دردسرهای ناتمام طارمی و تشت رسوایی طاهری

دردسرهای ناتمام طارمی و تشت رسوایی طاهری
پنج‌شنبه 5 بهمن 1396 - 12:35

خبری از طاهری نیست. مقصر اصلی رسوایی که با اعتراف دوشنبه شب طارمی در برنامه زنده تلویزیونی، باید برای پاسخگویی به فریب افکار عمومی و تخلفی که مرتکب شده پایش به میز محاکمه کشیده می‌شد.

العالم - ایران / ورزشی

خبری از طاهری نیست. مقصر اصلی رسوایی که با اعتراف دوشنبه شب طارمی در برنامه زنده تلویزیونی، باید برای پاسخگویی به فریب افکار عمومی و تخلفی که مرتکب شده پایش به میز محاکمه کشیده می‌شد. 

ساختگی و جعلی بودن قرارداد طارمی با پرسپولیس که بارها و بارها از سوی رسانه‌ها به آن پرداخته شده بود، اما از سوی مسئولان فرافکنی و حاشیه‌سازی رسانه‌ای خوانده می‌شد، سرانجام دوشنبه شب از سوی خود این بازیکن روی آنتن زنده تلویزیون فاش شد. سندسازی و ثبت قرارداد خلاف واقع که با وجود جریمه و محرومیت از سوی فیفا، طی این مدت سعی شده بود مشروع جلوه داده شود با اعتراف تلخ و تکان‌دهنده طارمی دیگر جایی برای کتمان نداشته و این انتظار را به وجود آورده که نهادهای نظارتی با ورود به این مسئله متخلفان این پرونده را که البته تعداد آنها نیز کم نخواهد بود، برای پاسخگویی پای میز محاکمه بکشانند تا دیگر فوتبال شاهد چنین فریبکاری‌های شرم‌آوری نباشد که هم اعتماد مردم را بکاهد و هم آبروی ایران را در مجامع بین‌المللی به خصوص فیفا خدشه‌دار کند. 

طرح شکایت علیه طارمی

باشگاه پرسپولیس اما حاضر به پذیرش شراکت در این پرونده نیست و طبق گفته روابط عمومی باشگاه، پرسپولیس قصد دارد از طارمی بابت اظهارات غیرواقع در رسانه‌های جمعی، تشویش اذهان عمومی، تنش و حاشیه‌سازی در فوتبال ایران و نگرانی عمیق و ناراحتی شدید هوادارانش به کمیته اخلاق شکایت کند. ضمن اینکه گرشاسبی، سرپرست باشگاه نیز در تماس با تاج، خواستار تسریع در روند رسیدگی به این پرونده شده است. ترکاشوند، معاون سابق اقتصادی باشگاه هم البته به سبک طارمی، او را دروغگو می‌خواند: «اینکه طارمی می‌گوید مجموعه باشگاه تصمیم گرفته برای متقاعد کردن فیفا دروغی بسازد، قبول ندارم.

دو روز قبل از دربی جلسه‌ای داشتیم که به تفاهماتی کلی برای تمدید قرارداد این بازیکن رسیدیم، تنها بخشی از آپشن‌ها باقی ماند که طارمی گفت می‌خواهم به اتفاق دامادمان و خواهرم به ترکیه بروم و برگردم و قراردادم را امضا کنم. در ترکیه بود که متوجه شدیم در حال امضای قرارداد با ریزه اسپور است، با وکیلش تماس گرفتیم و جویای این مسئله شدیم که او گفت چیزی نمی‌داند تا اینکه بعد از کودتای ترکیه خود او در تماس با طاهری می‌گوید، می‌خواهد برگردد که مدیریت باشگاه هم از من خواست به ترکیه بروم و این بازیکن را برگردانم. حالا چه اتفاقی افتاده که او این حرف‌ها را می‌زند، نمی‌دانم!»

امتیازی کسر نمی‌شود

اگرچه انتظار می‌رفت باشگاه پرسپولیس بعد از اتفاقات رخ داده از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکند، اما خیلی هم عجیب و غیرطبیعی نیست که سرخپوشان به دنبال بیرون کشیدن پای خود از این داستان باشند، اما جالب‌تر از عکس‌العمل مسئولان پرسپولیس، واکنش فدراسیون، سازمان لیگ و کمیته انضباطی بود، آن‌هم در شرایطی که با توجه به صحبت‌های طارمی، بحث‌های دیگری چون کسر امتیاز از پرسپولیس به عنوان تیم متخلف که مرتکب جرم شده به میان آمده که این می‌تواند حتی قهرمانی فصل گذشته سرخپوشان را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. قهرمانی که 18 گل از 46 گل زده آن توسط بازیکنی به ثمر رسیده که قراردادش غیرقانونی بوده است.

مسئله‌ای که می‌تواند دردسرهای دیگری جز محرومیتی که این بازیکن به پرسپولیس تحمیل کرده را برای این تیم به دنبال داشته باشد. با وجود این اما وثوق احمدی، عضو کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌گوید، طبق آیین‌نامه قبلی کمیته انضباطی، باشگاه‌های لیگ برتری مجاز به شکایت درباره ادعای مهدی طارمی نیستند و امتیازی از پرسپولیس کسر نمی‌شود: «آنچه طارمی گفته تنها یک ادعاست که ثابت نشده است. فیفا هم در رأی خود در خصوص پرونده شکایت باشگاه ریزه اسپور ترکیه نیز به مسئله جعل قرارداد طارمی توسط مدیران وقت باشگاه پرسپولیس ورود نکرده و صرفاً به غیرواقعی بودن تاریخ اشاره کرده است و آن را از نظر حقوقی مورد توجه قرار داده نه از بعد انضباطی آن.»

سازمان لیگ نیز در بیانیه‌ای با اشاره به تاریخ قرارداد این بازیکن و صادر شدن ITC طارمی، تأکید می‌کند سازمان لیگ با توجه به مدارک ارائه شده توسط باشگاه پرسپولیس موظف به دریافت و ثبت قرارداد این بازیکن جهت صدور کارت بازی برای پرسپولیس بوده است و مطابق قوانین و مقررات آیین‌نامه، مسئولیت سلامت قرارداد به عهده طرفین قرارداد (بازیکن و باشگاه) و تبعات آن نیز به عهده آنان خواهد بود و به همین سادگی پای خود را از این ماجرا کنار می‌کشد. 

پاسکاری و سلب مسئولیت 

بعد از اتفاقات اخیر، حالا همه نگاه‌ها به کمیته انضباطی است، اما رضا جاودانی عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال می‌گوید، این کمیته صلاحیت لازم برای بررسی این پرونده را ندارد و توپ را به زمین کمیته اخلاق می‌اندازد: «صلاحیت کمیته انضباطی در مورد زمان مسابقات و در محدوده استادیوم و زمین بازی است، رسیدگی به این پرونده در حیطه وظایف کمیته اخلاق است، چراکه کمیته اخلاق نیازی به شاکی ندارد و اگر به این نتیجه برسد که ظلم یا تخلفی در زمینه فوتبال رخ داده، می‌تواند به آن رسیدگی کند.»

تورک، رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال هم تنها می‌گوید که طی روزهای آتی، طرفین دعوا را برای شنیدن صحبت‌هایشان احضار خواهد کرد: «از زمان صدور رأی پرونده پرسپولیس - ریزه‌اسپور از سوی فیفا، کمیته اخلاق به آن ورود کرده، اما با اظهارات طارمی حالا ابعاد جدیدی برای ما روشن شده که هفته آینده مجدداً باید طارمی، مدیران سابق پرسپولیس و همه کسانی که با این پرونده در ارتباط هستند از جمله طاهری و هدایتی به کمیته احضار شوند.»

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها