موافقت مشروط معارضان سوری با نتایج نشست سوچی

موافقت مشروط معارضان سوری با نتایج نشست سوچی
پنج‌شنبه 12 بهمن 1396 - 21:57

رئیس یکی از هیئت‌های معارض غایب در نشست سوچی می گوید که به شرط پیش رفتن اوضاع زیر نظر سازمان ملل، با نتیجه اصلی نشست یعنی تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه موافق خواهد بود.

العالم - سوریه

 «نصر حریری» مذاکره‌کننده ارشد معارضان سوری که همراه با اعضای گروه معارض تحت نظرش یعنی «ائتلاف ملی نیروهای انقلابی سوریه» در نشست سوچی شرکت نکرده بود، از قبول مشروط نتیجه اصلی این نشست خبر داد.

نشست سوچی که با حمایت قدرت‌های منطقه‌ای یعنی ایران، سوریه و ترکیه برگزار می‌شود، در مقابل نشست‌های وین است که تحت نظر سازمان ملل و زیر سایه سنگین آمریکا و گروه‌های معارض غرب‌گرا برگزار می‌شود. آخرین دور از نشست‌های سوچی، سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته برگزار شد و قرار است نشست بعدی ژنو هم 20 روز دیگر برگزار شود.

در آخرین نشست سوچی، اعضای هیئت‌های شرکت‌کننده که برخی گروه‌های معارض هم در آن حضور داشتند، با ایجاد کمیته‌ای برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه و ایجاد بستر قانونی برای توقف خشونت‌ها در این کشور موافقت کردند.

نصر حریری هم که مانند نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه در این نشست شرکت نکرده بود، گفته که وی و گروهش، با پیشنهاد تشکیل کمیته تغییر قانون اساسی به شرط گام برداشتن این کمیته در راستای اهداف نشست ژنو، موافقت و در آن کمیته شرکت می‌کند.

حریری در این خصوص گفته: «اگر کمیته قانون اساسی در راستای روند (پیش‌بینی‌شده توسط) سازمان ملل در ژنو و با تقید شدید به مفاد قطعنامه 2254 ایجاد شود، ما به کار با روند سازمان ملل در این خصوص ادامه خواهیم داد.»

این معارض سوری سه‌شنبه هم گفته بود که تصمیمات سوچی در ژنو محقق خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها