در بازگشت از سفر تهران؛

نیچروان بارزانی :کردستان عراق نباید به صحنه مبارزه علیه کشورهای همسایه تبدیل شود

نیچروان بارزانی :کردستان عراق نباید به صحنه مبارزه علیه کشورهای همسایه تبدیل شود
دوشنبه 2 بهمن 1396 - 19:33

نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در بازگشت از سفر تهران به اربیل در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به اینکه سفر موفقیت آمیزی به تهران داشت گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از همسایگان ما بوده و منطقی نیست گروهی مسلح از اقلیم کردستان عراق روانه ایران شوند.

العالم - عراق

نیچروان بارزانی :کردستان عراق نباید به صحنه مبارزه علیه کشورهای همسایه تبدیل شود.

وی افزود به هیچ وجه نباید کردستان عراق را تبدیل به صحنه مبارزه علیه کشورهای همسایه کنیم و از کشورهای همسایه هم همزمان می خواهیم به اقلیم کردستان عراق احترام بگذارند ما در اینجا تاکید می کنیم که نباید هیچ نیرویی از اقلیم کردستان عراق به مصالح کشورهای همسایه حمله کند.

بارزانی در خصوص سفر به بغداد نیز اظهار کرد: سفر بنده به بغداد در نتیجه یکسری گفت و گوی تلفنی بین بنده و آقای حیدر العبادی بود و بر این باور هستم که انجام سفر و دیدار با نخست وزیر آغاز خوبی برای حل مشکلات است.

وی با تاکید بر آمادگی اقلیم بر حل مشکلات بین اربیل و بغداد تصریح کرد ما به مذاکرات خود با بغداد برای حل مشکلات ادامه خواهیم داد و این دیدارها در سفرمان به (اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در) داووس نیز ادامه خواهد داشت.
نیچروان بارزانی اضافه کرد: قبل از سفر ما به بغداد دولت مرکزی هیاتی را روانه اربیل کرده بود اما هیچ توافق کاملی تاکنون با همدیگر نداشته ایم هرچند ما در مذاکرات خویش در بغداد به نتایج خوبی رسیدیم و انشاالله بزودی پروازهای بین المللی به اقلیم آغاز خواهد شد هرچند زمان مشخصی برای آن اعلام نشده است.

بارزانی در موضوع مناطق مورد منازعه نیز گفت: نه اقلیم کردستان عراق امکان این را دارد که بطور یک جانبه بر مناطق مورد منازعه حکمرانی کند و نه دولت عراق این امکان را دارد ما با نخست وزیر عراق صحبت هایی را داشتیم تا در خصوص مدیریت مناطق مورد منازعه به توافق برسیم و مشکلات موجود را هم حل کنیم.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در ارتباط با حمله ارتش ترکیه به شهر عفرین در شمال سوریه نیز اظهار کرد: وضعیت شهر عفرین جای بسیار نگرانی و ناراحتی برای ماست ما خواهان حل مشکلات از طریق مسالمت آمیز بوده و می خواهیم این مشکل با کمترین آسیب به مردم حل و فصل شود.

نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با هیات همراه، روز یکشنبه پس از دیداری چند ساعته از بغداد و گفت و گو با حیدر العبادی نخست وزیر این کشور راهی تهران شد و با مقامات عالی کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.

از مهمترین نقاط اختلاف میان دو طرف طی ماههای اخیر، اصرار بغداد بر اعلام بطلان همه پرسی و نتائج آن از سوی اربیل و از سوی دیگر درخواست اربیل از بغداد برای حفظ نسبت بودجه اقلیم در حد 17 درصد قبلی و عدم کاهش آن به رقمی که بغداد در نظر دارد یعنی 12.67 درصد بودجه کل کشور است. 

طی یک دو هفته گذشته چند هیات فنی میان اربیل و بغداد رد و بدل شد و راهکارهای رفع اختلاف در زمینه نحوه اداره گذرگاه های مرزی، فرودگاه های اربیل و سلیمانیه و نیز دقیق سازی سیاهه نام کارمندان دولتی اقلیم برای پرداخت حقوق آنان از سوی بغداد مورد بررسی قرار گرفت. 

پربیننده ترین خبرها