قانونگذار ارشد روسیه: تشکیل کارگروه آمریکایی-اروپایی برای اصلاح برجام، این توافق را تضعیف می‌کند

قانونگذار ارشد روسیه: تشکیل کارگروه آمریکایی-اروپایی برای اصلاح برجام، این توافق را تضعیف می‌کند
سه شنبه 3 بهمن 1396 - 19:40

یک قانونگذار ارشد روسیه روز سه‌شنبه گفت تشکیل کارگروه آمریکایی-اروپایی برای اصلاح برجام به تضعیف این توافق هسته‌ای منجر خواهد شد.

یک قانونگذار ارشد روس از برنامه‌ریزی آمریکا و کشورهای اروپایی جهت تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» انتقاد کرد. 

«لئونید اسلاتسکی»، رئیس کمیته امور بین‌المللی دومای روسیه گفت تشکیل چنین کارگروهی را «مشکوک» خواند و گفت می‌تواند بر اجرای توافق هسته‌ای فعلی با ایران اثر منفی بگذارد و آن را تضعیف کند. 

به گزارش «ایتارتاس»، «اسلاتسکی» گفت: «کارگروه ایجاد شده توسط آمریکا و تروئیکای اروپایی برای تهیه پیش‌نویس توافق‌هایی مضاف بر برجام، گروهی مشکوک است که دشوار بتوان گفت کمکی به حل مسائل پیرامون توافق هسته‌ای ایران خواهد کرد.»

وی در ادامه گفت: «امضای قراردادهای اضافی یا تشکیل ساز و کارهای جداگانه می‌تواند بر اجرای توافقات اصلی درباره برنامه جامع اقدام مشترک اثر منفی داشته باشد.»

این نماینده ارشد پارلمان روسیه گفت: «این واقعیت که واشنگتن مجدانه در حال پیشبرد سیاست‌های خودش - اگر نگوییم پافشاری بر آن- در زمینه بازنویسی توافق هسته‌ای با همکاری اروپایی‌ها است، نشانه‌ای بسیار منفی است. من یک بار دیگر تکرار می‌کنم که این کار می‌تواند برجام را تضعیف کند و اوضاع کلی مربوط به امنیت هسته‌ای و منع اشاعه را وخیم‌تر کند.»

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است. 

تیلرسون گفت میان سه کشور اروپایی این دیدگاه مشترک وجود دارد که برخی از حوزه‌های [توافق هسته‌ای] یا برخی از رفتارهای ایران هستند که بایستی به آنها پرداخت. وی اضافه کرد: «این کارگروه به زودی تشکیل جلسه خواهد داد تا نقائص برجام را با تلاش برای رسیدن به یک توافق جانبی دیگر یا رسیدن به مکانیسمی برای رفع نگرانی‌های ما رفع کند. »

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه ۲۲ دی‌ماه رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید اما تهدید کرد ممکن است این آخرین بار باشد که این کار را انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد در صورتی که نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» آن اقدام نکنند او در موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها (۱۲۰ روز بعد) آمریکا را از برجام خارج خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها