رایزنی‌های جابری انصاری در آستانه کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه

رایزنی‌های جابری انصاری در آستانه کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه
دوشنبه 9 بهمن 1396 - 14:27

دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی که بامداد امروز (دوشنبه) در رأس هیأتی وارد سوچی شد، قرار است امروز و فردا رایزنی‌های دوجانبه و سه‌جانبه‌ای را با هیأت‌های شرکت کننده در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه داشته باشد.

العالم- ایران/ سیاسی

حسین جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه بامداد امروز (دوشنبه) در رأس هیأتی به منظور شرکت در نشست کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه وارد سوچی شد.

وی قرار است از امشب رایزنی‌های دوجانبه و سه‌جانبه‌ای را با هیأت‌های روسیه و ترکیه - دو کشور ضامن روند آستانه - و همچنین شخصیت‌های سوری شرکت کننده در این نشست داشته باشد.

حسین جابری‌انصاری شنبه هفتم بهم ماه نیز سفری یک روزه به دمشق داشت و با بشار اسد رئیس جمهور، ولید المعلم وزیر خارجه و فیصل مقداد قائم مقام وزیر خارجه سوریه دیدار و در خصوص آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه به رایزنی پرداخت.

در دیدار جابری‌انصاری با بشار اسد درباره کنگره گفت‌و‌گوی ملی سوریه در سوچی و همچنین آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه به ویژه وضعیت در شمال سوریه و منطقه عفرین و همکاری‌های دو کشور بحث و تبادل نظر شد.

کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه قرار است فردا (سه‌شنبه) دهم بهمن ماه در سوچی برگزار شود.

استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز برای شرکت در این نشست امروز (دوشنبه) وارد سوچی شد.

سفیر عراق در روسیه نیز تأیید کرد که کشورش به عنوان کشور ناظر در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در شهر سوچی روسیه شرکت می‌کند.

لازم به ذکر است، معارضان سوریه شنبه به عدم شرکت در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه که قرار است دهم بهمن‌ماه در شهر سوچی روسیه برگزار شود، رأی دادند.

«الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس‌ جمهور روسیه در امور سوریه نیز امروز دوشنبه عنوان کرد که مسکو هنوز هم امیدوار است که معارضان سوری تصمیم خود را برای عدم حضور در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی تغییر دهند.

علی‌رغم اینکه «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که کردها نیز در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه، شرکت می‌کنند، ولی آنها اعلام کردند که در این نشست حضور نخواهند یافت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز شنبه عنوان کرد که «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی برگزار خواهد شد چه معارضان در این گفت‌وگوها شرکت کنند چه در این مذاکرات حاضر نشوند».

کاخ کرملین نیز امروز دوشنبه تأکید کرد، عدم حضور برخی از گروه‌های دعوت‌ شده به کنگره سوچی، از اهمیت این رویداد نمی‌کاهد.

هیأت‌های ایران، روسیه و ترکیه در هشتمین کنفرانس بین‌المللی آستانه در اول دی ماه سال جاری با تأکید بر تمامیت ارضی سوریه بر برگزاری نشست مقدماتی ویژه در 19 و 20 ژانویه (29 و 30 دی) در سوچی توافق کردند و مقرر شد نهمین نشست نیز نیمه دوم فوریه برگزار شود.

به گزارش فارس، حسین جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور سیاسی، الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و سدات اونال معاون منطقه‌ای وزارت خارجه ترکیه شنبه سی‌ام دی ماه در یک نشست مقدماتی در سوچی درباره آخرین هماهنگی‌ها برای برگزاری اجلاس کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه شرکت کردند.

مذاکره کنندگان ارشد سه کشور ضامن روند آستانه در این نشست، آخرین هماهنگی‌ها در مورد برگزاری اجلاس گفت‌وگوی ملی سوریه که در دهم بهمن ماه جاری در سوچی برگزار می‌شود، را به عمل آوردند.

حسین جابری‌انصاری 26 دی ماه نیز در تماس تلفنی با فیصل مقداد قائم مقام وزارت خارجه سوریه در خصوص آخرین تحولات سوریه، روند آستانه و کنگره گفت‌وگوی ملی سوچی رایزنی و تبادل نظر کرد.

پربیننده ترین خبرها