«قدس، پایتخت صلح ادیان»؛

بیت‌المقدس مهم‌ترین نقطه تلاقی 3 دین ابراهیمی است/ دنیا ترامپ را به عنوان یک افراطی داعش‌گونه می‌شناسد

بیت‌المقدس مهم‌ترین نقطه تلاقی 3 دین ابراهیمی است/ دنیا ترامپ را به عنوان یک افراطی داعش‌گونه می‌شناسد
چهارشنبه 11 بهمن 1396 - 18:39

علمای ادیان مختلف ابراهیمی در اجلاس «قدس، پایتخت صلح ادیان» به انتقاد از مواضع اخیر ترامپ در خصوص قدس پرداختند.

العالم _ ایران / سیاسی

 اجلاس «قدس، پایتخت صلح ادیان» صبح امروز(چهارشنبه 11 بهمن ماه) در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

*مولوی مدنی: دنیا در مورد قدس با آمریکا همراهی نمی‌کند

مولوی اسحاق مدنی نائب‌رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه قدس مکانی است که همه ادیان برای آن احترام قائل هستند، گفت: بسیاری از انبیا در قدس متولد شدند یا وفات یافتند، مسلمانان از دو جهت این شهر را مقدس می‌دانند یکی اینکه به واقعه عظیم معراج اشاره دارد، مسأله دوم نیز همان چیزی است که برای سایر ادیان مقدس است، یعنی وجود پیامبران در آن شهر، آن گونه که اسلام شرط مسلمان بودن را ایمان آوردن به تمام انبیای گذشته می‌داند.

وی با تأکید بر اینکه امروز صهیونیست‌ها بر آمریکا سیطره دارند، افزود: در واقع امروز ما باید فکری برای آزادی آمریکا از دست صهیونیست‌ها کنیم، زیرا آمریکا در اختیار صهیونیست‌ها است، ترامپ می‌خواهد دل صهیونیست‌ها را به دست آورد تا جایگاه خود را برای دور بعدی حفظ کند.

مولوی مدنی با بیان اینکه آمریکا گرفتار توطئه‌های صهیونیست‌ها شده است، خاطرنشان کرد: به گفته مقام معظم رهبری قدس آزاد خواهد شد، قدس متعلق به فلسطین است و قطعاً دنیا در مورد قدس با آمریکا همراهی نمی‌کند.

*خاخام حمامی: بیت‌المقدس مهم‌ترین نقطه تلاقی 3 دین ابراهیمی است

خاخام یونس حمامی رئیس دارالشرع مرکزی کلیمیان ایران با اشاره به جایگاه اورشلیم (بیت‌المقدس) در اندیشه ادیان توحیدی به ویژه یهودیت گفت: اورشلیم که به خاطر بنای بیت‌المقدس به نام «بیت‌المقدس» خوانده می‌‌شود، از تاریخی‌ترین و مقدس‌ترین مکان‌های جهان و مورد احترام تمام ادیان ابراهیمی است. این شهر مهم‌ترین نقطه تلاقی سه دین ابراهیمی و مرکز توجهات جهانی بوده است.

وی با بیان اینکه صلح جهانی آرزوی همه ما است، افزود: بعد از آمدن منجی موعود، شاهد تحقق این صلح جهانی خواهیم بود،‌ در کتاب عهد عتیق، حضرت داوود می‌گوید که برای صلح در اورشلیم دعا کنید. این شهر جایی است که فرهنگ، ادیان و مردمان تمامی اعصار و دوران‌ها در آن با هم تلاقی پیدا می‌کنند.

رئیس دارالشرع مرکزی کلیمیان ایران اظهار داشت: در عهد عتیق بیش از 800 بار از اورشلیم یاد شده است. در تورات از قدمت بیش از 4 هزار ساله این شهر یاد شده، خیلی از مباحث تاریخی و دینی یهودیان در اورشلیم اتفاق افتاده است تا اینکه معبد بیت‌المقدس در این شهر ساخته شد.

*سرگز: بیت‌المقدس باید مصون بماند، زیرا سرزمین پیامبران الهی است

در ادامه وانیا سرگز نماینده اسقف اعظم کلیسای کاتولیک کلدانی و آشوری با بیان اینکه آنچه امروز در بیت‌المقدس می‌گذرد، نقص فاحش قوانین بین‌المللی و حقوق بشری پذیرفته شده جهان از سوی اسرائیل است، تصریح کرد: صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند اراده خود را بر خلاف قواعد جاری در سطح بین‌المللی بر بیت‌المقدس تحمیل کنند،‌ در حالی که بیت‌المقدس باید مصون بماند، زیرا سرزمین پیامبران الهی و انبیا است.

*موبد خورشیدیان: دنیا ترامپ را به عنوان یک افراطی داعش‌گونه می‌شناسد

موبد خورشیدیان رئیس انجمن موبدان تهران با تأکید بر اینکه قدس، پایتخت صلح ادیان است، اظهار داشت: بعد از تخریب بیت‌المقدس توسط بخت‌ النصر، این شهر توسط کوروش بازسازی شد. شهری که در همیشه تاریخ جایگاهی مقدس داشته است.

وی اندیشه رایج در جهان را در سه دسته تقسیم‌بندی کرد و افزود: اندیشه دست چپی یا بنیادگرایی، اندیشه انسان‌محوری ـ عقل‌محوری یا اومانیسم و انسانیت‌محوری که از باستانی‌ترین تفکرات بشری است که توسط کوروش بنا نهاده شد که خرد و وجدان را در نظر می‌گیرد.

موبد خورشیدیان ابراز داشت: این در حالی است کسانی که افراط می‌کنند، خرد و یا وجدان را کنار می‌گذارند، بنیادگرایان فقط وجدان را می‌پذیرند و عقل را کنار می‌گذارند و اومانیست‌ها هم با پرداختن بیش از حد به عقل، با وجدان کاری ندارند.

وی ادامه داد: دنیا ترامپ را به عنوان یک افراطی داعش‌گونه می‌شناسد، این امر و نهی رئیس جمهور آمریکا در اعلام کردن بیت‌القمدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اقدامی ناشایست و نشان‌دهنده پایین بودن شعور اجتماعی ترامپ است، شخصی که هدف را توجیه کننده وسیله می‌داند.

*حجت‌الاسلام نواب: روسای جمهور آمریکا اعتقادات صهیونیستی داشته‌اند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه قدس محور دینداری یهودی، مسیحی و اسلامی است، بیان داشت: برای یهودیان محل معبد سلیمان و دیوار ندبه است، برای مسیحیان محل کلیسای اورشلیم به عنوان اولین کلیسا و محل زندگی حضرت عیسی(ع) و برای مسلمانان اولین قبله، مقصد اسراء و مبدا معراج پیامبر(ص) است.

وی با تأکید بر اینکه جنبش صهیونیسم یک جنبش غیر دینی است که دین یهود را وسیله اهداف سیاسی خود قرار داده است، برخی یهودیان سنتی انتظار داشتند بازگشت به سرزمین مقدس با مداخله خدا انجام شود، نه رجال سیاسی، شاهدش هم وضعیت حکومت سکولار اسرائیل است که بیش از آنکه دغدغه دینی داشته باشد، آمال سیاسی خود را دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام نواب با بیان اینکه مسیحیت صهیونیستی جریانی دینی محسوب می‌شود، اظهار داشت: بسیاری از رؤسای جمهور ایالات متحده آمریکا که از اسرائیل حمایت کرده‌اند، اعتقادات صهیونیستی داشته‌اند.

*بیانیه اجلاس: بیت‌المقدس سرزمین صلح و همزیستی پیروان ادیان ابراهیمی است

در پایان این اجلاس یک روزه، متن بیانیه بدین شرح منتشر شد:

1- رژیم صهیونیستی، رژیم اشغالگر و جعلی است و حق سرزمینی در سرزمین مقدس فلسطین ندارد.

2-کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس و ملت فلسطین، سرزمین و ملت یکپارچه هستند و تعیین سرنوشت کشور فلسطین در دست خود مردم فلسطین می‌باشد.

3-بیت‌المقدس سرزمین صلح و دوستی و همزیستی همه پیروان ادیان ابراهیمی است و هر گونه ایجاد مشکل و ظلم و تعدی به این سرزمین و مردم آن محکوم است.

4-تصمیم اخیر ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر انتقال سفارت آن کشور به قدس اشغالی محکوم است و ملت فلسطین بر سرزمین خویش و مبارزه برای آزادی آن حقوق مسلم و همه جانبه دارد.

5-تصمیم دولت ترامپ در انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت المقدس، فاقد وجاهت قانونی بوده و تهدیدی علیه همه ادیان ابراهیمی و امنیت و صلح جهانی محسوب می‌شود.

6-گسترش و تعمیق گفت‌وگوهای سازنده میان ادیان و مذاهب، راهکاری مؤثر برای مقابله با اندیشه و رفتار افراط‌گرایانه سیاسی و دینی، با هدف استقرار صلح و امنیت پایدار جهانی و دستیابی به کرامت و سعادت همه ابنای بشر است.

7-حمایت مؤثر و سازنده نهادهای سازمان ملل و به ویژه یونسکو در حفظ و حراست از میراث و فرهنگ و ارزش‌های تاریخی و تمدنی و ادیانی سرزمین فلسطین و خاصه بیت‌المقدس اقدامی مهم و اساسی است و مورد مطالبه پیروان همه ادیان ابراهیمی است.

8-کمک به ملت فلسطین برای آزادی سرزمین خویش و بازگشت آوارگان یک امر انسانی و خداپسندانه است و از تلاش‌های سازنده حامیان راستین ملت مظلوم فلسطین قدردانی می‌شود.

9-پیروان ادیان ابراهیمی هرگونه تعدی و اهانت به بیت‌المقدس و سرزمین فلسطین را محکوم می‌کنند و بر حقوق مادی و معنوی ملت فلسطین نسبت به آثار و ارزش‌های تاریخی و ادیانی این سرزمین تأکید دارند.

10-از سازمان‌ها و ملت‌ها و دولت‌هایی که با حسن نیت تمام، تصمیم دولت ترامپ را محکوم کرده و از سرزمین و حقوق حقه مردم ستمدیده فلسطین دفاع کرده‌اند، قدردانی می‌گردد.

 همایش «قدس، پایتخت صلح ادیان» با همکاری رهبران ادیان رسمی کشور و مراکز علمی و دینی مانند دانشگاه تهران، دانشگاه ادیان و مذاهب، جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، حوزه علمیه قم، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، برخی تشکل‌های فعال در حوزه فلسطین و اصحاب رسانه نظیر اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه 11 بهمن‌ماه) در حسینیه الزهرا(س) برگزار شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها