چراغ سبز آمریکا به ترکیه برای ایجاد یک نوار امنیتی ۳۰ کیلومتری در خاک سوریه

چراغ سبز آمریکا به ترکیه برای ایجاد یک نوار امنیتی ۳۰ کیلومتری در خاک سوریه
پنج‌شنبه 5 بهمن 1396 - 11:38

وزیر امور خارجه آمریکا، حمایت واشنگتن از ترکیه برای ایجاد یک نوار امنیتی به عمق ۳۰ کیلومتر توسط آنکارا در داخل عفرین واقع در شمال سوریه را تایید کرد.

العالم- ترکیه

این عملیات در منطقه عفرین واقع در شمال غرب سوریه در جریان است و به بهانه هدف گیری گروه‌های مسلح کرد مستقر در این منطقه آغاز شده است.

از سوی دیگر، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه در دیدار با همتای نیجری خود در آنکارا گفت: عملیات شاخه زیتون همانطور که برنامه‌ریزی شده ادامه می‌یابد و تاکنون ۲۱۴ هدف تشکلات تروریستی منهدم شده است. وی افزود: مبارزه ترکیه با انواع تروریسم به طور بی‌امان ادامه می‌یابد.

نخست وزیر ترکیه افزود، عملیات مذکور با هدف تحقق تمامیت ارضی سوریه و نابودی تروریست‌ها در منطقه و رفع ظلم از عرب و کرد و ترکمان‌های منطقه است.

این عملیات از ۲۰ ژانویه پس از آنکه آمریکا اعلام کرد از نیروی مرزی با ۳۰ هزار تن در سوریه حمایت می‌کند، آغاز شد.

به گفته آنها، این نیروها عمدتا متشکل از گروه‌های اکثرا کرد شامل یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه می‌شد.

در حالی که آمریکا این گروه‌ها را متحدان حیاتی در مبارزه علیه داعش می‌داند ترکیه آنها را وابسته به حزب کارگران کردستان می‌داند که از سوی ترکیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

ایالت متحده از زمان آغاز عملیات "شاخه زیتون" لحن سازش جویانه‌ای را با ترکیه در پیش گرفته است و از جمله تیلرسون و وزارت خارجه آمریکا مکررا خواستار کاهش تنش‌ها و تمرکز بر مبارزه علیه داعش می‌شوند.

به گزارش روزنامه جمهوریت، وزیر امور خارجه ترکیه سه‌شنبه طی نشستی در فرانسه درباره وعده تیلرسون درمورد حمایت آمریکا برای ایجاد یک منطقه امن صحبت کرد. ایجاد یک منطقه حائل در مرز ترکیه  سوریه همواره هدف مهمی برای ترکیه بوده است.

پربیننده ترین خبرها