ادعای سازمان ملل؛

کره شمالی به میانمار و سوریه سلاح ارسال کرده است

کره شمالی به میانمار و سوریه سلاح ارسال کرده است
يکشنبه 15 بهمن 1396 - 08:18

سازمان ملل در گزارش جدید خود مدعی شده است که کره شمالی به میانمار و سوریه سلاح ارسال کرده است و حدود 200 میلیون دلار در سال گذشته میلادی از صادرات کالاهایی که طبق تحریم‌ها ممنوع بوده است، عاید این کشور شده است.

العالم- آمریکا 

طبق گزارش جدید سازمان ملل، کره شمالی در سال گذشته میلادی در اقدامی که در تناقض با تحریم‌های سازمان ملل بوده است، ذغال سنگ و دیگر کالاهای ممنوعه را صادر کرده است و حدود 200 میلیون دلار از بخش صادرات عاید این کشور شده است.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی که از سال 2006 تشدید شده است، با هدف کاهش منابع مالی برنامه‌های اتمی و موشک بالستیک «پیونگ‌یانگ» وضع شده است.

کره شمالی، علاوه بر ذغال‌سنگ، از صادرات آهن، سرب و غذاهای دریایی و دیگر کالاها منع شده است. واردات نفت خام و دیگر فراورده‌های نفتی نیز برای این کشور محدود شده است.

با اینحال، در گزارش سازمان ملل آمده است که علیرغم این تحریم‌ها، چین و روسیه از کره شمالی، ذغال سنگ وارد کرده‌اند.

گزارش سازمان ملل همچنین مدعی شده است که پیونگ‌یانگ در اختیار سوریه و میانمار سلاح قرار داده است که این نشان می‌دهد که کره شمالی تحریم‌های تسلیحاتی را نقض کرده است و با انتقال اقلامی که در موشک‌های بالستیک و برنامه تسلیحات شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برخی از قطعنامه‌های سازمان ملل را نیز دور زده است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست 22 دسامبر سال گذشته خود در نیویورک تحریم‌های جدیدی را که آمریکا پیشنهاد داده بود، علیه کره شمالی وضع کردند. این تحریم‌ها در واکنش به آزمایش چند موشک بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی صورت گرفته است.

طبق این تحریم‌ها، صادرات نفت به کره شمالی محدود شد و بنا بر آنچه که «دویچه وله» گزارش کرده است، پیش‌تر قرار بود که از اول ژانویه 2018 سالانه معادل دو میلیون بشکه نفت به کره شمالی ارسال شود اما طبق تحریم‌های تازه این مقدار هم اکنون به سالانه نیم میلیون بشکه نفت کاهش پیدا کرده است.

بر اساس تحریم‌های جدید همچنین صدور مواد غذایی، محصولات کشاورزی، ماشین‌آلات، تجهیزات الکتریکی و کشتی به کره شمالی ممنوع اعلام شده است.

کره شمالی در نوامبر 2017 موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را به آزمایش گذاشت که بنا به گفته مقامات این کشور این موشک قادر به رسیدن به سواحل آمریکا است.

تسریع برنامه موشکی و اتمی کره شمالی، بعد از ادبیات جنگ‌طلبانه «دونالد ترامپ» و افزایش حضور نظامی آمریکا در شرق آسیا، صورت گرفته است و کره شمالی تأکید دارد که هدف برنامه‌اش دستیابی به موازنه در برابر تهدید آمریکاست.

فارس

پربیننده ترین خبرها