فائو اعلام کرد؛

حمایت مالی ژاپن از احیای دریاچه ارومیه

حمایت مالی ژاپن از احیای دریاچه ارومیه
پنج‌شنبه 12 بهمن 1396 - 16:07

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) اعلام کرد: برنامه یکپارچه مدیریت پایدار منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با حمایت مالی دولت ژاپن و با همکاری ستاد احیای دریاچه ارومیه اجرا می‌شود.

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) روز پنجشنبه از بررسی پروژه احیای دریاچه ارومیه، کم آبی و کشاورزی پایدار ایران توسط گروهی از کارشناسان بین‌المللی در حوزه نظام‌های اجتماعی- اکولوژیکی خبر داد. 

بنا به اعلام این سازمان که مقر آن در رم پایتخت ایتالیا قرار دارد، هدف از این اقدام فراهم کردن زمینه بررسی چالش‌های پیچیده ناشی از کمبود آب بویژه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است. 

بنا به اعلام فائو، موضوع این کارگاه کارشناسی، بحث درباره چگونگی کاربرد چارچوب‌های نظام‌های اجتماعی- اکولوژیکی در مسائل پیچیده مرتبط با کشاورزی پایدار و کاربری اراضی به ویژه در مناطق دچار کم‌آبی بود. 

در این کارگاه همچنین پیشرفت‌های اخیر روش‌ شناختی در حوزه پیاده‌سازی چارچوب‌های نظام‌های اجتماعی-اکولوژیکی در پروژه‌های عملیات ‌محور مورد بحث قرار گرفت. 

«حسین شاهباز» مدیر همکاری‌های بین‌المللی برنامه احیای دریاچه ارومیه در این نشست، یک نمای کلی از برنامه احیای دریاچه ارومیه و چالش‌های پیش روی آن ارائه کرد. 

«عزیز البحری» هماهنگ‌کننده این کارگاه و مدیر فنی ارشد پروژه فائو با عنوان «برنامه یکپارچه مدیریت پایدار منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه» نیز به تشریح چارچوب اجتماعی- اکولوژیکی برنامه احیای دریاچه ارومیه با تمرکز بر یکپارچه‌سازی اجزای بیوفیزیکی و اجتماعی-اقتصادی، پرداخت.

البحری با تشریح وظیفه ویژه فائو در این پروژه، بر ضرورت تدوین و بکارگیری یک چارچوب یکپارچه تأکید کرد و خواستار ادغام موضوعات مختلف مرتبط با دسترسی و مصرف آب، کاربری زمین و انتخاب محصولات، روش‌های بهینه استفاده از آب و دیگر اقدامات بهینه در تولید و بازاریابی غذا با یکدیگر شد. 

پروژه فائو اهمیت ویژه‌ای برای اصلاحات مدیریتی، نهادی و سیاستگذاری در فرآیند احیای دریاچه ارومیه قائل است، اصلاحاتی که ذینفعان محلی را قادر می‌سازد پذیرای روش‌های پایدار و فعالیت‌های درآمدزای جایگزین باشند تا فشار بر محصولات پرمصرف آبی کاهش یافته و به احیای دریاچه کمک شود.

شرکت کنندگان در این نشست توافق کردند که در آینده پیشنهادات بیشتری درباره اجرای بهینه چارچوب نظام‌های اجتماعی-اکولوژیکی تحت پروژه احیای دریاچه ارومیه ارائه شود. 

تدوین یک گزارش ویژه پایانی نیز از دیگر موارد مورد توافق در کارگاه بود. 

برنامه احیای دریاچه ارومیه نیز در آینده به عنوان یک مطالعه موردی مشروح در حوزه چارچوب‌های نظام‌های اجتماعی-اکولوژیکی مد نظر قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از سازمان‌های بین‌المللی است که در سال 1945 توسط 44 کشور عضو سازمان ملل متحد تاسیس شد.

این سازمان برای گسترش و نوسازی کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تامین غذای مناسب برای همگان به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است.

پربیننده ترین خبرها