ماجرای «لیست سیاه» سازمان ملل برای شهرک‌های غیرقانونی اسرائیلی چیست؟

ماجرای «لیست سیاه» سازمان ملل برای شهرک‌های غیرقانونی اسرائیلی چیست؟
پنج‌شنبه 12 بهمن 1396 - 11:34

شورای حقوق بشر گزارشی درباره 206 شرکت مرتبط با شهرک‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی منتشر کرد؛ اقدامی که اعتراض شدید واشنگتن و تل‌آویو را موجب شده است.

العالم-فلسطین اشغالی

سرانجام با گذشت حدود دو سال از مصوبه مارس 2016 شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ارائه لیستی از شرکت‌های فعال در شهرک‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی و شرکت‌های مرتبط با آنها، این شورا گزارشی منتشر کرد.

در گزارش 16 صفحه‌ای دفتر شورای حقوق بشر سازمان ملل اگرچه نام 206 شرکت‌ مدنظر شورا ذکر نشده اما اغلب آنها اسرائیلی و آمریکایی هستند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده که هنوز کارهای زیادی در رابطه با انتشار نام این شرکت‌ها باقی مانده و برای تکمیل کارش به منابع مالی بیشتری نیاز دارد.

شورا از برقراری تماس‌ها با 64 شرکت از مجموع 206 شرکت خبر داده اما اعلام کرده تا زمانی که با همه 206 شرکت ارتباط برقرار نکند، اسامی آنها را اعلام نمی‌کند.

143 شرکت از این شرکت‌ها در رژیم صهیونیستی یا شهرک‌های غیرقانونی آن و 22 شرکت در آمریکا مستقر هستند.

شرکت‌هایی از 19 کشور دیگر هم هستند که سهم آلمان 7 شرکت و سهم هلند 5 شرکت اعلام شده است.

بنا بر گزارش‌ها، پس از بررسی‌های صورت گرفته توسط شورای حقوق بشر، تعداد 115 شرکت از لیست مدنظر حذف شدند و تعداد آنها به 206 شرکت تقلیل یافت.

در صورت اعلام اسامی شرکت‌های مرتبط با شهرک‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل، امکان اقداماتی از قبیل اعمال تحریم علیه آنها در سطح جهانی وجود دارد.

واکنش‌ها به اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل

نماینده آمریکا در سازمان ملل این گزارش را تلف کردن وقت و منابع و این اقدام شورای حقوق بشر را نشانه «عقده ضد اسرائیلی» آن خواند.

وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد: «ما در این فرایند هیچ اطلاعات یا حمایتی از دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر نکرده‌ و نخواهیم کرد و قویا از دیگر کشورها هم می‌خواهیم همین کار را بکنند».

نماینده رژیم صهیونیستی در ژنو، شورای حقوق بشر را «ضد اسرائیلی» و «از نظر اخلاقی ورشکسته» خوانده است.

رئیس هیات تشکیلات خودگردان فلسطین در مذاکرات سازش از اقدام شورای حقوق بشر استقبال کرد و خواستار انتشار نام شرکت‌ها شد.

«صائب عریقات» اعلام کرد: «ما از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهیم اسامی شرکت‌هایی را که با شهرک‌هاِ(غیرقانونی اسرائیلی) تعامل و تجارت می‌کنند، منتشر کند. بنا بر قوانین بین‌المللی، این شهرک‌ها غیرقانونی هستند و در نتیجه باید شرکت‌هایی که با آنها تجارت می‌کنند برای همه شناخته شوند».

پربیننده ترین خبرها