امیدواری صهیونیست‌ها به مصر با احمد شفیق

امیدواری صهیونیست‌ها به مصر با احمد شفیق
سه شنبه 9 خرداد 1391 - 07:24

صهيونيست‌ها اين روزها را جشن گرفته‌اند، چرا که در انتخابات مصر کسي به مرحله دوم انتخابات صعود کرده که اميد آنها به شمار مي‌رود و اين مساله‌اي است که آنها به آينده اميدوارتر مي‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر و راه یافتن احمد شفیق آخرین نخست‌وزیر نظام دیکتاتوری مبارک به مرحله دوم آن، رسانه‌های صهیونیستی به خصوص روزنامه‌های دست راستی این رژیم این موضوع را موفقیت اسرائیل دانسته و در مورد آن یادداشت‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

در همین رابطه روزنامه یدیعوت آحرونوت در یادداشتی به این موضوع پرداخته، و نوشته است: معجزه (بسيار بزرگ) فقط با به رسيدن احمد شفيق به كرسي رياست جمهوري در مصر روي خواهد داد. برخلاف همه پيش بيني‌ها احمد شفيق وارد رقابت شد و در اين رقابت موفق شد. اما در مقابل او جنبش اخوان المسلمين است كه پول زيادي در اختيار و حضور خوبي در عرصه دارند. آنها انقلاب نكرده‌اند اما از آن استفاده كردند و بر مجلس تسلط يافتند و سوگند ياد كردند كه كسي را به عنوان نامزد رياست جمهوري معرفي نكنند و اكنون به از بين بردن احمد شفيق و تسلط بر كاخ رياست جمهوري تهديد مي كنند.

این روزنامه در ادامه با بیان اینکه سه واقعيت وجود دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرد و آن اينكه سه روز ديگر اجراي قانون وضعيت فوق العاده در مصر از بين خواهد رفت. براساس اين قانون مي توان هر شهروندي را بدون دستور بازداشت، بازداشت كرد و او را به مركز پليس منتقل كرد. اين قانون يكباره پايان خواهد يافت و مصر وضعيتي پيدا مي كند كه در آن هر كسي هر آنچه مي خواهد انجام مي دهد. به عنوان مثال مردم اكنون تهديد كرده اند كه اگر پيروزي احمد شفيق كه از شخصيت‌هاي رژيم سابق به شمار مي رود اعلام شود در ميدان‌ها تجمع مي كنند.

واقعيت ديگر اين است كه از زماني كه انقلاب در مصر شكل گرفته است اين كشور قانون اساسي ندارد كه اختيارات رئيس جمهور و رفتارهاي نهادهاي حكومتي را مشخص كند و اگر تا زمان ورود رئيس جمهور جديد به كاخ رياست جمهوري نتوانند قانون اساسي تدوين كنند ممكن است خيابان هاي مصر بارديگر ناآرام شود.

چه كساني در ميدان ها تجمع خواهند كرد؟ آنها صدها هزار نفر از جوانان انقلاب هستند كه ميدان التحرير قاهره را پر كردند و بعد از سرنگوني مبارك خودشان را دست خالي ديدند. قطعا رئيس جمهور آينده يكي از آنها نيست. آنها نماينده‌اي در مجلس ندارند و آنها را در تصميم گيري‌ها مشاركت ندادند.

این روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی در ادامه با تحلیل شرایط مصر و پیش‌بینی رفتاری مردم این کشور به ترس و دلهره در مصر دامن زده و با برجسته کردن اختلافات با سیاست دو به هم‌زنی، می‌نویسد: ارتش و اسلامگرايان و وزيران دولت بلكه نامزدهاي رياست جمهوري به سادگي آنها را ناديده مي گيرند. ده ميليون قبطي در مصر از ترس به خود مي لرزند و زماني كه حزب اكثريت سوگند ياد مي كند كه زندگي روزمره را براساس شريعت اسلامي تدوين كند مشخص مي شود كه قبطي‌ها ديگر تكيه گاهي ندارند و ثروتمندان و شخصيت‌هاي با نفوذ مصر را ترك كرده‌اند و ديگران احتمال مهاجرت را بررسي مي‌كنند.

به نوشته یادداشت نویس‌ یدیعوت، آنچه در این میان رخ خواهد داد، جمع شدن این گروه‌ها اطراف نخست‌وزیر دوران دیکتاتوری مبارک است و «اينها آراي قطعي احمد شفيق در دور دوم انتخابات است و آنها او را برادر بزرگي مي‌دانند كه از كليساها و محل كار و زندگي آنها محافظت خواهد كرد.»

این روزنامه نمی‌تواند نگرانی رسمی خود را از وضعیت پیش آمده در مصر و احتمال روی کار آمدن اسلام‌گراها پنهان کند و در تبیین واقعیت سوم برشمرده شده می‌نویسد: از شصت سال پيش رئيس جمهوري بر مصر حكومت مي‌كند كه در مناسبت هاي رسمي لباس نظامي بر تن مي كند و رئيس جمهور تنها در راس هرم نيست بلكه فرمانده كل ارتش و دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي است.

در وضعيت جديد اگر محمد مرسي اسلام‌گرا انتخاب شود مشخص نيست كه چگونه اين اقدام صورت خواهد گرفت يعني چه كسي دستور صادر مي كند و چه كساني ممكن است آن را رد كنند، که به نظر می‌رسد در این موضوع می‌توان کدهایی از کودتای نظامی احتمالی در مصر را یافت.

در اين صورت امپراتوري اقتصادي ارتش كه جايگاه مستقل قوي به آن داده است، چه سرنو

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها