای مقاصد خاص داشته باشید. اپلیکیشن یاری رسان از این جمله است که آشنایی با قابلیت های آن خالی از لطف نیست؛ از صفحه شخصی کودکان نیازمند تا امکان درج توضیح یا تصویر هنگام کمک.

مدیریت مالی شخصی

تعداد بسیار زیادی از اپلیکیشن ها هم کارشان مدیریت مالی شخصی (PFM) برای شماست؛ کاری که اکثر افراد انجام نمی دهند و به همین دلیل در تنظیم دخل و خرج خود به مشکل می خورند و کسانی هم که به صورت دستی این کار را انجام می دهند باید وقت زیادی صرف آن کنند. برخی از این اپلیکیشن ها به راحتی با بانک یا پیامک های آن ارتباط می گیرد و هزینه ها و دریافتی های شما را ثبت می کند.

شما آخر هفته یا آخر ماه می توانید فهرست هزینه ها را مرور و بررسی کنید که کدام دسته از هزینه ها بیشتر بوده و کدام قابل صرفه جویی است. برخی از آن ها حتی رفتار مالی شما را هم تحلیل و پیشنهادهایی در حوزه پس انداز ارائه می کند. برخی از این نرم افزارها هم برای مدیریت مالی کسب و کارهای خرد، فروشگاه ها و... شکل گرفته است که حسابدار و سیستم حسابداری ندارند. کسبه، پارمیس، فاکتورکن، پولام و نیو از جمله این نرم افزارهاست.

ارزهای رمزنگاری شده و ورود به یک دنیای شگفت انگیز

این روزها بعید است که درباره بیت کوین نشنیده باشید و حتی ممکن است درباره نحوه ایجاد و تبادل آن هم کنجکاو شده باشید. واقعیت این است که بیت کوین بر دو پایه اساسی استوار است؛ یک الگوریتم که افراد متخصص می توانند رمزهای جدیدی کشف و بر تعداد بیت کوین ها بیفزایند (که البته تعداد آن محدود است) و دوم فناوری بلاک چین که با استفاده از آن، نقل و انتقالات بیت کوین بدون وجود نهاد ناظر مرکزی (مثل دولت یا بانک مرکزی)، رصد، صحت سنجی و اعتبار بخشی انجام می شود. ما در این جا به بیت کوین و نحوه استخراج آن (ماینینگ) کاری نداریم اما درباره بلاک چین به عنوان یک ابزار و بستر کارآفرینی حرف بسیار است. همان گونه که از نامش پیداست، بلاک چین، مجموعه ای از بلوک هاست که در آن اطلاعات نقل و انتقالات (DATA) ثبت می شود و به دلیل ثبت رمزگونه هایی به اسم HESH در هر بلوک، امکان تغییر اطلاعات وجود ندارد.

ایده هایی برای تسهیل خرید و فروش و مبادلات با بلاک چین

در این جا قصد آموزش جزئیات بلاک چین را نداریم، بلکه صرفا کافی است بدانیم که بلاک چین یک ابزار غیرمتمرکز و اشتراکی است که در آن همه اعضای شبکه در بستر اینترنت این بلوک ها و اطلاعات آن را می بینند و خودشان به آن اعتباربخشی می کنند، بدون این که بتوانند تغییری در آن ایجاد کنند. یعنی یک بستر امن برای نقل و انتقال انواع دارایی ها. آن چه مهم به نظر می رسد آن است که بلاک چین، بستری است که انبوهی از ایده ها روی آن شکل می گیرد. شما برای نقل و انتقال هر نوع دارایی می توانید بلاک چین تعریف کنید؛ حتی دارایی های شخصی.

بلاک چین می تواند جانشین همه "مرکزی ها" شود؛ همان گونه که بیت کوین رقیب بانک مرکزی می شود، می تواند جانشین شرکت های دولتی یا مرکزی توزیع انرژی، شرکت های تاکسی آنلاین و... شود. مثلا به جای این که نیاز به یک شرکت مثل اوبر یا اسنپ برای اعتبارسنجی رانندگان و اتصال آن ها با مسافران باشد، همه کارها را بلاک چین انجام می دهد! این توضیح خالی از لطف نیست که بلاک چین و به طور کلی فین تک ها را قیام علیه سرمایه داری می نامند؛ یعنی گرفتن حق طبقه متوسط از نهادهایی چون بانک ها که با انجام کار اندک و ایجاد ارزش افزوده حداقلی، پول های گزاف دریافت می کنند.

