سفر جابری انصاری به روسیه برای حضور در مذاکرات سوچی

سفر جابری انصاری به روسیه برای حضور در مذاکرات سوچی
دوشنبه 9 بهمن 1396 - 11:31

دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه برای حضور در گفت‌وگوی‌های ملی سوریه که طی امروز و فردا در سوچی برگزار می‌شود، به روسیه سفر کرده است.

العالم- ایران/ سیاسی 

حسین جابری انصاری که مسئولیت پرونده سوریه و انجام مذاکرات آستانه در وزارت خارجه برعهده او است به عنوان نماینده ایران که یکی از کشورهای ضامن صلح در سوریه است برای حضور در مذاکرات سوچی به روسیه سفر کرده است.

قرار است مذاکرات سوچی که در واقع گفت‌وگوی بین برخی از مخالفان دولت سوریه و دولت این کشور است، با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه سه کشور ضامن صلح در سوریه برگزار شود.

همچنین  به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اینترفاکس، یک منبع مطلع  از مذاکرات سوچی  روز یکشنبه گفت، بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل که معمولا ریاست هیئت دولت سوریه را در مذاکرات صلح برعهده دارد در کنفرانس سوچی حضور نخواهد یافت.

سازماندهندگان این کنفرانس اظهار داشتند: فاروق عرنوس، مشاور وزیر خارجه سوریه برای حضور در نشست سوچی دعوت شده است.

سازماندهندگان این کنفرانس که ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه و روند آستانه درباره حل بحران سوریه هستند، گفتند، مدعوین به کنفرانس بیش از ۱۶۰۰ شخصیت به نمایندگی از طیف‌های مختلف و گروه‌های سیاسی جامعه سوریه هستند.

اعراب غالب مدعوین را تشکیل می‌دهند که میزان آن‌ها حدود ۹۴.۵ درصد است، البته نمایندگانی از کردها، ایزدی‌ها، آشوری‌ها، ارمن‌ها، شرکس‌ها داغستانی‌ها، ترکمان‌ها و دیگر اقشار و طوایف نیز حضور دارند.

مخالفان داخلی نیز در کنفرانس حضور دارند که از شورای مردمی و احزاب اصلی نظیر حزب بعث،‌ "جبهه ملی پیشرو"، "حزب سوسیال" و غیره به اضافه شخصیت‌های برجسته با تمامی اعتقادات دینی و سران قبال و نمایندگان انجمن‌های کارگری و برخی حرفه‌ها و مشاغل هستند.

به گفته سازماندهندگان، نمایندگان گروه‌های مسلح نیز که به توافقنامه آشتی ملی با دولت پیوسته‌اند در این کنفرانس حضور دارند. تعداد گروه‌های مسلح که از ابتدای مقابله با تروریسم داوطلبانه سلاح خود را به دولت تحویل داده‌اند از ۲۳۰ گروه فراتر رفته است.

اما به نمایندگی از مخالفان خارج نشین سوری بیش از ۳۰۰ تن شرکت می‌کنند که در بین آن‌ها مخالفان مقیم مسکو، آستانه و جریان "فردای سوریه" "حراک المدنی" و "هیئت هماهنگی ملی گروه‌های تغییر دموکراتیک" است.

قرار است مذاکرات حول محور تشکیل کمیته قانون اساسی برای آغاز اصلاح قانون اساسی سوریه باشد.

از طرف روسیه نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این اجلاس حضور دارد.

دفتر اطلاع‌رسانی استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرده است، در این کنفرانس حضور می‌یابد در حالی که اداره خودمختاری کرد در شمال سوریه و هیئت هماهنگی ملی وابسته به مخالفان و هیئت عالی مذاکره کننده مخالفان سوریه این نشست را تحریم کردند.

شخصیت‌های برجسته مخالفان سوریه توقف بمباران ادلب را به عنوان شرط حضور در جلسات عمومی این کنفرانس که فردا خواهد بود، اعلام کردند.

مخالفان شمال سوریه در جریان نشستی که در آنکارا با حضور شخصیت‌های مخالف سیاسی و نظامی تحت نظارت ترکیه برگزار کردند توقف بمباران ادلب را به عنوان شرط حضور خود در این کنفرانس اعلام کردند.

ترکیه این اطمینان را به مخالفان سوریه داده که هیچ اعمال فشار ی بر آن‌ها در این کنفرانس نباشد و به آن‌ها ابلاغ کرده روسیه با خواسته‌ آن مبنی بر تغییر شعار کنفرانس که تنها شامل پرچم نظام سوریه بود، موافقت کرده است.

ایسنا 

 

پربیننده ترین خبرها