مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی آلمان متوقف شد

مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی آلمان متوقف شد
دوشنبه 9 بهمن 1396 - 11:42

با وجود تلاش‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی آلمان اما مذاکرات شب گذشته به دلیل اختلاف‌نظر در زمینه پذیرش پناهجویان بی‌نتیجه پایان یافت.

العالم- اروپا 

مذاکرات به منظور تشکیل دولت ائتلافی آلمان، به دلیل اختلاف‌نظر درباره مسئله پناهجویان متوقف شد.

خبرگزاری آلمان با اعلام این خبر افزود که 6 ساعت مذاکره برای دستیابی به توافق برای دولت ائتلافی بی‌نتیجه ماند و در حالی که طرفین مصمم به دستیابی به نتیجه بودند اما اوایل وقت امروز مذاکرات به نتیجه‌ای منتهی نشد.

قرار است که تا چهارم فوریه (15 بهمن‌ماه) توافق نهایی در این زمینه به دست یابد. «میشائیل گروس برومر» مدیر اتحادیه پارلمانی احزاب سوسیال‌مسیحی و دموکرات‌مسیحی در این مورد گفت: «تلاش و مذاکرات ادامه دارد البته شاید نه به اندازه این ساعات (شب گذشته)»

پیش از این،  گروس‌برومر اعلام کرده بود که این احزاب و حزب سوسیال‌دموکرات باید تا 4 فوریه به توافق برسند. هر 3 حزب یاد شده، از موضع وی حمایت کردند.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم روز جمعه ابراز امیدواری کرده بود که احزاب دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌مسیحی بتوانند با سوسیال‌دموکرات‌ها در زمینه تشکیل دولت ائتلافی به توافق برسند.

مرکل پس از انتخابات 24 سپتامبر (2 مهرماه)، نخست تلاش کرد تا دولتی متشکل از احزاب دموکرات‌مسیحی، سوسیال‌مسیحی، سبزها و لیبرال‌ها تشکیل دهد اما با وجود گذشت 2 ماه از مذاکرات، احزاب درباره مواردی مانند امور محیط‌ زیست، پناهجویان و مسایل مالی به توافق نرسیدند.

سرانجام و با تلاش‌های «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس‌جمهور آلمان با هدف جلوگیری از تکرار انتخابات و نیز تشکیل نشدن دولت اقلیت، سوسیال‌دموکرات‌ها موافقت کردند که برای تشکیل دولت با محافظه‌کاران وارد مذاکره شوند. این در حالی است که حزب سوسیال‌دموکرات پیش از این اعلام کرده بود که تمایلی برای شرکت در دولت آتی مرکل ندارد و قصد دارد در قالب حزب مخالف فعالیت کند. 

فارس 

پربیننده ترین خبرها