همه چیز درباره ابهامات حضور طارمی در بازی‌های پرسپولیس

همه چیز درباره ابهامات حضور طارمی در بازی‌های پرسپولیس
چهارشنبه 4 بهمن 1396 - 13:45

بررسی آیین‌نامه قدیمی و جدید کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد که اعتراض‌ها درباره تغییر نتایج بازی‌های فصل گذشته پرسپولیس به چند دلیل درست نیست.

 العالم-ایران/ورزشی

مهدی طارمی در گفت‌وگوی اخیر و جنجالی خود از مسائلی پرده برداشته که هنوز ثابت نشده است، اما حاشیه‌های زیادی به راه انداخت. موضوعی که مطرح شد، بحث جعل تاریخ قرارداد طارمی با پرسپولیس بود و این بازیکن اعلام کرد برای اینکه باشگاه ریزه‌اسپور مشکلی برای او ایجاد نکند با هماهنگی باشگاه تاریخ توافقش با پرسپولیس را تغییر دادند.

با توجه به این صحبت، موضوعی مطرح شد مبنی بر اینکه طبق بند 4 و 5 ماده 74 آیین نامه کمیته انضباطی دیدارهایی که این بازیکن برای پرسپولیس به میدان رفته، 3 بر صفر به سود حریفان این تیم اعلام خواهد شد. بر اساس چنین مسئله‌ای برخی باشگاه‌ها نظیر تراکتورسازی قصد دارند با اقدام قانونی چنین حکمی را علیه باشگاه پرسپولیس بگیرند تا بلکه موفق شوند قهرمانی شانزدهمین دوره لیگ برتر را کسب کنند.

با این حال یکی از افراد مطلع و حقوقی در خصوص این بند از آیین نامه و تخلف احتمالی صورت گرفته از سوی باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی (جعل تاریخ قرارداد) به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: آیین نامه کمیته انضباطی دچار تغییراتی شده و این بندها از ماده 74 آیین نامه کمیته انضباطی مربوط به آیین نامه قدیمی است. با این حال اگر تخلفی در زمان اجرای آیین‌ نامه قدیمی صورت گرفته باشد، با همان آیین نامه نیز به موضوع رسیدگی خواهد شد، اما طبق آیین نامه قدیمی کمیته انضباطی نیز، اگر تیمی از بازیکنان غیر قانونی استفاده کرده باشد، تیم مقابل تا دو ساعت پس از بازی می‌تواند اعتراض کند که چون همه تیم‌های از تخلف احتمالی پرسپولیس و طارمی بی‌اطلاع بودند، کسی هم اعتراضی نکرده است.

این فرد حقوقی درباره نوع تخلف احتمالی باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی اظهار داشت: حتی اگر تاریخ قرارداد طارمی جعل شده و تخلفی صورت گرفته باشد، این تخلف جنبه بین المللی دارد و جابجایی تاریخ برای پاسخگویی به باشگاه ریزه اسپور ترکیه بوده است. به این موضوع هم فیفا رسیدگی کرده، اما صلاحیت حضور مهدی طارمی در زمین مسابقه و آن چیزی که باعث شده کارت بازی دریافت کند و در مسابقات همراه پرسپولیس باشد، ربطی به تاریخ قراردادش ندارد. یعنی چه تاریخ قرارداد طارمی جعل و چه به درستی نوشته شده باشد، ارتباطی به همراهی او با پرسپولیس نداشته است. احتمال جعل تاریخ قرارداد طارمی و دستکاری باشگاه در تاریخ، فقط و فقط برای جواب به باشگاه ترکیه‌ای بوده است.

موضوع آیین نامه جدید کمیته انضباطی هم جالب توجه است که این فرد مطلع در این خصوص گفت: بر اساس آیین نامه جدید قانون اعتراض به استفاده از بازیکن غیر قانونی از دو ساعت پس از بازی به 24 ساعت افزایش یافته است. این اعتراض در صورتی است که تیمی از بازیکن محروم، سه کارته یا مواردی اینچنینی استفاده کرده باشد، اما اگر بازیکنی جعل مدرک کرده باشد، اعتراض محدود به مهلت زمانی 24 ساعته نمی‌شود و در صورت جعل‌های اینچنینی تا زمانی که آن دوره از مسابقات لیگ در جریان باشد، باشگاه‌ها می‌توانند اعتراض خود را مطرح کنند.

به این ترتیب و با توضیحاتی که این فرد مطلع و حقوقی اعلام کرد، اول از همه موضوع جعل تاریخ قرارداد مهدی طارمی با باشگاه پرسپولیس در صورتی که محرز شود، ارتباطی به لیگ برتر سال گذشته نداشته و برای پاسخگویی به باشگاه ریزه‌اسپور ترکیه بوده که شامل محکومیت داخلی نمی‌شود و فیفا در این خصوص رأی صادر کرد. موضوع دوم نیز بر اساس آیین نامه کمیته انضباطی قدیم حریفان پرسپولیس باید تا دو ساعت پس از مسابقه اعتراض می‌کردند که این اتفاق رخ نداده است. نکته دیگر اینکه حتی اگر تیم‌ها بر اساس آیین نامه جدید بخواهند با موضوع جعل سند، اعتراضی داشته باشند، چون لیگ شانزدهم به پایان رسیده، مهلت قانونی اعتراض گذشته است. از سوی دیگر در موضوع جعل تاریخ قرارداد طارمی با باشگاه پرسپولیس، فیفا این باشگاه را به عدم شفافیت محکوم و از دو پنجره نقل و انتقالاتی نیز محروم کرده است.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها