توسط شبه‏‌نظامیان تحت حمایت امارات صورت گرفت؛

محاصره کاخ ریاست جمهوری یمن در «عدن»

محاصره کاخ ریاست جمهوری یمن در «عدن»
سه شنبه 10 بهمن 1396 - 16:45

منابع یمنی از محاصره کاخ ریاست جمهوری یمن در عدن توسط شبه‏‌نظامیان و عناصر مسلح تحت حمایت امارات خبر دادند.

العالم _ یمن

یک منبع نظامی یمن اعلام کرد که شبه‎نظامیان تحت حمایت امارات امروز کاخ ریاست جمهوری یمن در عدن را به محاصره خود درآوردند.

درگیری بین عناصر مسلح طرفدار «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن مستقر در ریاض و عناصر مسلح وابسته به «شورای انتقالی جنوب» یمن تحت حمایت امارات، طی دو روز اخیر شدت گرفته است.

شب گذشته درگیری‎های شدید بین عناصر مسلح تحت حمایت عربستان و امارات در منطقه «کریتر» به سمت کاخ المعاشیق در عدن رخ داده است.

در درگیری‎های 48 ساعت گذشته عدن واقع در جنوب یمن، بیش از 36 نفر از طرفین درگیر کشته و 185 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

«رهبران جنوب یمن» و «شورای انتقالی جنوب» که تحت حمایت امارات قرار دارند، اوایل هفته گذشته در اعتراض به «فساد» مسئولان دولت مستعفی وابسته به عربستان و همچنین در اعتراض به حضور «نظامی» نیروهای شمالی یمن در استان‎های جنوبی این کشور، نشستی در «عدن» برگزار و برای برکناری دولت مستعفی به ریاست «احمد بن دغُر»، یک هفته مهلت تعیین کرده بودند.

سران جنوبی و شورای انتقالی جنوب یمن در این نشست که حدود ۱۰ روز گذشته انجام شده بود، اعلام حالت فوق العاده در شهر عدن کردند. جنوبی‎های یمن در این نشست همچنین دولت مستعفی یمن تحت حمایت عربستان را به «فساد» متهم کرده و خواستار براندازی دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن شدند که اکنون مقیم عربستان است.

«شورای انتقالی جنوبی» به ریاست عیدروس الزبیدی استاندار برکنارشده عدن در می گذشته با حمایت امارات و با هدف جدایی جنوب یمن از شمال آن تشکیل شده است که به گفته کارشناسان، اختلافات امارات و عربستان بر سر جنوب یمن با تشکیل این شورا افزایش پیدا کرده است.

شورای انتقالی جنوبی یمن در واقع پس از برکناری الزبیدی و معاون وی از استانداری عدن به عنوان دو مقام پرقدرت وابسته به امارات توسط عبدربه منصور هادی رئیس جمهور دولت مستعفی یمن تشکیل شده است و الزبیدی استاندار سابق عدن چند روز بعد با عصبانیت از عربستان و منصور هادی، تشکیل شورای انتقالی جنوب را اعلام کرد.

عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن که در ریاض به سر می برد، به دلیل اختلافاتی که با امارات داشت، الزبیدی را از منصبش برکنار و «عبدالعزیز عبدالحمید المفلحی» را به جای وی تعیین کرد که این مسئله باعث آغاز تظاهرات‌ها و اعتراض‌های هواداران الزبیدی شد.

در این نشست بیانیه‎ای با عنوان «حالت فوق العاده» در عدن و آغاز تدابیر برای «براندازی دولت قانونی» به ریاست «احمد بن دغر» پس از متهم کردن دولت او به «فساد» صادر شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها