رئیس روابط بین الملل بیزینس یوروپ اعلام کرد؛

اتحادیه اروپا از شرکت های این قاره درصورت خروج واشنگن از برجام حمایت می کند

اتحادیه اروپا از شرکت های این قاره درصورت خروج واشنگن از برجام حمایت می کند
شنبه 14 بهمن 1396 - 08:51

در میان نگرانی شرکت های اروپایی از تحریم های آمریکا در صورت فعالیت در ایران، یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه از منافع شرکت های خود مقابل اقدامات واشنگتن حمایت می کند.

العالم-اروپا

تارنمای خبری-تحلیلی یوراکتیو گزارش داد؛ شرکت های اروپایی نگران تحریم شدن از سوی واشنگتن در صورت فعالیت در ایران هستند.

لوئیزا سانتوس رئیس روابط بین الملل «بیزینس یوروپ» که نماینده شرکت های تجاری اتحادیه اروپا است، گفت: اینکه یکی از طرف های برجام آن را زیر سوال ببرد و بدون در نظر گرفتن دیگر طرف ها قصد تحریم ایران را داشته باشد، برای ما مشکل پیش می آورد.

سانتوس این مشکل را ناشی از ماهیت فراسرزمینی تحریم های آمریکا دانست که با وجود وابسته بودن به قوانین داخلی ایالات متحده، شرکت های فعال در خارج از خاک این کشور را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین یک سخنگوی اتحادیه اروپا درپاسخ به این پرسش که واکنش این اتحادیه به خروج احتمالی واشنگتن از برجام چه خواهد بود؟، گفت: اتحادیه اروپا همیشه در پی حمایت از منافع مشروع فعالان اقتصادی خود خواهد بود.

به گزارش یوراکتیو، اتحادیه اروپا حمایت کامل خود را از توافق هسته ای ایران اعلام کرده و تحلیلگران و اعضای پارلمان اروپا می گویند که این اتحادیه نباید تسلیم فشارهای واشنگتن شود.

این گفته ها در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکاه ماه گذشته به رغم تمدید تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران، اعلام کرد که در صورت عدم موفقیت کنگره آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در اصلاح برجام، از این توافق خارج خواهد شد.

«استیو بلاکمن» رئیس سیاست خارجی مرکز مطالعات سیاست اروپایی گفت که در صورت خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا مجبور خواهد بود به صورت مستقل عمل کند؛ همانطور که در موضوع توافق آب و هوایی پاریس، یونسکو و روند صلح خاورمیانه عمل کرده است.

ترامپ تنها چند ماه پس از به قدرت رسیدن از توافق پاریس که به امضای نزدیک به 200 کشور جهان رسیده، خارج شد. دولت ترامپ همچنین اعلام کرد که تا پایان سال 2018 میلادی از یونسکو خارج خواهد شد.

همچنین تصمیم ترامپ مبنی بر به رسمیت شناخت قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مورد اعتراض بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت و محکومیت این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل را به دنبال داشت.

بلاکمن تاکید کرد که نهادهای اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس باید در حمایت از اصل حقوقی بین المللی 'تعهد به پیمان ها' (وفای به عهد) پایبند بمانند.

وی گفت: اتحادیه اروپا باید به آمریکا یادآوری کند که به تعهداتش پایبند بماند و صلاحیت شورای امنیت سازمان ملل را که توافق هسته ای به عنوان الحاقیه ای به قطعنامه آن امضا شده، زیر سوال نبرد.

«کنوت فلکشتاین» معاون سوسیال دمکرات های پارلمان اروپا نیز تاکید کرد که کمیسیون اتحادیه اروپا باید آماده چنین شرایطی باشد و در صورت خروج واشنگتن از برجام برنامه جایگزین خود را اجرا کند.

فلکشتاین همچنین ابراز امیدواری کرد که اروپا مجبور به چنین کاری نباشد و ترامپ با بازنگری در مشی کنونی دولت خود، خروج از برجام را کنار بگذارد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها