ارتباط پنهانی «عبدالله اوجالان» با واشنگتن از زندان/ تشکیل ارتش کُردی در سوریه به پیشنهاد اوجالان

ارتباط پنهانی «عبدالله اوجالان» با واشنگتن از زندان/ تشکیل ارتش کُردی در سوریه به پیشنهاد اوجالان
جمعه 13 بهمن 1396 - 14:59

یک روزنامه ترکیه‌ای گزارش داد سرکرده گروهک تروریستی پ.ک.ک از زندان‌های ترکیه با مقامات آمریکایی در ارتباط بوده و دستوراتی را برای تاسیس ارتش کُردی و یک دولت مستقل در شمال سوریه به واشنگتن داده است.

العالم ـ ترکیه

روزنامه «ینی شفق» ترکیه مدعی شد مقامات آمریکا با «عبدالله اوجالان» رهبر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در ارتباط بوده و با او مشورت می‌کنند.

«برت مک‌گورک» فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف موسوم به ضد داعش، از طریق عوامل ارتباطی پ.ک.ک – که از نظر ترکیه و جامعه جهانی تروریستی شناخته می‌شود – درباره تاسیس یک دولت مستقل کُردی در شمال سوریه، در ارتباط بوده است.

بر این اساس، اوجالان به آمریکا پیشنهاد داده که مناطق شمال سوریه از جرابلس تا اعزاز باید متحد شده، بر سر عملیات نظامیان ترکیه در عفرین مانع ایجاد کرده، ارتش کنفدراسیونی و گارد مرزی در شمال سوریه تاسیس گردد.

این گزارش پس از آن منتشر می‌شود که واشنگتن چندی پیش اعلام کرده بود قصد دارد ارتشی متشکل از 30هزار شبه‌نظامی کُرد نیروهای دموکراتیک سوری (پ.ی.د) برای حفاظت از مرزهای شمال سوریه، ایجاد کند.

این اطلاعات در بازه مذاکرات ترکیه و پ.ک.ک در ماه آگوست سال 2015 از طریق عوامل ارتباطی، بین اوجالان – که در زندانی امرعلی به سر می‌برد – و مقامات آمریکایی تبادل می‌شد.

به گزارش فارس، ینی شفق می‌نویسد که ترکیه توانست مهمترین مولفه این نقشه کُردها و آمریکا، برای متصل کردن مناطق جرابلس تا اعزاز را از طریق عملیات «سپر فرات» ازبین ببرد. دومین ضربه به این طرح مشترک نیز با عملیات «شاخه زیتون» در عفرین وارد آمد.

آمریکا به درخواست اوجالان تلاش می‌کرد تا در شهر عفرین، کارگاه‌های ساخت سلاح  و مهمات برای آغاز جنگی بزرگ با ترکیه ایجاد کنند.

در یکی از پیام‌های ارسالی اوجالان به  مک‌گورک، آمده است: «اگر آمریکا بخواهد، می‌تواند ارتشی را برای ما طی 6 ماه، ایجاد کند...ما آماده‌ایم تا با شما نه تنها در سوریه و عراق، بلکه در تغییر شکل تمام خاورمیانه همکاری کنیم.»

وی به آمریکا هشدار داد: «می‌بینم که شما در حال تسلیم شدن هستید و اگر به این مسیر ادامه بدهید، زمین‌گیر شده و ترکیه به (حضور شما در خاورمیانه) پایان می‌دهد. اگر شما با این حالت در عفرین بمانید، در برابر ترکیه بی‌دفاع خواهید بود.»

پ.ک.ک از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود. این گروه از سال 1984 مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از 40هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های 30 ساله کشته شدند.

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 16 ژانویه آغاز کرد؛ زمانیکه با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت. 

پربیننده ترین خبرها