پشت‌پرده سفر «نتانیاهو» به مسکو؛ خواست صهیونیست‌ها از «پوتین» چه بود؟

پشت‌پرده سفر «نتانیاهو» به مسکو؛ خواست صهیونیست‌ها از «پوتین» چه بود؟
پنج‌شنبه 12 بهمن 1396 - 12:47

کارشناس روس با اشاره به سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه گفت: هدف اصلی سفر «نتانیاهو» تلاش برای تضعیف حضور ایران در سوریه بود.

العالم-فلسطین اشغالی

«ایگور پانکراتینکو»، شرق‌شناس و کارشناس علوم سیاسی روس  با اشاره به سفر «بینامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو اظهار داشت: نتانیاهو سفر خود را به مسکو  در حالی انجام داد که «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه را در «تل آویو» تمام کرد.

وی افزود: هدف اصلی سفر نتانیاهو به مسکو تلاش برای تضعیف حضور ایران در سوریه بود.

پانکراتینکو با اشاره به همزمان بودن ‌سفر نتانیاهو با برگزاری گفت‌گوهای سوری در «سوچی» خاطرنشان کرد: این‌که سفر وی با برگزاری این کنگره همزمان بود، اتفاقی نیست. بیش از این، اگر بخواهیم سفرهای نتانیاهو را به مسکو طی سه سال اخیر تحلیل کنیم، خواهیم دید هر وقت کرملین می‌خواست گام جدی در خاورمیانه بردارد، نخست وزیر اسرائیل با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار می‌کرد.  

وی با اشاره به تیره‌تر شدن روابط «مسکو» و «واشنگتن» طی چند سال اخیر افزود: وقتی روسیه به همراه با متحدان خود برای حل بحران سوریه دست به کار شد، روابط بین مسکو و واشنگتن بیش از پیش تیره‌تر شد. بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا همکاری بین واشنگتن و تلاویو به مراتب بهبود یافت، مخصوصا بعد از این‌که ترامپ  تصمیم خود را برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اعلام کرد.

این کارشناس روس با اشاره به این‌که نتانیاهو سعی برای ایفای نقش میانجی‌گر بین مسکو و واشنگتن دارد، اظهار داشت: در بین بازیگران سیستمیک و خارجی سوریه مانند ترکیه، ایران و روسیه (آمریکا یک موضع جداگانه‌ دارد) اسرائیل فقط با روسیه می‌تواند در مورد رعایت و تضمین منافع خود حرف بزند.

وی با اشاره به «میانجی‌گری» نتانیاهو بین روسیه و آمریکا تصریح کرد: اما باید گفت اسرائیل فقط نظرات و مواضع‌ کاخ سفید را به کرملین می‌رساند و نظرات و منافع خود را هم به طور واضح بیان می‌کند تا روسیه مواضع این بازیگران را در نظر داشته باشد.

این کارشناس تأکید کرد: اسرائیل می‌خواهد به پایگاه‌های نظامی حزب‌الله در سوریه ضربه بزند و برای این‌کار نیاز به موضع خنثی روسیه  نیاز دارد.

فارس -- پانکراتینکو ادامه داشت: اما با وجود این، نتانیاهو نتوانست در موضوع توافق نهایی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه دلخواه خود برسد و موضع قاطع روسیه در این مورد وی را ناراضی گذاشت.

پربیننده ترین خبرها