معاون وزیر اقتصاد خبر داد:

رشد 20 برابری سرمایه‌گذاری مستقیم چینی‌ها در ایران

رشد 20 برابری سرمایه‌گذاری مستقیم چینی‌ها در ایران
سه شنبه 10 بهمن 1396 - 14:42

رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری با اشاره به توسعه روزافزون روابط همه‌جانبه تهران و پکن، گفت: شرکت‌های چینی از اواخر سال 92 تا دی‌ماه 96 نزدیک به 2.3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران انجام داده‌اند، درحالی‌که این سرمایه‌گذاری از سال 75 تا سال 92 فقط 110 میلیون دلار بوده است.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

«محمد خزاعی» امروز (سه شنبه) در سومین همایش فرصت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران و چین اظهار داشت: در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی، انتظارات و توقعات جامعه و سیاستمداران، فقط بخشی از دیپلماسی بر اساس واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی است؛ بر این اساس اینکه به‌محض بروز مشکل کوچکی به عنوان نمونه در حوزه بانکی یا تجاری با یک کشور، برخی از افراد گلایه کرده و مساله را بزرگ می‌کنند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه چنین رویکردی صحیح نیست و می‌تواند به روابط حسنه چندین ساله کشورها لطمه بزند، با اشاره به گلایه های که اخیراً از بروز برخی مشکلات جزئی در چین مطرح شده بود، تاکید کرد: نمی‌توان با نادیده گرفتن واقعیت‌های موجود در یک کشور انتظار داشت که همه ‌چیز 100 درصد عالی باشد و مشکلی رخ ندهد.
به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران ادامه داد: واقعیت این است که ایران امروز یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی منطقه محسوب می‌شود و کشوری است که بدون حضور آن، معادلات سیاسی منطقه رقم نمی‌خورد.
خزاعی با اشاره به اینکه روابط ایران و چین چند هزارساله است و در فرهنگ و اقتصاد دو کشور ریشه دارد، اضافه کرد: واقعیت دیگر این است که روابط ایران و چین در دوران تحریم نیز خوب بوده و ما از حمایت دولت چین برخوردار بوده‌ایم و در شرایط فعلی نیز ایران از بهبود همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری در سطح بین‌المللی و دوجانبه استقبال می‌کنیم.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارائی با بیان اینکه چین امروز با چین 15 سال پیش، کاملاً متفاوت است، گفت: جمهوری خلق چین، امسال چهلمین سال برنامه اصلاحات اقتصادی خود را می‌گذراند و سیزدهمین برنامه توسعه اقتصاد خود را از سال گذشته آغاز کرده که رشد اقتصادی بیش از 6.5 درصد را برای سال‌های آینده در نظر گرفته است.
وی اظهار داشت: در این مسیر، کشور چین ایده‌های بزرگ اقتصادی را نیز در سطح جهان مطرح کرده که ایده «یک‌ جاده - یک کمربند» از جمله آنهاست و توانسته جای خود را باز کند.
رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران، با بیان اینکه در این ایده، به‌واسطه جایگاه مهم کشورمان در منطقه، ایران باید نقش قابل‌توجهی داشته باشد، افزود: بیش از 65 کشور در مسیر ایده «یک‌ جاده- یک کمربند» در خشکی و دریا واقع شده‌اند و کشور ایران یکی از بهترین موقعیت‌ها را در این مسیر داراست.
خزاعی همچنین تاسیس بانک زیرساخت آسیا با سرمایه اولیه 100 میلیارد دلار را از دیگر اقدام های دولت چین عنوان کرد که توانسته است در رقابت با صندوق بین‌المللی پول قرار بگیرد.
به گفته این مقام مسئول، این بانک فقط بر توسعه کشورهای آسیایی متمرکز می‌شود و مخصوص سرمایه‌گذاری در این کشورهاست و ایران نیز از ابتدا افتخار داشته به‌ عنوان عضو موسس این بانک با حق رای بالا حضور داشته باشد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، ایجاد صندوق مربوط به ایده «یک‌ جاده- یک کمربند» را از دیگر اقدام های مؤثر چین عنوان کرد که با سرمایه اولیه 48 میلیارد دلاری، برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های این مسیر که پیش‌بینی می‌شود بیش از 500 میلیارد دلار باشد، همکاری خواهد کرد.
خزاعی خاطرنشان کرد: امروز چین به یک قدرت بزرگ تجاری تبدیل شده که روابط گسترده‌ای با کل جهان دارد و از سوی دیگر، ایران نیز قدرت برتری در منطقه است که روابط حسنه و دوستانه‌ای با چین دارد.
وی تاکید کرد: در این شرایط با در نظر گرفتن فضای عمومی جهان، تنظیم روابط، کنترل روابط و تلاش برای توسعه روابط توسط هر دو کشور بسیار اهمیت دارد و این مساله به نفع دولت و ملت هر دو کشور خواهد بود.
وی، چین و ایران را دو شریک تاریخی و استراتژیک عنوان کرد که روابط آنها روزبه‌روز در حال گسترش است و برخلاف آنچه برخی فکر می‌کنند، این روابط هرگز دچار مشکل نشده است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اکنون بیش از هشت درصد منابع انرژی نفت و مشتقات نفت و گاز مورد نیاز چین از ایران تامین می‌شود، در حالی که این کشور می‌تواند منابع مورد نیاز خود را از سایر کشورها تامین کند.
به گفته خزاعی، سطح فروش نفت خام ایران به چین در بالاترین سطح در دهه اخیر قرار دارد و به قیمت روز، ایران سالیانه بیش از 11 میلیارد دلار نفت به چین صادر می‌کند.
وی ادامه داد: مجموع تجارت ایران و چین در سال 2017 نزدیک به 22 درصد در همسنجی با پارسال افزایش داشته و در حوزه سرمایه‌گذاری نیز نخستین قرارداد بزرگ مالی با این کشور به امضا رسیده است.
خزاعی با اشاره به قرارداد 10 میلیارد دلاری بین ایران و یک موسسه مالی چینی، گفت: این مهم، غیر از سایر توافق‌های اقتصادی بین دو کشور است که بر اساس آن حدود 11 میلیارد دلار پروژه در ایران برای تامین مالی به موسسات مالی چینی معرفی شده و آماده شروع همکاری است.
وی با بیان اینکه طبیعی است در این شرایط برخی از کشورهای جهان و منطقه از روابط حسنه ایران و چین راضی نباشند، گفت: بنابراین هم ما و هم چینی‌ها، در همه سطوح از دولت‌ها گرفته تا بانک‌ها و فعالان اقتصادی بخش خصوصی باید مراقبت کنیم که به این روابط خدشه‌ای وارد نشود.
به گزارش ایرنا، پیش از این « پانگ سن» سفیر جمهوری خلق چین در تهران ارزش تجاری ایران و چین در 11 ماهه سال 2017 میلادی را 33 میلیارد و 660 میلیون دلار اعلام کرد که در همسنجی با پارسال 20.5 درصد افزایش داشته است.
سومین همایش فرصت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران و چین، از امروز به همت اتاق مشترک بازرگانی و صنایع چین و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در محل اتاق ایران برگزار شده است و فردا نیز ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها