نوبخت در نشست علنی مجلس اعلام کرد:

رشد 6.5درصدی اقتصادی در 6 ماهه نخست/دست برتر دولت نسبت به مجلس در پیش بینی قیمت نفت در بودجه/ کاهش نرخ بیکاری به 11.7 درصد/ پیش بینی رشد اقتصادی 5.8 درصدی سال 97

رشد 6.5درصدی اقتصادی در 6 ماهه نخست/دست برتر دولت نسبت به مجلس در پیش بینی قیمت نفت در بودجه/ کاهش نرخ بیکاری به 11.7 درصد/ پیش بینی رشد اقتصادی 5.8 درصدی سال 97
سه شنبه 3 بهمن 1396 - 10:06

معاون رئیس جمهوری در جلسه عملکرد بودجه 96 در مجلس شورای اسلامی گفت: در شش ماهه اول امسال نسبت به سال قبل رشد اقتصادی با احتساب نفت 6.5 و بدون احتساب نفت 6 درصد بوده است.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

محمد باقر نوبخت در ابتدای نشست علنی امروز مجلس (3 بهمن 96) که به تشریح عملکرد هشت ماهه دولت در بودجه سال جاری اختصاص داشت، از کمیسیون تلفیق مجلس به این دلیل که منابع لایحه بودجه 97 را در حدی که دولت پیشنهاد داده بود محدود کرد، قدردانی و در عین حال خاطرنشان کرد که این منابع می تواند کمی منقبض تر هم بشود.

نوبخت افزود: بر اساس پیش بینی دولت باید تا پایان سال در مجموع 45 هزار و 900 میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی سرمایه ای در طرح های عمرانی مصرف شود.
وی گفت: برای سال 95 که 238 هزار میلیارد تومان عملکرد داشتیم رشد اقتصادی 10.8 با احتساب نفت و بدون احتساب نفت رشد اقتصادی 6.2 درصد بود.
معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: آثار این عملکرد این است که در شش ماهه اول امسال نسبت به سال قبل در رشد اقتصادی با احتساب نفت 6.5 و بدون احتساب نفت شش درصد است.
نوبخت گفت: همچنین رشد اقتصادی در شش ماهه اول سال گذشته با احتساب نفت 8.8 درصد و بدون احتساب نفت 7.3 درصد بود.
وی افزود: نکته قابل توجه این بود که در شش ماهه اول امسال هیچ یک از رشد محصول ناخالص داخلی و ارزش افزوده منفی نبوده است و رشد اقتصادی در بخش ساختمان که همیشه منفی بود ولی در شش ماهه اول امسال مثبت 2.3 درصد شد .

پیش بینی دولت برای درآمد نفتی بودجه 96

رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: پیش‌بینی دولت برای فروش هر بشکه نفت 50 دلار درست بود به طوری که امروز براساس گزارش وزارت نفت برای 10 ماهه اول درآمدهای نفتی به ازای هر بشکه به طور میانگین اندکی بیش از 50 دلار است.

نوبخت گفت: دولت برای سال 1396 پیش‌بینی داشت با فرض قیمت هر بشکه نفت 50 دلار و واریزی سهم 20 درصدی صندوق توسعه ملی چیزی حدود 309 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی منابع کسب کند.

وی افزود: برخی پیش‌بینی‌های کارشناسان بر این بود که ما می توانیم بیش از 50 دلار هم به ازای هر بشکه نفت بفروشیم سقف دیگری با 55 دلار به ازای هر بشکه که معادل 319 هزار میلیارد تومان منابع ما را افزایش می‌داد در بودجه از سوی مجلس مورد تایید قرار گرفت و 10 هزار میلیارد تومان بر این اساس پیش‌بینی کردیم که اگر این پیش‌بینی محقق شود این میزان اعتبار را برای پاره‌ای طرح‌های زیربنایی استفاده کنیم اما مجلس پیش‌بینی این منابع را تغییر داد و به 346 هزار میلیارد تومان آن را افزایش داد؛ البته در شرایطی بود که به جای واریزی سهم 20 درصدی صندوق که از سوی دولت پیشنهاد شده عملا به 30 درصد افزایش پیدا کند. علی‌القاعده با افزایش سهم صندوق باید انتظار داشته باشیم درآمدهایمان تقلیل پیدا کند اما با  توجه به سازو‌کاری که مجلس آن را تصویب کرد میزان منابع به 346 میلیارد  تومان افزایش پیدا کرد.

وی گفت:مشکلات فراوانی در اقتصاد داریم و در شش ماهه اول 614 هزار نفر نسبت به سال قبل وارد بازار کار شدند اما برای نخستین بار 795 هزار نفر مشغول بکار شدند یعنی 181 هزار از بیکاران سال گذشته در جمعیت بیکار شاغل شدند. 

کاهش نرخ بیکاری شش ماهه اول سال به 11.7 درصد
رئیس سازمان برنامه وبودجه اظهارداشت: نرخ بیکاری در شش ماهه اول به 11.7 درصد کاهش یافت در حالی که نرخ بیکاری در سال 95 حدود 12.4 درصد بود که این رخداد ناشی از تاثیر مثبت خود را در شاخص بیکاری نشان داد. 
نوبخت با اشاره به شاخص تورم، گفت: براساس عملکرد بودجه وسایر متغییرهای کلان اقتصادی تورم در دوازده ماهه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته برای خوراکی ها 13 درصد و درغیر خوراکی ها 6.6 درصد بود. 

پیش بینی رشد اقتصادی 5.8 درصدی سال 97
وی ادامه داد: پیش بینی ما برای سال آینده برمنابع و مصارف لایحه بودجه 97 که تقدیم مجلس شورای اسلامی شد این است که رشد اقتصادی 5.8 درصد با احتساب نفت و بدون احتساب نفت شش درصد باشد و رشد سرمایه گذاری 11.2 درصد است. 

میزان تحقق منابع بودجه 96 به تفکیک پیش بینی دولت و مجلس 

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: براساس پیش بینی دولت 100 درصد منابع بودجه 96 محقق خواهد شد ولی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی 90 درصد محقق می شود. 
نوبخت گفت: در بخش واگذاری دارایی های سرمایه که در لایحه بودجه 106 هزارمیلیارد تومان بود به 119 هزارمیلیارد تومان افزایش یافت که در10 ماهه امسال 79 هزار میلیارد تومان محقق شده است. 
وی افزود: در بخش واگذاری دارایی های مالی هم به پیش بینی دولت در لایحه بودجه 14 هزارمیلیارد تومان اضافه شد ودرمجموع 55 هزار و400 هزار میلیارد تومان باید کسب منبع کنیم که نسبت به تحقق لایحه 125 درصد ونسبت به مصوب 102 درصد است. 
رییس سازمان برنامه وبودجه اضافه کرد: در بخش اعتبارات هزینه ای هم پیش بینی این است که 185 هزارمیلیارد تومان پرداخت گردد که در 2 ماهه آینده 50 هزار میلیارد پرداخت می شود ودر حد 100 درصد اعتبارات هزینه ها را خواهیم داشت. 
نوبخت خاطرنشان کرد: اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای یعنی همان طرح های عمرانی مهم است که در لایحه پیشنهادی دولت 52 هزار 700 میلیارد تومان بود ولی مجلس آن را به 71 هزار و400 میلیارد تومان افزایش داد و تا این تاریخ دولت موفق شده 38 هزار و500 میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص دهد که حدود 29 هزار و300 میلیارد تومان را خزانه پرداخت کرده است ومابقی از جنس اوراق است. 
وی خاطر نشان کرد: عملکرد بودجه نسبت به بودجه سال گذشته نشان می دهد که منابع براساس پیش بینی دولت 33 درصد افزایش یافته ولی نسبت به مصوبه مجلس شورای اسلامی عقب است که نشان می دهد در تصویب لایحه بودجه سال 97 باید احتیاط بیشتری به درآمد ومنابع پیش بینی صوت گیرد. 
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان نوبخت پرسید ، این سئوال مطرح است در 10 ماهه 96 ، که گفته شد 40 هزارمیلیارد تومان اوراق واگذار کردید مطابق قانون بودجه 96 سقف دارد و بالاتر زدید و این خلاف قانون برنامه است.  
نوبخت پاسخ داد: این نکته ای که فرمودید متاسفانه برخی این اشتباه را مرتکب می شوند، واگذاری دارایی مالی به منزله اوراق مشارکت نیست و دولت در حد 34 هزار و 500 میلیارد تومان سقف قانون بودجه را رعایت کرده است. 
وی افزود: به همین منظور کمیته ای هم از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی تعیین گردید تا به موضوعات نظارت کند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها