المالکی در گفتگوی اختصاصی با العالم مطرح کرد؛

ضرورت مشارکت مردم عراق در انتخابات آتی این کشور / نقش ایران در خروج تروریسم از عراق

جمعه 13 بهمن 1396 - 12:29

المالکی در گفتگوی اختصاصی با العالم پیرامون انتخابات آتی عراق و نقش ایران در نابودی داعش گفت.

العالم - باخبرنگاران العالم

نوری المالکی معاون رئیس‌جمهور عراق و نخست وزیر سابق این کشور در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم در خصوص انتخابات پیش روی عراق گفت: انتخابات فعلی با انتخابات پیشین تفاوت زیادی ندارد اما نقطه اهمیت این انتخابات شنیده شدن عقاید شهروندان در فرایند سیاسی درباره مسئولین دو قوه مجریه و مقننه است. 

وی افزود: انتخابات، فرصتی برای مردم جهت بررسی مسئولان است، برگزاری این انتخابات پس از اقدامات داعش، تروریسم و مسائل داخلی موجب شده برای مشارکت در این انتخابات، آمادگی و زمینه سازی های زیادی صورت بگیرد.

نوری المالکی خاطرنشان کرد: علیرغم شایعات منتشر شده مبنی بر اینکه این فرایند، ناکامی دو قوه مجریه و مقننه، فرایند سیاسی و ناکارآمدی خدمت رسانی است اما این شرایط را، فرایند درستی برای شهروندان عراق می دانیم. 

وی افزود: براساس اعلام کمیساریای انتخابات،حدود 254 تشکل و حزب برای انتخابات معرفی شدند و این احزاب بیش از 30 ائتلاف تشکیل دادند، بر عکس شایعاتی که درصدد تحریک بر عدم مشارکت در انتخابات است تا این لحظه استقبال گسترده ای از انتخابات شده است.

نوری المالکی تاکید کرد: اگر شهروندان عراقی در انتخابات شرکت نکنند تکلیف پارلمان و دولت چه خواهد شد؟ بدون شک به کودتا و مداخلات خارجی و منطقه ای منجر خواهد شد. 

وی افزود:هدف از این انتخابات محقق شدن اهداف طبیعی هرنوع انتخابات در هر کشوری است و چیزی که اهمیت دارد این است که این انتخابات نظام و حکومت و پارلمان جدیدی را به ارمغان بیاورد و شهروندان نیز نظر خود را درباره  نامزدها بیان کرده و افرادی را که در خدمت به کشور و فرایند سیاسی و شهروندان هستند را انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: عراق کشوری است که بر دموکراسی و قانون اساسی و نظام پارلمانی تکیه دارد و این قانون اساسی و نظام پارلمانی و فرایند سیاسی از سهم خواهی سخن نمی گوید بلکه به دموکراسی و راهکارهای دموکراتیک پایبند است و ما در دولت چه در این انتخابات و چه انتخابات دوره های گذشته به کثرت حضور جریان های سیاسی اعتقاد داریم، حزب یا ائتلاف پیروز در انتخابات با اکثریت آراء، کابینه را تشکیل خواهد داد و دیگران یا باید با اکثریت سیاسی وارد دولت شوند یا به عنوان مخالف در پارلمان شرکت کنند، در این انتخابات درگیری ها و رقابت موجود برای تشکیل اکثریت سیاسی است که وجه تمایز این انتخابات از دوره های قبل است.

 

نوری مالکی در پاسخ به این سؤال خبرنگار العالم که آیا برای تصدی پست نخست وزیری نامزد می شود، گفت: این موضوع به زمان انتخابات و تحولات و رویدادهای قبل و پس از آن و ائتلافها بستگی دارد، زیرا این موضوع بستگی به آن دارد که ائتلاف بزرگتر کدام خواهد بود، ائتلافی که در نخستین جلسه پارلمان تشکیل و نخست وزیر از آن انتخاب می شود.

وی افزود: موضوع دوم آن است که اگر ائتلاف بزرگتر تشکیل شد و سهم نخست وزیری را به خود اختصاص داد، گفتگوها داخل آن ائتلاف برای انتخاب نخست وزیر آغاز خواهد شد. بنابراین هنوز زود است که درخصوص توافقها و مشارکتهای سیاسی دیگران در معرفی یک نامزد صحبت کرد.

مالکی تأکید کرد: امیدوارم که نامزد (نخست وزیری) فردی غیر از من باشد، ولی این مسأله مربوط به زمان انتخابات و تصمیم پارلمان است.

نوری مالکی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای برخی کشورها که روابط خوبی با ایران ندارند، مبنی بر اینکه ایران تأثیر فراوانی در انتخابات عراق دارد، گفت: این ادعا واقعیت ندارد، روابط تهران و بغداد مانند همه کشورهای دیگر است، و وجود کمک هایی از جانب ایران، عربستان، آمریکا یا ترکیه در موضوع داعش به ضرر ما نیست، و حمایت نظامی و تسلیحاتی و کارشناسی ایران و یا دیگر کشورها، برای ما عیب نیست.

مالکی درخصوص احتمال همپیمان شدن با اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت: حرکت کردها در کردستان عراق به سوی همه پرسی جدایی از این کشور و تأسیس یک کشور مستقل کرد، اقدامی اشتباه و برخلاف قانون اساسی بود.

وی افزود: نتایج همه پرسی مذکور از ابتدا مشخص بود، و جدا شدن منطقه کردستان از عراق غیر ممکن است. ولی متأسفانه آنها بر این موضوع پافشاری کردند و این اقدام در نهایت شکست خورد و با حکمی از سوی دادگاه فدرال همراه شد که بر اساس آن همه پرسی و همه نتایج آن باطل است.

مالکی تأکید کرد: این فرایند پایان یافت و کردها و یا اعراب سنی و شیعه نمی توانند از عراق جدا شوند، عراق کشوری یکپارچه و متحد است و قانون اساسی اجازه جدایی نمی دهد، درنتیجه پس از پایان همه پرسی و طرح جدایی، به اصل و ریشه خود باز می گردیم.

نوری مالکی در ادامه گفت: کردها بخشی از ملت و کشور عراق هستند و منطقه کردستان عراق به صورت فدرال اداره می شود، و پس از پایان طرح همه پرسی جدایی، ما در سایه قانون اساسی دوباره به میز مذاکره برای تفاهم با کردها بازمیگردیم، و گفتگوها و دیدارهایی بین این منطقه و دولت مرکزی انجام می شود.

مالکی خاطرنشان کرد: منطقه کردستان عراق باید طبق قانون اساسی، موضوع گذرگاه های مرزی را به دست دولت مرکزی به نتیجه برساند، و مسائل فرودگاه و نفت و بودجه را با دولت نهایی کند، تا کردها بتوانند سهم خود را از بودجه دریافت کنند و ما بار دیگر بتوانیم مانند شهروندان و هموطنان یکدیگر زیر سایه قانون اساسی با هم باشیم.

مالکی افزود: با پایان انتخابات، از آنجا که کردها بخشی از فرایند سیاسی عراق هستند، تمایل داریم که همانند گذشته با یکدیگر همپیمان شویم، درست مانند هموطنانی که در برابر قانون اساسی یکسان و برابر هستند.

مالکی همچنین با مطرح کردن این موضوع که احتمال دارد با فهرست "النصر" به ریاست "حیدرالعبادی" ائتلاف کند،  گفت: آمریکا و عربستان حق دخالت در امور داخلی عراق را ندارند، و نمی توانند در انتخابات آتی برای برخی افراد خط قرمز تعیین کنند.

وی در پایان از نقش بزرگ جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراقی ها برای شکست دادن تروریسم قدردانی کرد.

پربیننده ترین خبرها