پنتاگون: چین و روسیه قادر به نابود کردن ماهواره‌های آمریکا هستند

پنتاگون: چین و روسیه قادر به نابود کردن ماهواره‌های آمریکا هستند
سه شنبه 10 بهمن 1396 - 18:23

پنتاگون نسبت به تهدیدهای فزاینده چین و روسیه در ساخت سامانه‌های موشکی ضد ماهواره هشدار داده است.

العالم - آسیا - اروپا

اداره اطلاعات پنتاگون اعلام کرده است که چین و روسیه در حال توسعه موشک‌ها و جنگ افزارهایی ضد ماهواره هستند و به زودی قادر خواهند بود ماهواره‌های آمریکا را در مدار پایین زمین نابود کنند.

به نوشته وبگاه «فری‌بیکن» اداره اطلاعات پنتاگون در گزارش اخیر خود نسبت به تهدیدهای فزاینده جنگ افزارهای ضد ماهواره (ASAT) هشدار داده است.

مقام‌های پنتاگون در این گزارش اعلام کرده‌اند که چین و روسیه قادر به مختل کردن یا نابود کردن ماهواره‌های آمریکا در مدار پایین زمین در چند سال آینده خواهند بود. آنطور که این مقام‌ها گفته‌اند این دو کشور تا سال 2020 به چنین قابلیتی می‌رسند.

این درحالی است که سخنگوی پنتاگون از هرگونه اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.

«استیو لامباکیس» کارشناس موشکی سابق پنتاگون نیز در این باره گفته است: «سامانه‌های فضایی آمریکا  از شکننده‌ترین و آسیب‌پذیرترین بخش‌ها هستند که توسط ارتش آمریکا استفاده می‌شود.

فری بیکن با اشاره به قابلیت‌های چین و روسیه در این عرصه نوشت: چین دو سامانه ضدموشکی متحرک را توسعه داده و در حال توسعه دو سامانه پیشرفته‌تر زمینی ضد ماهواره است.

روسیه نیز سامانه ضد ماهواره خود را به سرعت تقویت کرده تا آنجا که سامانه موشکی ضد ماهواره  خود به نام «نودال» را در دسامبر 2016 آزمایش کرده است.

 دیگر سلاح‌های ضد ماهواره این کشور شامل لیزر و دستگاه‌های پارازیت انداز است. روسیه همچنین مجهز به سلاح‌های سایبری است که قادرند کنترل ماهواره‌ها در زمین را مختل سازند.

سامانه‌های موشکی «اس-300»، «اس-400» و «اس-500» روسیه نیز قادر به ضربه زدن به اهدافی در مدار پایین زمین هستند.

پیش بینی می‌شود که برنامه ضد ماهواره روسیه شامل پرتاب موشک رهگیر از جنگنده «میگ-31» و شبیه به موشک ضد ماهواره ساخت آمریکا به نام ای اس ام-135 باشد.

مسکو همچنین جنگ افزارهای تولید کننده پالس‌های الکترو مغناطیسی در ارتفاع بالا را توسعه داده که‌ می‌تواند بخش‌های الکترونیکی همه ماهواره‌ها را مختل سازد.

واحد علمی پنتاگون در گزارش مارس گذشته نیز در مورد آسیب پذیری راهبردی ماهواره‌های آمریکا هشدار داده بود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها