نظرسنجی دانشگاه آمریکایی: مردم ایران از تغییر نظام سیاسی حمایت نمی‌کنند/بی‌اعتمادی عمومی به آمریکا

نظرسنجی دانشگاه آمریکایی: مردم ایران از تغییر نظام سیاسی حمایت نمی‌کنند/بی‌اعتمادی عمومی به آمریکا
جمعه 13 بهمن 1396 - 16:01

نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند و مرکز نظرسنجی IranPoll نشان می‌دهد اکثریت قاطع مردم ایران علی‌رغم داشتن مطالبات معیشتی از ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های کلی آن حمایت می‌کنند.

العالم- ایران/ سیاسی 

 نتایج یک نظرسنجی که یک دانشگاه آمریکایی به تازگی درباره اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای ایران انجام داده نشان می‌دهد عده زیادی از مردم ایران علی‌رغم داشتن مطالبات معیشتی از ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند. 

نتایج این نظرسنجی که به طور مشترک توسط «مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی» دانشگاه مریلند و مرکز نظرسنجی IranPoll انجام شده، روز جمعه منتشر شده است. این نتایج هنوز به طور عمومی منتشر نشده، اما روزنامه واشنگتن‌پست، خلاصه‌ای از نتایج آن را ارائه کرده است. 

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته نظرسنجی جدید نشان می‌دهند تغییر نظام سیاسی ایران یا تسامح در قوانین شریعت اسلامی از حمایت‌های ناچیز در میان مردم ایران برخوردار است، ضمن آنکه  انتقاد از سیاست خارجی ایران در سوریه و عراق از حمایت عمومی برخوردار نیست. 

 مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی همچنین گفته‌اند حمایت‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و سایر مقام‌های این کشور از ناآرامی‌ها کمکی به خواسته‌‌های معترضان نکرده است. تنها 9 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که این حمایت‌ها کمک‌بخش بوده‌اند. 

هنگامی که از شرکت‌کنندگان درباره نظرشان در مورد دولت آمریکا نظرخواهی شد، 85 درصد ایرانی‌ها آن را «بسیار نامطلوب» و تنها 1 درصد آن را «بسیار مطلوب» توصیف کردند. 

به طور جزئی‌تر این نظرسنجی نشان می‌دهد تنها 4.9 درصد از عموم جامعه از «تغییرات بنیادین» در نظام سیاسی ایران حمایت کرده‌اند. اکثریت 54 درصدی مردم گفته‌اند با تغییر نظام حاکم، «شدیدا مخالفند.» روزنامه واشنگتن‌پست اشاره‌ای به توزیع سایر پاسخ‌های شرکت‌کنندگان نکرده است. 

همچنین تنها 8.8 درصد گفته‌اند نهادهای نظامی بایستی در بخش برنامه موشکی کمتر هزینه کنند. 40 درصد گفته‌اند با چنین رویکردی «شدیداً مخالفند.» در این بخش هم اشاره‌ای به نحوه توزیع سایر پاسخ‌دهندگان نشده است.

اقلیت 17.2 درصدی گفته‌اند حضور در ایران و سوریه را در راستای منافع ملی کشور نمی‌دانند و تنها 21.5 درصد گفته‌اند که جمهوری اسلامی بایستی در سوریه و عراق کمتر هزینه کند. 

این نظرسنجی، البته نشان می‌دهد عموم مردم ایران خواستار مقابله با فساد و بهبود وضع معیشتی هستند. 85.2 درصد گفته‌اند دولت بایستی اقدامات بیشتری برای مقابله با فساد انجام دهد. 81.3 درصد هم خواستار انجام اقدامات بیشتر برای کاهش هزینه‌های مواد غذایی شده‌اند. 73.2 درصد می‌گویند دولت نباید قیمت سوخت را افزایش دهد. 69.2 درصد خواستار عدم قطع یارانه هستند. 

این نتایج، با هیاهوهای تبلیغاتی که مقام‌های دولت آمریکا و رسانه‌های غربی درباره اغتشاشات در ایران به راه انداختند تفاوت‌های شگرفی دارد. در جنجال‌سازی‌ها تلاش می‌شد محور اغتشاشات اخیر، مطالبه مردم برای براندازی نظام جمهوری اسلامی عنوان شود. 

نظرسنجی دانشگاه مریلند و IranPoll نشان می‌دهد عموم مردم از برخورد مسئولان در ایران در واکنش به اغتشاشات رضایت داشته‌اند. نزدیک به دو سوم مردم واکنش پلیس را بسیار خوب یا تا حدی خوب توصیف کرده‌اند. 64 درصد هم میزان توسل پلیس به زور را مناسب توصیف کرده‌اند.

یافته دیگر نظرسنجی، بی‌اعتمادی گسترده عمومی در میان ایرانیان نسبت به ایالات متحده آمریکا است. با آنکه اکثر ایرانی‌ها از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 حمایت کردند، 86 درصد درباره اینکه آمریکا به آن پایبند خواهد ماند، تردید ابراز کردند. 42 درصد هم گفتند که آمریکا متن توافق را زیر پا گذاشته است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها