آیت‌الله سیستانی از هیچ فهرست انتخاباتی حمایت نخواهد کرد

آیت‌الله سیستانی از هیچ فهرست انتخاباتی حمایت نخواهد کرد
سه شنبه 3 بهمن 1396 - 16:06

منابع آگاه اعلام کردند که مرجعیت عالی شیعیان عراق در انتخابات آتی این کشور از هیچ فهرستی حمایت نمی‌کند.

العالم - عراق

منابع آگاه سیاسی در ائتلاف ملی عراق و برخی منابع نزدیک به آیت‌الله «سید علی السیستانی» مرجعیت عالی شیعیان در این کشور، می‌گویند که وی از اعلام حمایت از هر یک از گروه‌های سیاسی شیعی شرکت‌کننده در انتخابات آتی که قرار است چهار ماه دیگر برگزار شود، پرهیز می‌کند.

این منابع اعلام کردند که دفتر آیت‌الله سیستانی احزاب شیعی شرکت‌کننده در انتخابات را از استفاده از تصاویر این مرجعیت دینی یا استفاده از جملات و سخنان ایشان در تصویرها و پوسترهای دیواری و تبلیغاتی یا دفاتر و سخنرانی‌های انتخاباتی و مناظرات خود برحذر داشته است.

به نوشته پایگاه خبری «العربی الجدید»، قرار است انتخابات پارلمانی در 12 می آینده (22 اردیبهشت) برگزار شود و فراکسیون‌ها و جریان‌های مختلف شیعی حاضر در 3 ائتلاف مهم «النصر» به ریاست «حیدر العبادی»، «دولت قانون» به ریاست «نوری المالکی» و «الفتح» به ریاست «هادی العامری» با یکدیگر و سایر ائتلاف‌های سیاسی سنی و کردی و ...رقابت کنند.

یکی از رهبران برجسته در ائتلاف ملی در بغداد در این‌باره گفت: آیت‌الله سیستانی از هیچ گروه یا ائتلاف یا حزب سیاسی طی انتخابات آتی حمایت نخواهد کرد و دفتر ایشان نیز به کلیه احزاب و طرف‌های سیاسی شیعی هشدار داده است که از استفاده از تصویر یا گزیده‌ای از سخنان ایشان در روند تبلیغات انتخاباتی خود پرهیز کنند. زیرا این اقدام موجب فریب توده مردم و القای این مسئله می‌شود که شاید آیت‌الله سیستانی از آن فهرست یا حزب حمایت کرده است.

از سوی دیگر یکی از افراد نزدیک به مرجعیت عالی شیعیان در عراق در شهر نجف اشرف نیز گفت: مرجعیت عالی شیعیان درخواست‌های دیدار شماری از شخصیت‌های سیاسی و مسئولین دولتی را به دلیل ناامید شدن از عملکرد کلی آنها و شکستشان در تحقق کمترین وعده‌های انتخاباتی دوره پیش، رد کرده است.

وی افزود: موضع شمار دیگری از مراجع دینی عراق نیز مشابه آیت‌الله سیستانی است و انتخابات کنونی شاهد هیچ استقبال مرجعیت از احزاب اسلامی و شیعی نخواهد بود.

پربیننده ترین خبرها