آمریکا به کره‌شمالی حملۀ هسته‌ای پیش‌دستانه می‌کند؟!

آمریکا به کره‌شمالی حملۀ هسته‌ای پیش‌دستانه می‌کند؟!
پنج‌شنبه 5 بهمن 1396 - 04:35

به نوشته یک سایت روسی، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حال آماده سازی مقدمات برای حمله احتمالی هسته ای پیشدستانه علیه کره شمالی است.

 

العالم - آمریکا

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آمریکا از زمان انجام مجموعه ای از آزمایش های موشکی به وسیله کره شمالی در ماه آوریل سال گذشته مشغول افزایش تدریجی حضور نظامی و قدرت آتش خود در شبه جزیره کره بوده است و اکنون به نظر می رسد با استقرار شمار قابل توجهی از تجهیزات و نیروهای نظامی آمریکا در امتداد مرزهای کره جنوبی، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حال آماده سازی مقدمات برای حمله احتمالی هسته ای پیشدستانه علیه کره شمالی است.

بمب افکن پنهانکار بی-2 اسپیریت (B-2 Spirit) و بمب افکن راهبردی بی-52 استراتوفورترس (B-52 Stratofortress) آمریکا به عنوان دوبال اصلی نیروی هوایی این کشور در شبه جزیره کره مستقر شده اند. علاوه بر این، بیزینس اینسایدر از مسلح شدن احتمالی بمب افکن های بی-2 به بمب های هسته ای تاکتیکی بی-61 خبر داده است.

بمب های گرما-هسته ای بی-61 آمریکا نوعی از بمب های هسته ای با قدرت انفجار پایین و از نوع بمب های تاکتیکی و راهبردی هستند که از سال های 1960 در نیروی هوایی این کشور به کار گرفته شده اند. طراحی این نوع بمب نیز اخیرا با هدف افزایش قدرت نفوذ آن در تاسیسات مختلف افزایش یافته تا بتواند اهداف احتمالی خود در کره شمالی  را که عمدتا نیز در عمق زمین قرار دارند، بهتر هدف قرار دهد.

این در حالی است که تحلیل گران معتقدند هرگونه حمله هسته ای به کره شمالی می تواند مردم این کشور را تا چندین نسل با پیامدها و آثار نامطلوب فراوانی روبرو کند.

به همین علت واشنگتن به دنبال حمله اتمی به زیرساخت های هسته ای و زرادخانه های زیرزمینی کره شمالی با کمترین آسیب به شهروندان عادی این کشور است.

گزارش های کاخ سفید از اوایل ماه ژانویه نشان می دهد ترامپ خواستار درگیری شدید با کره شمالی بوده است. از سوی دیگر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر حمله به مراکز هسته ای کره شمالی گفت باید به این نکته واقف باشیم که تهدید کره شمالی در حال افزایش است. اگر این کشور راه گفتگو، تعامل و مذاکره را انتخاب نکند در آن صورت آنها به طور خودکار این گزینه را فعال می کنند.

مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز روز سه شنبه احتمال حمله پیشدستانه آمریکا به مراکز هسته ای کره شمالی را رد نکرد ولی درعین حال اصرار داشت دیپلماسی همچنان گزینه اول آمریکا است.

نمایندگان دمکرات کنگره اعلام کردند با هرگونه حمله پیش دستانه، محدود یا هرگونه حمله ای به کره شمالی مخالفت خواهند کرد.

اندیشکده امنیت بین الملل دانشگاه فناوری ماساچوست سال 2016 در گزارشی ادعا کرد با توجه به توانمندی های هسته ای تسلیحاتی و هدایتی آمریکا، این کشور می تواند تنها با پنج حمله راهبردی تمامی زیرساخت های هسته ای کره شمالی را تنها با صد کشته از بین ببرد.

این درحالی است که ملیسا هانهام پژوهشگر مرکز مطالعات منع اشاعه جیمز مارتین، گزارش دانشگاه فناوری ماساچوست را غیرواقعی و بی اساس دانست. وی افزود حساسیت شدید دولت کره شمالی به این معناست که احتمال وجود مراکز هسته ای ناشناخته و افشا نشده زیاد است و ممکن است در حمله هسته ای پیش دستانه نابود نشوند.

زرادخانه عظیم تسلیحات متعارف پیونگ یانگ نیز از دیگر نگرانی ها است که به باور بسیاری از کارشناسان می تواند ویرانی های عظیمی برای کره جنوبی و پایتخت آن که در برد توپخانه کره شمالی قرار دارد ایجاد کند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها