آیا انتخابات مصر تنها با «السیسی» برگزار خواهد شد؟

آیا انتخابات مصر تنها با «السیسی» برگزار خواهد شد؟
پنج‌شنبه 5 بهمن 1396 - 15:41

در حالیکه «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌‌جمهور مصر مدارک خود را برای ثبت‌نام به کمیته انتخابات ریاست‌جمهوری ارائه کرده است، رقبای وی یا اعلام انصراف کرده و یا همچون «سامی عنان» بازداشت شده‌اند.

العالم- مصر 

عبدالفتاح السیسی روز چهارشنبه(دیروز) مدارک خود رای به کمیته انتخابات ریاست‌جمهوری ارائه کرده و رسما در این انتخابات ثبت‌نام کرد و «محمود کارم» را به عنوان مسئول ستاد انتخاباتی خود برگزید.

ثبت‌نام السیسی در انتخابات در حالی است که دو روز پیش فرماندهی کل نیروهای مسلح مصر با صدور بیانیه‌ای درباره نامزدی «سامی عنان» رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری، او را متهم به ارتکاب سه تخلف از جمله اعلام نامزدی در انتخابات بدون کسب اجازه نظامی کرد و پس از آن نیروهای پلیس نظامی عنان را بازداشت کرده و برای بازجویی به دادستانی نظامی منتقل کردند.

پیش از عنان نیز «احمد شفیق» آخرین نخست‌وزیر دوره «حسنی مبارک» که پس از سرنگونی رژیم مبارک به امارات متواری گشته بود، اعلام کرد که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود اما مسئولان مصر سریعا با هماهنگی مسئولان امارات او را به قاهره بازگردانده و او را وادار به انصراف از تصمیم خود برای نامزدی در انتخابات کردند و بنا به گزارش برخی منابع از جمله روزنامه «نیویورک تایمز» یکی از افسران دستگاه اطلاعاتی مصر در تماس تلفنی با شفیق وی را به افشای اسرار دوره نخست‌وزیری وی در مطبوعات در صورت عدم انصراف از تصمیم خود تهدید کرده بود.

روز گذشته نیز «خالد علی» وکیل دادگستری مصر نیز اعلام کرد که از تصمیم خود برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری منصرف شده است.

با کنار رفتن رقبای السیسی و اینکه رقیب جدی برای وی در صحنه سیاسی مصر دیده نمی‌شود اکنون این سوال مطرح است که آیا انتخابات مصر با وجود تنها یک نامزد انتخاباتی برگزار می‌شود.

 

انتخابات حتی با وجود یک نامزد برگزار می‌شود

«محمد بهاء الدین ابوشقه» سخنگوی ستاد انتخاباتی السیسی در این باره می‌گوید که با وجود یک نامزد در انتخابات چیزی تغییر نخواهد کرد و انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

ابوشقه افزود که ما امیدوار هستیم شاهد رقابت حقیقی چند نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی باشیم.

وی که در برنامه «کل یوم» در شبکه ماهواره‌ای «اون ای» سخن می‌گفت، اظهار داشت که وجود چند نامزد در انتخابات بیانگر فضای دموکراتیک و گامی مطلوب در جهت رسیدن به دولت است.

ابوشقه تصریح کرد که از جنبه قانونی نیز در صورتیکه در عرصه انتخابات تنها بماند، به موجب ماده 36 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مصر، رأی‌گیری انجام خواهد شد و در صورتیکه 5 درصد مجموع آراء واجدین شرایط رأی‌دهی را کسب نماید پیروز انتخابات می‌شود و در غیر این صورت کمیته انتخابات بار دیگر ثبت نام از نامزدها به مدت 15 روز را آغاز خواهد کرد.  

طبق اعلام «لاشین ابراهیم» رئیس کمیته ملی انتخابات مصر، مصری‌های مقیم خارج طی روزهای 16، 17 و 18 مارس (25، 26 و 27 اسفند) برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

ابراهیم همچنین گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری در داخل کشور نیز طی روزهای 26 تا 28 مارس (6 تا 8 فروردین) برگزار می‌شود و در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، این انتخابات طی روزهای 19 تا 21 آوریل (30 فروردین تا 1 اردیبهشت) در داخل کشور و 24 و 26 آوریل(4 تا 6 اردیبهشت) نیز در خارج از کشور برگزار می‌شود.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها