گاردین: انقلاب جدیدی در تونس شعله ور شده است

گاردین: انقلاب جدیدی در تونس شعله ور شده است
چهارشنبه 4 بهمن 1396 - 21:35

 روزنامه انگلیسی «گاردین» در مقاله ای به ناآرامی های اخیر در تونس و اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت این کشور اشاره کرد و نوشت: مردم تونس هنوز تسلیم نشدند و به اعتراض های خود برای تحقق مطالبات اقتصادی و تغییر برنامه بودجه ریاضتی ادامه می دهند.

العالم-تونس

گاردین نوشت : اعتراض های مردمی تونس، بیانگر آن است که انقلاب در کشور همچنان ادامه دارد و جوانان تونسی به این نتیجه رسیده اند که انقلاب سال 2011 میلادی تغییری در کشورشان ایجاد نکرده است. 
«غسان بن خلیفه» روزنامه نگار و فعال تونسی و «حمزه حموشین» فعال جزائری دو نویسنده این مقاله، به بازداشت های خشونت آمیز اخیر معترضان به دست پلیس در ناآرامی های سراسری در تونس اشاره کردند و نوشتند: صدها تن در این ناآرامی ها بازداشت و یک نفر نیز کشته شد. تونسی ها در اعتراض به بودجه دولت در سال 2018 میلادی، به خیابان ها آمده اند که شامل یک سری تدابیر ریاضتی شدید می شود. این سیاست ها به افزایش قیمت مواد خوراکی، سوخت، انرژی منجر می شود و تاثیرات منفی بر بخش بهداشت و آموزش دارد. همه این سیاست های اقتصادی، یک بار اضافی بر دوش مردم فقیر و ندار تونس به شمار می رود.
گاردین نوشت: البته دولت تونس به تنهایی سیاست های اقتصادی را اتخاذ نمی کند، بلکه این تدابیر از سوی نهادهای مالی بین المللی مثل صندوق بین المللی پول بر این کشور تحمیل می شود. این صندوق با اعطای وام به ارزش 3 میلیارد دلار به دولت تونس در سال 2017 میلادی، بنا بر شروط مشخصی، موافقت کرد. همچنین این سیاست ها، به مثابه یک برنامه «نئولیبرال» است که از سوی رهبران امپریالیسم بر تونس دیکته می شود و شرکت های چند میلیتی و سازمان های مهم غیر دولتی از آن حمایت می کنند.

**مردم تونس روحیه انقلابی خود را حفظ کرده اند
اعتراض های تونس بیانگر آن است که مردم این کشور هنوز تسلیم نشده اند و روحیه انقلابی خود را با وجود اینکه کمی ضعیف شده اما همچنان حفظ کرده اند و گروه های انقلابی جدید، جنبش های جوانان، گروه های حمایت از حقوق زنان، اتحادیه ها، فارغ التحصیلان بیکار و کشاورزان به اعتراضات خود برای تحقق مطالبات شان ادامه می دهد. 
گاردین افزود: شعله ور شدن اعتراض ها ناگهانی نبوده بلکه همزمان با هفتمین سالگرد سرنگونی «زین العابدین بن علی» دیکتاتور پیشین روی داده است. همچنین، انقلاب مردم تونس معمولا در میان انقلاب های منطقه یک استثنا به نظر می رسد؛ از این جهت که در نهایت امر به خشونت و هرج و مرجی که در کشورهای مجاور شاهدش بودیم، منجر نمی شود.

**دموکراسی بدون برقراری حاکمیت مردمی ممکن نیست 
مقاله نویس گاردین ادامه داد: مردم تونس می دانند که دموکراسی حقیقی بدون برقراری عدالت اجتماعی و حاکمیت مردمی غیر ممکن است. آنها می دانند که دولت کنونی در تلاش برای تثبیت وضعیت موجود، عدم ورود جامعه به سیاست، حفظ وابستگی تونس به منافع خارجی است.
بر اساس این گزارش ، مردم تونس همچنان به مقاومت خود در برابر نئولیبرالیسم و حملات استعماری جدید علیه حاکمیت شان ادامه می دهند. با وجود اینکه دولت اعتراض ها را سرکوب می کند، اما جنبش جوانان «آنچه در انتظارش هستیم» و سایر جنبش ها، عزم خود را برای ادامه مقاومت تا تغییر بودجه کنونی جزم کرده اند. خیابان های تونس بار دیگر شاهد سرکوب و ضرب و شتم و در عین حال در انتظار ایجاد تغییر ریشه ای است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها