قاسمی در نشست هفتگی:

خبر تشکیل کارگروه اصلاح برجام به ایران نرسیده است/ سنگ اندازی آمریکا در مسیر برجام ادامه دارد/ترکیه سریعتر در مورد عفرین بازنگری کند

خبر تشکیل کارگروه اصلاح برجام به ایران نرسیده است/ سنگ اندازی آمریکا در مسیر برجام ادامه دارد/ترکیه سریعتر در مورد عفرین بازنگری کند
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 11:14

خبرگزاری شبستان: سخنگوی وزارت خارجه در مورد تشکیل کارگروه اصلاح و اضافه مواد به برحام در اروپا توضیح داد: ما چنین سخن و بیانی را از اتحادیه اروپا دریافت نکردیم و تصور می کنم امریکا بر اساس عادت دیرینه رویاهای خودشان را از زبان دیگران بیان می کنند.

العالم- ایران/ سیاسی 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد ضمن گرامی داشت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی درباره تشکیل کارگروه مشترک سه کشور اروپایی در خصوص برجام اظهار داشت: ما چنین سخنی را به صورت رسمی از اروپایی ها دریافت نکردیم و آمریکایی ها هم رویاهای خود را از زبان دیگران مطرح کنند.

وی گفت: ما هیچ اطلاعی از این کارگروه نداریم و خبری از آن به ما داده نشده است.

قاسمی پیرامون برخی اظهارات مداخله جویانه آمریکایی ها افزود: این بار اول نیست که چنین رویکرد خصمانه و مداخله جویانه ای را نسبت به ایران دارد و بار آخر هم نخواهد بود. این اصرار آنها برای ورود به مسائل داخلی ایران محکوم است و آنها حق دخالت در مسائل ما را ندارند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در مسئله حمله ترکیه به شمال سوریه و ادامه حملات آن کشور به نحوی از معادلات سوریه کنار گذاشته شده، گفت: چنین نیست که ایران در جریان امور سوریه نباشد و همچنان سه کشور روسیه، ترکیه و ایران در ادامه رایزنی های قبلی خود که در چارچوب مذاکرات آستانه متبلور شده است، نظرات خود را پیرامون تحولات سوریه با یکدیگر تبادل می کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: آنچه که امروز توسط ترکیه در سوریه اتفاق می افتد، مناسب نیست و ادامه این روند می تواند به بازگشت ناآرامی و همچنین بازگشت تروریست ها به خاک سوریه منجر شود.

وی با بیان اینکه برخی اخبار که به تازگی از سوریه دریافت کرده ایم حکایت از تحرکات جدید تروریست ها می دهد، گفت: در این خصوص بهتر است که دولت ترکیه نسبت به اقدامات خود در شمال سوریه تجدیدنظر کند و همچنان در قالب مذاکرات آستانه به ادامه روند گفتگوهای سیاسی متعهد باشد.

قاسمی پیرامون خط اعتباری که فرانسه برای شرکت هایی که قصد صادرات به ایران دارند، افزود: این اتفاق در زمانی در حال رخ دادن است که سنگ اندازی های آمریکا پس از برجام همچنان با قوت تمام ادامه دارد و آنها نشان دادند که حاضر نیستند تعهد خود را در قالب برجام بپذیرند. روابط اقتصادی، تجاری و صنعتی میان ایران و فرانسه روند مشخص و منطقی خود را طی می کند و هر گونه تسهیلات بانکی که به همکاری های بیشتر دو طرف و تعمیق روابط تهران و پاریس بینجامد، قطعا مفید و مورد حمایت است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ادامه حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق گفت: عراق کشوری مستقل است که سیاست هایش را مقامات خود آن کشور تعیین می کنند و حضور نیروهای بیگانه که مغایر با منافع ملی عراق است، نمی تواند ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این موضوعات در حیطه وظیفه مردم عراق است که تصمیم بگیرند با چه کشورهایی و چگونه ارتباط داشته باشند، تصریح کرد: تجربه نشان داده که حضور نیروهای بیگانه در کشورهای منطقه، نه تنها به نفع منطقه نیست بلکه منجر به بی ثباتی و ناامنی بیشتر آن نیز می شود.

 

قاسمی در خصوص برخی اتهام زنی ها به ایران مبنی بر حمایت از طالبان در افغانستان بیان کرد: این قبیل اتهامات کذب محض است و پایه و اساسی ندارد. برگشت امنیت به افغانستان برای ما مهم است و از آن حمایت می کنیم؛ چرا که ایران امنیت خود را در گرو امنیت کشورهای منطقه می داند.

 

سخنگوی وزارت خارجه پیرامون کنفرانس بازسازی عراق که قرار است به زودی در کشور کویت برگزار شود، افزود: ما همواره از دیرباز در کنار مردم عراق حضور داشتیم و تا جایی که می توانستیم از مبادلات تجاری، فرهنگی و همکاری های دوجانبه در حوزه های مختلف حمایت کردیم.

وی گفت: ما قطعا در اجلاس کویت شرکت خواهیم کرد و حضور جدی در این کنفرانس خواهیم داشت و امیدواریم که بخش خصوصی و بازرگانان ما هم در این اجلاس شرکت داشته باشند تا همکاری های بیشتر اقتصادی و تجاری میان طرف های ایرانی وعراقی شکل بگیرد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای سفر خود به ایران شروطی گذاشته است یا خیر، تصریح کرد: ایران در چهار دهه اخیر نشان داده که تحت فشار سیاست خارجی خود را تنظیم نمی کند و به صورتی مستقل سیاست خود را پیش می گیرد. اینکه گفته شده است آقای ماکرون شروطی را برای ما تعیین کرده به کلی اشتباه است و از ریشه این چنین مباحثی اطلاع ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما نه در وزارت امور خارجه و نه در سفارت خود در پاریس چنین مطلبی را نشنیده ایم و این یک سخن بسیار غلطی است که از جانب برخی رسانه های عمدتا غربی مطرح می شود.

 

وی با بیان اینکه هنوز تاریخی برای سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران مشخص نشده است، افزود: بر اساس یک پروتکل که در ایران داریم، روسای کشورها و دولت ها که به ایران سفر می کنند، به دیدار رهبری انقلاب می روند، ولی اینکه برخی بخواهند این مسئله را طور دیگری نشان دهند، آن یک بحث دیگر است. ما تاکید می کنیم که شرط پذیر نیستیم و فرانسه هم علیرغم همه روابط رو به رشدی که با آن کشور داریم، در جایگاهی نیست که بخواهد برای ما شروط تعیین کند.

قاسمی در خصوص سفر اخیر نتانیاهو به روسیه و برخی تلاش های وی علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت: نوع روابط ما با روسیه به نحوی است که از کانال های مختلف تماس های لازم را با آنها داریم و در جریان تحولات منطقه ای و جهانی قرار می گیریم. در خصوص سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی و تلاش هایی که آن رژیم در منطقه و جهان علیه ما دارد، هم باید بگویم که امر جدیدی نیست و آن رژیم همواره تلاش می کند که روابط ما را با کشورهای مختلف دچار خدشه کرده و در این میان منافع خود را تامین کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا موضوع تخصیص خطوط اعتباری کشورهای دیگر در راستای ارتباط و همکاری بیشتر با ایران در قالب مذاکراتی میان ما با دیگر کشورها مطرح است یا خیر، گفت: این بحث با کشورهای دیگری هم وجود دارد به نحوی که با برخی از آن کشورها مذاکراتی را داشته و به نتایج خوبی هم دست یافته ایم و با برخی دیگر همچنان جلسات متعددی را در این رابطه داریم که امیدواریم این مسیر به سمت درستی پیش رود.

قاسمی اظهار داشت: آمریکا تلاش می کند کارشکنی های بسیاری را در روابط ما با کشورهای مختلف ایجاد کند و نگذارد که ایران از مزایای برجام بهره مند شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه پیرامون مطرح کردن مذاکرات موشکی از جانب کشورهای اروپایی و طرح این موضوع با ایران بیان کرد: آنچه مشخص است اینکه آمریکا از نوع روابط ما با اتحادیه اروپا ناراضی است و تلاش می کند با اعمال فشار بر آنها، کشورهای اروپایی را به سمت خود بکشاند.

قاسمی با بیان اینکه روابط ما با اروپایی ها از قدمت بالایی برخوردار است و امروز هم روابط خوبی با آنها در حوزه های مختلف داریم، گفت: در خصوص موضوع مذاکره موشکی ما رسما درخواستی را از آنها دریافت نکرده ایم اما دو طرف همچنان از طرق مختلف به ارائه دیدگاه های خود نسبت به مسائل گوناگون می پردازند و آنچه که در رسانه های غربی مطرح می شود، با آنچه که در واقعیت در جریان است متفاوت است.

وی در خصوص عدم حضور ظریف در اجلاس داووس گفت: علت عدم حضور وزیر امور خارجه در آن اجلاس هیچ ارتباطی با حضور برخی اشخاص در آن کنفرانس نداشته و صرفا همزمانی آن کنفرانس با تغییر ساختار وزارت خارجه بود که از آنجا که این یک اقدام عظیمی به حساب می آید، نیاز به حضور وزیر خارجه بود تا ثبات در جابه جایی ها هر چه سریعتر اتفاق بیفتد و توقفی در هیچ یک از بخش های وزارت خارجه صورت نگیرد.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه موضع ایران در قبال اتهام زنی مجدد یکی از مقامات کاخ سفید در خصوص  حمایت ایران از گروه های به زعم آنها تروریستی و برخی سخنان مداخله جویانه در امور کشور ما چیست، تصریح کرد: سیاست های زیاده خواهانه و مداخله گرایانه مقامات آمریکایی و نوع بیان و اتهامات آنها نسبت به ایران یک مسئله قدیمی است که دیگر تازگی و آن تاثیر گذشته را نداشته و البته دخالت آنها در امور داخلی ایران از جانب ما قطعا محکوم است و آنها حق اظهارنظر در خصوص مسائل داخلی ما را ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اصولا این قبیل اتهامات که از جانب مقامات آمریکایی به ایران وارد می شود بی پایه و اساس است و آنها تاکنون استنادی بر مطالب خود نداشته اند و همچنان این قبیل اظهارات از جانب ما قابل تکذیب کردن است.

وی افزود: به همین دلیل است که ما همچنان معتقدیم اظهارات آقای ترامپ و اطرافیان وی چندان از اعتبار و وجاهت برخوردار نیست و ما توجه بسیاری به آنها نمی کنیم.

قاسمی پیرامون روابط ایران و کانادا اظهار داشت: ما همچنان تلاش می کنیم تا تعاملات و مذاکرات خود را با دولت کانادا ادامه دهیم و امیدواریم که این روند در مسیر درست خود ادامه پیدا کند تا دو طرف بتوانند در خصوص حل مشکلات و مسائل دوجانبه به راهکارهای مشخص و منطقی دست یابند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص روند عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی تصریح کرد: رفتار مقامات سعودی در عادی سازی روابطشان با رژیم اشغالگر قدس قطعا یک خیانت در حق جهان اسلام و مردم مظلوم فلسطین است. مردمی که طی سالیان متمادی، خسارات مالی و جانی بسیاری متحمل شده اند.

وی گفت: جهان اسلام در قبال این اقدام نسنجیده سعودی ها حتما در بلندمدت ابراز نارضایتی و انزجار بیشتری خواهد داشت؛ چرا که این مسئله می تواند بنیان های رژیم سعودی را تضعیف کرده و مردم منطقه و جهان را از رژیم سعودی بیش از پیش ناراضی سازد.

قاسمی در خصوص وضعیت شهروند ایرانی آمریکایی که در زندان های آمریکا به سر می برد، افزود: این یک پرونده مفتوح است و ما همچنان پیگیر وضعیت کلیه شهروندان ایرانی در اقصی نقاط جهان هستیم و به خصوص با توجه به رفتارهای تبعیض آمیز و ناجوانمردانه ای که آمریکایی ها در قبال آن فرد دستگیر شده ایرانی آمریکایی انجام داده اند، این مسئله برای ما اهمیت خودش را دارد.

پربیننده ترین خبرها