بی‌ارتباطی ماه گرفتگی با زلزله

بهترین نقاط رصدی ابرماه و خسوف امشب/بی‌ارتباطی ماه گرفتگی با زلزله

بهترین نقاط رصدی ابرماه و خسوف امشب/بی‌ارتباطی ماه گرفتگی با زلزله
چهارشنبه 11 بهمن 1396 - 08:03

امشب ماه در حالی در آسمان طلوع می‌کند که در نزدیکترین فاصله خود با زمین قرار می‌گیرد ضمن آنکه ناظران زمینی شاهد ماه گرفتگی هستند و به گفته کارشناسان این پدیده از ساعت 15 آغاز می‌شود ولی تا ساعت 17 که ماه در ایران طلوع می‌کند قابل مشاهده نیست.

العالم - ایران

خسرو جعفری زاده محقق حوزه نجوم در گفت‌وگو با خبرنگار با بیان اینکه خسوف جزیی این گرفت شامگاه امروز چهارشنبه 11 بهمن ماه در ساعت 15 و 18 دقیقه و 27 ثانیه آغاز می‌شود، گفت: خسوف کلی به وقت ایران در ساعت 16 و 21 دقیقه و 47 ثانیه شروع می‌شود.

وی بیشترین زمان رصد این ماه گرفتگی را در ساعت 17 دانست و ادامه داد: در ساعت 17 و 27 دقیقه و 51 ثانیه خسوف کلی تمام می‌شود و در ساعت 18 و 41 دقیقه و 11 ثانیه خسوف جزئی این ماه گرفتگی مجدد شروع می‌شود.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه ماه در ایران در ساعت 17 طلوع می‌کند، خاطرنشان کرد: بر این اساس بهترین منطقه برای رصد این پدیده نجومی در شرق کشور است و هرچه به سمت شرق کشور برویم زمان بیشتری می‌توان خسوف را مشاهده کرد.

این محقق حوزه نجوم یادآور شد: در شهرهایی چون اراک، اردبیل و زنجان زمانی ماه طلوع می‌کند که این خسوف به پایان رسیده است.

جعفری زاده تاکید کرد: به دلیل وقوع خسوف، زمانی که ماه طلوع می‌کند، از نظر ناظران زمینی ماه به رنگ قرمز دیده می‌شود.

وی بهترین نقطه در کره زمین برای رصد این پدیده در شرق ژاپن و غرب آمریکا عنوان کرد و ادامه داد: در ایران وقتی خورشید غروب می‌کند، ماه طلوع می‌کند که آن زمان ماه گرفتگی شروع شده است.

وی با بیان اینکه در شامگاه امشب علاوه بر ماه گرفتگی، شاهد ابرماه نیز در آسمان هستیم، اظهار کرد: در تقویم‌های غربی اصطلاحی به نام "ابر آبی" درج شده است که این پدیده زمانی رخ می‌دهد که 2 بار ماه بدر در یک ماه میلادی مشاهده شود.

این محقق حوزه نجوم آماتوری یادآور شد: علاوه بر آن در شامگاه امشب ماه در نزدیکترین فاصله به زمین قرار می‌گیرد که به آن "ابرماه" می‌گویند ضمن آنکه با پدیده خسوف نیز همزمان خواهد بود.

وی با بیان اینکه همزمان شدن ماه گرفتگی و ابرماه هر 150 سال رخ می‌دهد، اضافه کرد: در سال جاری 3 با شاهد وقوع پدیده ابرماه در آسمان بودیم.

جعفری‎زاده با بیان اینکه ماه گرفتگی امشب از ساعت 14 و 21 دقیقه با گرفت نیم‌سایه آغاز می‌شود گفت: این پدیده تا ساعت 17 که طلوع ماه در ایران است قابل مشاهده نیست. بعد از طلوع ماه رفته رفته از شمال شرقی ایران می‌توان شاهد گرفت کلی بود.

وی یادآور شد: از نیمه‌های مرکزی به سمت غرب ایران فقط می‌توان ماه گرفتگی جزئی را دید.

این کارشناس حوزه نجوم با بیان اینکه برای دیدن ماه گرفتگی باید رصدگران منتظر غروب خورشید باشید، اضافه کرد: رصدگران باید سعی کنند غروب خورشید را نظاره گر باشند؛ چراکه دقیقا روبروی محل غروب خورشید محل غروب ماه است و رصدگران می‌توانند منتظر طلوع ماه در محل مشخص شده بمانند.

جعفری زاده اضافه کرد: اگر رصدگران در نیمه شرقی ایران باشند به علت کم نور بودن ماه مدتی طول می‌کشد تا شاهد گرفت کلی باشند ولی در نیمه غربی ایران می‌توانند پس از طلوع ماه هلال زیبایی از ماه گرفته را در افق شرقی شاهد باشند.

بی ارتباط بودن ماه گرفتگی با بلایای طبیعی

جعفری با اشاره به انتشار برخی خرافات در خصوص پدیده‌های نجومی با گرفتاری‌های زمینی گفت: به علت آنکه این پدیده نسبتا نادر بوده است از گذشته تاکنون خرافات مختلفی پیرامون آن مطرح بوده است، به گونه‌ای که در گذشته رنگ قرمز ماه را شوم می‌پنداشتند و قحطی و جنگ را در آینده با خسوف پیش بینی می‌کردند.

وی با بیان اینکه عده‌ای نیز پدیده ماه گرفتگی را با زلزله مرتبط می‌دانستند، ادامه داد: در این زمینه شایعاتی پس از زلزله مهیب طبس در 25 شهریور ماه سال 1357 منتشر شد که ماه گرفتگی آن شب به زلزله ارتباط دانستند.

جعفری‌زاده تاکید کرد: این در حالی است که امروزه می‌دانیم این پدیده نجومی هیچ تاثیری در زندگی ما ندارد و فقط می‌تواند باعث شود تا ساعاتی را به دور از هیاهوهای زندگی روزمره در کنار یکدیگر به دیدن یکی از جلوه‌های بی نظیر خلقت خدا مشغول شویم.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها