کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل:

بدرفتاری با مسلمانان روهینگیا می‌تواند منجر به مناقشات منطقه‌ای شود

بدرفتاری با مسلمانان روهینگیا می‌تواند منجر به مناقشات منطقه‌ای شود
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 11:41

رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل گفت: بدرفتاری با مسلمانان روهینگیا می‌تواند منجر به مناقشات منطقه‌ای شود.

العالم- آمریکا 

رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه هشدار داد: اقداماتی از جمله "قتل‌عام و پاکسازی قومی" علیه مسلمانان روهینگیا می‌تواند موجب بروز درگیری مذهبی در فراتر از مرزهای این کشور شود.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، «زید رعد حسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل طی سخنرانی در جاکارتا گفت: میانمار با بحران‌های جدی که اثری بالقوه بر روی امنیت منطقه دارد، مواجه شده است.

اظهارات وی به دنبال انتشار گزارش هفته گذشته آسوشیتدپرس مبنی بر وجود گورهای دسته‌جمعی و انکار این موضوع از سوی میانمار، بیان شد.

براساس این گزارش، تاکنون نزدیک به 700 هزار روهینگیایی به بنگلادش فرار کرده‌اند.

زید روز دوشنبه اظهار داشت: میانمار از بهبود توسعه در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی برخوردار است اما این موضوع نمی‌تواند پوششی بر تبعیض سازمان‌یافته علیه اقلیت باشد.

از روز 25 آگوست پس از آن‌که موج جدید خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا آغاز شد، خانه‌هایشان به آتش کشیده شد و زنان و کودکانشان مورد تجاوز ارتش میانمار قرار گرفت.

بنگلادش و میانمار در تاریخ 23 نوامبر توافق‌نامه‌ای را به منظور بازگشت آوارگان روهینگیایی امضا کردند که طبق این قرار داد بازگشت از 23 ژانویه شروع شود اما تعداد کامل و دقیق افراد تاکنون مشخص نشده است.

مسلمانان میانماری ساکن ایالت راخین در غرب میانمار به نام مسلمانان روهینگیا شناخته می شوند. آنان دست‌کم از سال 2012 مورد حمله بوداییان هستند و آنچه بر شدت این وضعیت می‌افزاید سکوت مقامات دولتی است تا جایی که گاه نظامیان دولتی نیز در اقدامات خشونت‌بار سهیم می‌شوند.

فارس 

پربیننده ترین خبرها