چگونه وارد دنیای فین تک ها شوم؟

واقعیت این است که دنیای فین تک ها و به خصوص دنیای ارزهای رمزنگاری شده و بلاک چین، در عین جذابیت و شگفتی، پیچیدگی هم دارد. بنابراین برای ورود به این حوزه باید برنامه ریزی بلندمدت داشته باشید. آن چه ما گفتیم صرفا مرور ایده ها و زدن جرقه اولیه بود. اگر در ذهن شما هم جرقه ای خورده یا علاقه مند هستید، ابتدا آشنایی خود را با استارت آپ های فعال این حوزه تکمیل کنید. برای این منظور نشریات تخصصی مثل راه پرداخت (way2pay.ir) را مطالعه کنید. در گام بعد ایده های مختلف را دسته بندی کنید با بررسی نیازها ی مردم و البته رقبا، بهترین حوزه ها را انتخاب کنید. در گام بعد حتما نیاز به تیمی خبره دارید که مجموعه ای از تخصص ها را در خود داشته باشد؛ از آشنایی با مباحث مالی و قوانین مربوط تا مباحث تخصصی مربوط به بلاک چین و همچنین زیرساخت های ارتباطی و برنامه نویسی های لازم.

اینترنت اشیا چه می کند؟

به این فکر کنید که وقتی از خواب بیدار می شوید، چای ساز یا قهوه جوش شروع به کار می کند و تا شما به آشپزخانه می رسید، نوشیدنی آماده است. یا این که یخچال تاریخ انقضای مواد غذایی یا کمبود برخی مواد غذایی را خبر می دهد. یا حتی این که منزل هوشمند شما، اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی، فشار خون و چربی را برای پزشکتان می فرستد و دستورهای سلامتی لازم را هم روی گوشی به اطلاعتان می رساند. همه این ها آن چیزی است که به اینترنت اشیا معروف است؛ یعنی مجهز کردن ابزارآلات و وسایل اطرافمان به حسگرها و البته اینترنت برای انجام خودکار امور.

استارت آپ ها در این حوزه به دنبال حل مسائل روزمره با این فناروی ها هستند؛ از گم کردن سوئیچ خودرو تا یادآوری کارهای مهم، افزایش امنیت منزل و بهینه سازی مصرف انرژی. البته با واردکردن اینترنت به کسب و کارها، برای مدیریت انبار، ثبت ورود و خروج ها، ایجاد امنیت و حتی حسابداری، کسب و کارهای متعددی شکل می گیرد که در آینده بیشتر درباره آن ها خواهیم شنید.

اما شبکه های اجتماعی

ارتباط؛ کلیدواژه اصلی شبکه های اجتماعی است. شبکه هایی که با تسهیل اطلاع رسانی به مردم کمک می کنند تا به راحتی مشورت بگیرند، اطلاعات دریافت کنند و نیازهای اجتماعی-ارتباطی خود را برطرف کنند. نیازی به شمردن نمونه های موفق نیست فقط کافی است درباره نوآورانه های این حوزه بگوییم. برخی به شبکه اجتماعی برای خردسالان (با همه سختی هایش) فکر می کنند و برخی به بسترهای ارتباطی جدید برای فروم های تخصصی قدیمی؛ از اعضای یک صنف تا علاقه مندان به داستان سرایی و شعر. شاید یک بستر اجتماعی برای ثبت دلنوشته ها، داستانک ها و شعرها در صفحه شخصی و گرفتن بازخورد از بقیه اعضا یک ایده جذاب باشد. به خصوص که در این بستر مسابقه ای هم برای نویسندگان برتر ایجاد کند و پله ای باشد برای کشف استعدادها و شناساندن آن ها.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها