دیلی‌میل: ولید بن طلال عملاً در بازداشت خانگی است

دیلی‌میل: ولید بن طلال عملاً در بازداشت خانگی است
سه شنبه 10 بهمن 1396 - 13:02

یک منبع آگاه به روزنامه انگلیسی دیلی‌میل گفت که علیرغم آن که شاهزاده سعودی با وثیقه 6 میلیارد دلاری آزاد شده، اما عملاً در بازداشت خانگی است و اجازه خروج از کشور را ندارد.

العالم ـ عربستان سعودی

یک منبع نزدیک به ولیعهد عربستان به روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» گفت که «ولید بن طلال» شاهزاده میلیاردر سعودی همچنان علیرغم آزاد شدن با وثیقه 6 میلیارد دلاری، عملاً در بازداشت خانگی است و اجازه خروج از کشور را ندارد.

ولید بن طلال روز شنبه هفته جاری بعد از یک توافق مالی افشا نشده با دولت سعودی پس از گذراندن دو ماه در حبس، آزاد شد. ظاهراً مبلغی که برای آزادی‌اش پرداخت کرده است، معادل 6 میلیارد دلار بوده است.

این شاهزاده 63 ساله سعودی، به عنوان بخشی از برنامه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برای مبارزه با فساد به همراه تعداد زیادی از شاهزاده‌های سعودی دستگیر شد و در هتل لوکس «ریتس کارلتون» ریاض محبوس شده بود.

علیرغم آنکه ولیعهد عربستان مدعی است که دستگیری شاهزاده‌های سعودی با هدف مبارزه با فساد صورت گرفته است اما برخی منابع آگاه معتقدند که این اقدام وی در راستای تحکیم قدرتش بوده است.

دختر ولید بن طلال روز دوشنبه (دیروز)، آزادی پدرش را با توییت کردن تصویری از وی جشن گرفت اما مشخص نیست که آیا تصویر جدید وی منتشر شده است یا اینکه تصویر قدیمی بوده است.

یک منبع نزدیک به محمد بن سلمان به دیلی میل گفته است که الولید همچنان به شدت تحت کنترل است و در حقیقت آزاد نیست.

این منبع در ادامه افزود ولید که ظاهراً یکی از ثروتمندترین مردان خاورمیانه است، در آینده کنترل اندکی بر شرکت سرمایه‌گذاری خود خواهد داشت.

روز شنبه، رویترز تصاویری را منتشر کرد که الولید را در حال بازجویی در سوئیت هتل ریتس کارلتون نمایش می‌داد و البته ظاهراً رفتار مناسبی با وی می شد.

این منبع گفت که این تصاویر بعد از آزادی الولید سازماندهی شده بود تا اینگونه نمایش داده شود که با این شاهزاده سعودی رفتار مناسبی می‌شده است اما این تمام ماجرا نیست.

وی ادامه داد، آزادی ولید موجب شد که ارزش شرکت سرمایه‌گذاری وی به همان میزان قبل از بازداشتنش افزایش پیدا کند و مشاوران نزدیک به محمد بن سلمان از مستندی که بی بی سی از ولید بن طلال ساخته است و آنها را محکوم کرده، آشفته شده‌اند.

این منبع گفت: «قرار است وی (بن طلال) تحت حصر خانگی باشد. قرار نیست جایی برود. برنامه این بوده که همه پول وی را بگیرند و سپس او را در حصر خانگی قرار دهند».

ظاهراً محمد بن سلمان از مستند بی بی سی که جزئیات بازداشت الولید را منتشر کرده است، خشمگین است.

این گزارش در خصوص ادعاهای زندانیان در ریاض که بعنوان بخشی از طرح مبارزه با فساد دستگیر و شکنجه شده بودند، تحقیقاتی انجام داده بود.

بی بی سی گزارش کرد که مقامات سعودی به درخواست آنها برای اظهارنظر پاسخ نداده‌اند.

دیلی میل اوایل ماه جاری میلادی گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ظاهراً با ولیعهد عربستان توافق کرده است تا به وی اجازه دهد که دارایی‌های شاهزادگان دستگیر شده سعودی در آمریکا را تا زمانیکه این دارایی‌ها در خاک آمریکا است، تصرف کند.

این منبع آگاه گفت: «من بر اساس حقایقی می‌دانم که همه پول وی (ولید بن طلال) تحت کنترل محمد بن سلمان است. محمد بن سلمان در تمام جهان به شدت از او انتقاد کرده است و وی را متهم به پولشویی، اخاذی کرده است و تمامی رسوایی‌های وی را فاش کرده است».

به گزارش فارس، این منبع فاش کرد که الولید احتمالاً نقش خود به عنوان رئیس شرکت چند میلیون دلاری‌اش را حفظ می‌کند اما در پشت صحنه، محمد بن سلمان کنترل شرکت وی را برعهده دارد و سودهایش را جمع‌آوری می‌کند.

وی ادامه داد: «تنها چیزی که الولید درخواست داده است این است که اجازه داشته باشد همچنان در شرکت سرمایه‌گذاری‌اش کار کند، حتی اگر در پشت صحنه محمد بن سلمان، اختیارات را برعهده گرفته باشد. آیا محمد بن سلمان چنین اجازه‌ای به وی می‌دهد؟ باید ببینیم چه می‌شود. وی قطعاً اجازه سفر به وی می‌دهد. محمد بن سلمان از نزدیک به وی نظارت خواهد داشت».

پربیننده ترین خبرها