ضربه مهلک ترامپ در عرض یک سال، بر وجهه آمریکا

ضربه مهلک ترامپ در عرض یک سال، بر وجهه آمریکا
جمعه 6 بهمن 1396 - 07:49

نخستین سال ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» ضربه ای مهلک بر وجهه رئیس جمهوری و دولت آمریکا در عرصه داخلی و بین المللی وارد کرد. تحلیلگران هرج و مرج موجود در این سال را بی سابقه عنوان و دلیلی برای تشدید اختلاف ها ارزیابی کردند.

العالم ـ گزارش 

«دونالد ترامپ» نخستین سال ریاست جمهوری خود را با کارنامه ای مغشوش و آمارهایی متفاوت به پایان رساند. گذشته از برخی شاخص های اقتصادی در بیشتر مسائل داخلی و بین المللی وی نه تنها دستاوردی نداشت بلکه باعث نزول جایگاه جامعه و سیاست ایالات متحده شد. 
در این دوره کوتاه ، رئیس جمهوری آمریکا چنان سیاستی را در پیش گرفت که جایگاهی به شدت پایین را در افکار عمومی آمریکا کسب کرد. میزان محبوبیت ترامپ به پایین ترین حد یک رئیس جمهوری آمریکا در چند دهه اخیر رسید. بسیاری از موسسه های نظرسنجی معتبر و رسانه های معروف محبوبیت وی را حدود 35 درصد اعلام کرده اند. به ندرت آمار اعلامی این موسسه ها تا مرز 38 درصد بالاتر رفته است. 
با این حال خبر ناگوارتر برای ترامپ و حامیان وی سقوط در افکار عمومی نیست. خبرهای رسانه ای حاکی از آن است با توجه به شرایط به وجود آمده در یک سال اخیر، اوباما تصمیم گرفته است برای انتخابات میان دوره ای کنگره وارد عمل شود. روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت: این برای ترامپ و جمهوریخواهان هشداری جدی به شمار می رود. اوباما سال گذشته تنها یک بار در مورد ترامپ اظهار نظر مشخصی داشت و دوره وی را غیرمعمول توصیف کرد. 
میزان محبوبیت باراک اوباما در پایان دوره ریاست جمهوری بسیار متفاوت با شرایط ترامپ در پایان نخستین سال بوده است زیرا اوباما حتی پس از 8 سال ریاست جمهوری دارای وجهه بالایی در افکار عمومی آمریکا بود. چند ماه قبل 52 درصد از شرکت کنندگان در یک نظرسنجی اعلام کردند که آرزو داشتند اوباما هنوز رئیس جمهوری آن ها بود. اوباما در چند هفته اخیر در چند گردهمایی شرکت کرد و پیش بینی ها نشان می دهد برای انتخابات کنگره برنامه هایی دارد. 
دستاوردی تقریبا هیچ
بسیاری از دستاوردهای ترامپ در این مدت ناچیز بوده است. علاوه بر این نه تنها محبوبیت رئیس جمهوری کاهش یافت بلکه کارها و اقدامات وی میزان اعتماد به موسسه های عمومی به ویژه دولت آمریکا را با شیبی تند دچار نزول کرده است. 
رویترز نوشت: تنزل درجه اعتماد درمجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اعلام شد و نشان داد اعتماد عمومی به حوزه های چهارگانه دولت، رسانه ها، تجارت و سازمان های غیردولتی در ایالات متحده به شدت نزول داشته و در پایین ترین حد در میان 28 کشور مورد بررسی قرار گرفته است. 
به اعتقاد کارشناسان این که ترامپ بسیاری از رویه های ریاست جمهوری آمریکا را شکسته است و پی در پی رسانه ها و سیستم قضایی آمریکا را بی اعتبار می کند باعث بی اعتمادی شدید به نهادهای آمریکایی به ویژه سازمان های زیرمجموعه دولت شده است.
این در حالی است که بیشترین افزایش اعتماد به چین گزارش شده است و این کشور با 8 پله افزایش نسبت به سال قبل به 84 درصد رسید. حال آن که اعتماد به آمریکا با 14 درصد کاهش به 33 درصد رسید. این اتفاق برای اولین بار در 18 سال گذشته رخ داده است که اعتماد به آمریکا بدون وقوع هیچ اتفاق مهم بین المللی و تنها به واسطه اقدامات رئیس جمهوری این کشور کاهش داشته است. 
تارنمای شبکه رسانه «ای ان.پی.آر» تنها دستاورد مهم ترامپ در یک سال را تغییر مثبت برخی آمار اقتصاد داخلی آمریکا و کاهش ورود مهاجران غیرقانونی به این کشور دانست. در برخی از حوزه ها همچون افزایش آلودگی محیط زیست و تولید دی اکسید کربن دستاوردهای ترامپ فاجعه بار توصیف شد ضمن اینکه هزینه آن را هم جهانیان پرداخت می کنند. در زمینه افزایش میزان بدهی دانشجویان و خدمات بیمه ای هم دولت ترامپ کارنامه ضعیفی داشته است. 
اکنون آمریکا نسبت به سال گذشته بیشتر هوا را آلوده می کند و روند افزایش دمای هوا هم نگران کننده شده است. در مورد بیمه همگانی و ارائه خدمات درمانی گرچه با وجود لغو اوباماکر، این قانون تا سال 2019 اجرا می شود، اما آینده بسیار ناگوار خواهد بود و از تعداد بیمه شدگان و میزان خدمت رسانی به آن ها کم خواهد شد. 
افزایش شکاف در آمریکا
کارشناسان و تحلیلگران مسائل اجتماعی و سیاسی اعتقاد دارند ترامپ موجب شد تا واشنگتن به شدت دچار بحران بی اعتمادی شود. جالب تر آن که برخلاف انتظار میزان اعتماد مردم آمریکا به شرکت های این کشور نیز کاهش شدید داشته است. 
نشریه معتبر «تایم» داستان ریاست جمهوری ترامپ در سال 2017 را به درامی شبیه دانست. در این سال ترامپ چهره ای بود که هنجارها و سنت ها را کنار گذاشت و با دموکرات ها و جمهوریخواهان به جنگ پرداخت تا نگرش خود را بر حوزه های داخلی و بین المللی آمریکا غالب سازد. 
به نوشته رسانه های آمریکایی، در این یک سال هر روز شما باید انتظار خبرسازی جدیدی را از ترامپ می داشتید. این ناشی از شرایط یک کشور به شدت قطبی بود که همزمان مخلوطی از موضوعات از تهدید هسته ای، تردید در میزان شایستگی یک فرد برای ریاست جمهوری، قوانین مطلوب و تحقیقات در زمینه دخالت روسیه را تجربه می کرد. حتی مراسم سوگند وی نیز نمونه ای منحصربه فرد از این رسم دیرین بود. شاید دلیل این باشد که ترامپ اولین رئیس جمهوری آمریکا بود که بدون هیچ تجربه ای در زمینه امور دولتی و نظامی به این مقام رسید. 
این نشریه نحوه حضور در رقابت های انتخاباتی، میزان آرای کسب شده و تظاهرات زنان را در کنار بسیاری از بحران های یک ساله از پیامدهای سیاست های ترامپ دانست. مهمتر این که در نخستین سالگرد ریاست جمهوری ترامپ دولت آمریکا به تعطیلی هم کشیده شد. وی این موضوع را هدیه خوب دموکرات ها به خود بیان کرد. 
«داگلاس برینکلی» تاریخ شناس دانشگاه رایس اعتقاد دارد: آمریکا تاکنون نخستین سال ریاست جمهوری یک فرد را چنین با هرج و مرج تجربه نکرده بود. هر روز کاخ سفید درهم برهم، فرسایشی و بی نظم بود. آمریکا از زمان جنگ های داخلی تا به این میزان پر از شکاف اختلاف نبود. ترامپ مانند هیچ چیزی که پیش از این دیده ایم، نیست و سوال اینجاست نتیجه چنین شرایطی ممکن است چه باشد؟ 
به گزارش ایرنا، نشریه معتبر «نیویورکر» نیز در تشریح نخستین سال ریاست جمهوری ترامپ نوشت: ما در طول سال گذشته شاهد علاقه جاه طلبانه و شدیدی در آمریکا بودیم. نه ترامپ و نه دولتی که وی در راس آن قرار دارد برای کنترل این اشتیاق تلاش نکردند. ما با فرشتگان سرو کار نداریم بلکه دولتی ناکارآمد وجود دارد که نظارت درستی بر آن وجود ندارد و از این رو دورنما، تمایلات و اهداف آن هم به نحو بسیار خطرناکی نامتوازن طراحی شده است. 
واشنگتن پست به نقل از برخی کارشناسان اعتماد به نفس بالای ترامپ را پاشنه آشیل وی می بینند.در نظرسنجی که توسط دو کارشناس و با بررسی نظرات 155کارشناس در مورد ریاست جمهوری ترامپ انجام شد، در حوزه های مختلف نتایج گوناگونی واصل شد.

ترامپ پس از اوباما وارد کاخ سفید شد اما برخلاف وی به شدت از قدرت اجرایی رئیس جمهوری استفاده کرد و بدون توجه به رویه های کنگره خواسته های خود را به صورت یکجانبه اجرا کرد. دستورهای اجرایی، فرمان ها برای توقف یا تغییر پیمان ها و تفاهمنامه ها و حتی خروج از توافق ها، دخالت کردن در امور دادگاه ها و قضات، تنها چند مثال از مواردی بود که باعث تغییر روند حرکتی دولت وی شد. 

پربیننده ترین خبرها