دیدار رئیس سرویس جاسوسی روسیه با مقام‌های آمریکایی

دیدار رئیس سرویس جاسوسی روسیه با مقام‌های آمریکایی
چهارشنبه 11 بهمن 1396 - 12:46

۲ منبع آگاه آمریکایی از دیدار رئیس سرویس جاسوسی خارجی روسیه با مقام‌های آمریکایی طی هفته گذشته خبر می‌دهند.

العالم-آمریکا

به گزارش رویترز، 2 منبع آگاه آمریکایی تاکید کردند که رئیس سرویس جاسوسی خارجی روسیه که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد، هفته گذشته با مقام های اطلاعاتی آمریکایی در خارج شهر واشنگتن دیدار و گفتگو کرده است.

این در شرایطی است که منازعات سیاسی در آمریکا بر سر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 همچنان ادامه دارد. مسکو بارها این اتهامات را رد کرده است.

منابع آگاه آمریکایی تصریح کردند: سرگئی ناریشکین رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه موسوم به "اس وی آر" با "دن کوتس" مدیر اطلاعات ملی آمریکا و سایر مقام های اطلاعاتی ایالات متحده دیدار و گفتگو کرده است. این منابع فاش نکرده اند که این مذاکرات درباره چه موضوعاتی بوده است.

سفارت روسیه نیز با انتشار توئیتی به سفر ناریشکین اشاره کرده است. خبرگزاری ایتارتاس نیز به نقل از آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرده است که ناریشکین و همکاران آمریکایی اش درباره مقابله مشترک علیه تروریسم گفتگو کرده اند.

البته آنتونوف به هویت مقام های آمریکایی که ناریشکین با آنها دیدار کرده است، اشاره ای ننموده است. آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نیز حاضر به اظهار نظر در این خصوص نشده است.

دفتر "کوتس" نیز اعلام کرده است که "گرچه درباره برنامه های مقام های اطلاعاتی آمریکا اظهار نظر نمی کند ولی هرگونه تعامل و ارتباط با نهادهای اطلاعاتی خارجی مطابق با قوانین آمریکا و با مشورت و رایزنی با وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط و مناسب انجام می گیرد."

اخبار مربوط به دیدار ناریشکین با مقام های اطلاعاتی آمریکا موجب تشدید منازعه بر سر عملکرد دولت ترامپ در قبال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 شده است.

چاک شومر رهبر اقلیت سنا از دولت ترامپ خواسته است تا فورا درباره ابهامات مربوط به این دیدار پاسخ دهد و به طور شفاف اعلام کند که کدام یک از مقام های آمریکایی با وی دیدار کرده اند؟ آیا کاخ سفید یا مقامی از شورای امنیت ملی آمریکا با ناریشکین دیدار داشته است؟ و اینکه آنها درباره چه موضوعاتی مذاکره کرده اند؟

شومر در جمع خبرنگاران افزود: سئوال اصلی این است که آیا سفر ناریشکین ارتباطی با تصمیم روز دوشنبه دولت ترامپ برای عدم اعمال تحریم های جدید علیه روسیه دارد یا نه؟

دولت ترامپ روز دوشنبه اعلام کرده است که فورا تحریم های بیشتری را علیه روسیه اعمال نخواهد کرد و تدابیری که قبلا اتخاذ شده، به شرکت های روسی آسیب وارد کرده است.

دولت ترامپ تا روز دوشنبه فرصت داشت تا تحریم های جدیدی را علیه افراد یا شرکت های روسی یا هر شرکت و فردی که با بخش نظامی یا اطلاعاتی روسیه همکاری می کند، وضع نماید.

کاخ کرملین بارها اتهامات مطرح شده درباره دخالت مسکو در انتخابات کشورهای غربی را رد کرده است.

شومر اظهار داشت: روسیه انتخابات ما را هک کرده است. ما رئیس اطلاعات خارجی روسیه را تحریم کردیم و دولت ترامپ با او دیدار می کند.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا به این جمع بندی رسیده اند که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 دخالت کرده است.

مایک پمپئو مدیر سازمان سیا نیز در مصاحبه با بی بی سی گفته است که "شاهد کاهش چشمگیر در تلاش های روسیه برای دخالت در انتخابات آمریکا و اروپا نیستم و پیش بینی می کنم که روسیه در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا در ماه نوامبر دخالت کند."

کنگره آمریکا و رابرت مولر دادستان ویژه آمریکایی همچنان در حال تحقیق درباره پرونده دخالت روسیه در انتخابات و تبانی احتمالی تیم ترامپ با مقام های روسی هستند.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها