رویترز:تیلرسون با توجه به تهدیدهای ترامپ برای قطع کمک های مالی، به پرو و کلمبیا سفر می کند

رویترز:تیلرسون با توجه به تهدیدهای ترامپ برای قطع کمک های مالی، به پرو و کلمبیا سفر می کند
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 11:48

به نقل از خبرگزاری رویترز  رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای اول در تولید کوکائین یعنی پرو و کلمبیا سفر می کند درحالیکه ترامپ تهدید کرده بود کمک های مالی به کشورهایی که موادمخدر قاچاق یا تولید می کنند را قطع می کند.

العالم-آمریگا

 تارنمای این خبرگزاری افزود: تیلرسون با اشاره به اظهاراتش در مورد سقوط احتمالی نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا توسط ارتش این کشور مشخص بود که از پیش تمایلی به سفر دوره ای به 5 کشور آمریکای لاتین نداشته است.
ترامپ روز جمعه در یک برنامه میزگرد با اشاره به کشور هایی که نامی از آن ها نبرد اعلام کرد: در حال حاضر اشاره ای به اسم ها نمی کنم. اما مراقب این کشورها هستم، من به ارقامی که برای آنها میفرستیم نگاه میکنم. ما کمک های انبوهی به آن ها می کنیم درحالیکه آن ها موادمخدر را به کشور ما سرازیر می کنند و به ما می خندند.

به نوشته رویترز، پیش از این کوین مک آلینان کمیساریای گمرک و حفاظت مرزی آمریکا به رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که کوکائین تولید کلمبیا و پرو است اما از مکزیک و آمریکای مرکزی قاچاق می شود.

تیلرسون در کنفرانس خبری روز یکشنبه در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین هیچ اشاره ای به اظهارات ترامپ نکرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه که همراه تیلرسون سفر کرده بود گفت که اشاره به این صحبت ها 'کمک کننده نبود'.

ترامپ بارها بر سر مسائل سیاست خارجی مربوط به کره شمالی و سوریه با تیلرسون اختلاف نظر داشته است. دولت برای ارسال پیام با مضمون های کاملا متفاوت به آمریکای لاتین مخصوصا ونزوئلا مورد انتقاد قرار گرفته است.

تیلرسون امروز به لیما پایتخت پرو می رود و روز سه شنبه آنجا را به مقصد کلمبیا ترک می کند. کلمبیا مطابق با 'طرح کلمبیا' بین سال های 2000 تا 2015 برای برنامه های اجتماعی و نظامی 10 میلیارد دلار از آمریکا دریافت کرده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا 450 میلیون دلار کمک به کلمبیا در سال 2017 را تایید کرده که این مقدار 25 درصد بیش از سال 2016 است. این مبالغ برای حمایت از توافق صلح با نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا یا FARC (یک گروه شورشی چپ گرا) هزینه شده است.

پرو کشوری که افزایش تولید کوکائین داشته و رتبه اول تولید را همراه با کلمبیا دارد، کمک های کمتری از سوی آمریکا دریافت کرده است. تیلرسون سفر دوره ای خود را در جامائیکا کشوری که مرکز افزایش قاچاق مواد مخدر است، به پایان می رساند. آمریکا بزرگترین بازار کوکائین در جهان را دارد.

ترامپ با اشاره به اینکه آمریکا در قبال حمایت ها چیزی عایدش نمی شود، تهدید کرده که کمک های مالی در سراسر دنیا را قطع می کند. اوایل سال جاری (میلادی) او وعده داد تا به کمک های مالی برای پاکستان پایان دهد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها