روسیه: غیبت معارضان سوری در سوچی اشتباهی سیاسی بود

روسیه: غیبت معارضان سوری در سوچی اشتباهی سیاسی بود
چهارشنبه 11 بهمن 1396 - 17:16

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد، عدم حضور برخی معارضان سوری در کنگره سوچی یک اشتباه سیاسی بود.

العالم ـ اروپا

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود تأکید کرد، در عملیات نظامی ترکیه در منطقه کردنشین عفرین سوریه، چندصد نفر از جمله غیرنظامی‌ها کشته شده‌اند.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 16 ژانویه آغاز کرد؛ زمانیکه با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

روز شنبه 20 ژانویه 2018 (30 دی ماه 96)، ترکیه روستاهای اطراف شهر عفرین در 60 کیلومتری شمال غرب حلب را گلوله باران کرد و همان روز ستاد مشترک ارتش ترکیه ساعت 17، رسما از آغاز عملیات به نام «شاخه زیتون» خبر داد و گفت که هدف این عملیات، برقراری امنیت در مرز و منطقه و نابود کردن تروریست‌های پ.ک.ک است.

دمشق نیز پیشتر با انتشار بیانیه‌ای هرگونه اقدام نظامی ترکیه و نقض حریم سوریه را محکوم کرده و به آنکارا هشدار داده بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی نیز گفت: «مسکو متأسف است که برخی گروه‌های معارض سوری در این کنگره شرکت نکردند. این یک اشتباه سیاسی از جانب آنها بود».

کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه روز سه‌شنبه 30 ژانویه (10 بهمن‌ماه) با حضور طرف‌های مختلف سوری در شهر سوچی روسیه با دو ساعت تأخیر ساعت 12:30 ظهر به وقت مسکو آغاز به کار کرد و شرکت‌کنندگان در این نشست بعد از حدود 7 ساعت مذاکره پیوسته بیانیه‌ای را منتشر کردند. این نشست در در بیانیه پایانی خود بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه و حفظ ارتش این کشور تأکید کرد. 

زاخارووا نز در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود خواستار احترام به حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی این کشور در متن تحولات فعلی در شمال این کشور شد.

به گزارش فارس، وی درباره اوضاع شمال سوریه گفت: «وضعیت در شمال سوریه موجب نگرانی جدی روسیه شده است».

این دیپلمات روس همچنین اتهامات مطرح شده را در خصوص اینکه روسیه از شبه‌نظامیان کرد در سوریه حمایت می‌کند، رد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه به اظهارات وزیر دفاع انگلیس درباره روسیه اشاره کرد و گفت: «اظهارات وزیر دفاع انگلیس درباره تهدید روسیه، مضحک است و در روند عادی شدن روابط میان مسکو و لندن مانع ایجاد می‌کند.

پربیننده ترین خبرها