ولایتی: صدور انقلاب اسلامی؛ رمز پیروزی‌های منطقه‌ای است / ایران جزیره امن و لنگر تعادل منطقه است

ولایتی: صدور انقلاب اسلامی؛ رمز پیروزی‌های منطقه‌ای است /  ایران جزیره امن و لنگر تعادل منطقه است
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 14:18

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جمهوری اسلامی ایران، سوریه، عراق، لبنان و یمن متحدان واقعی منطقه هستند، در حالی که شورای همکاری خلیج فارس در حال فروپاشی است.

العالم-ایران/سیاسی

علی اکبر ولایتی در نقد عملکرد نظام و میزان تحقق اهداف، 38 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صدور انقلاب اسلامی را رمز پیروزی های منطقه ای ایران دانست و افزود: یکی از شعارهای انقلاب «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» است، ما گرایشی به شرق و غرب نداریم و استقلال، جوهر این شعار است، دستاوردی که اگر آن را با دیگر کشورها مقایسه کنیم بیشتر متوجه ارزش آن می شویم.

وی اضافه کرد: برخی کشورهای منطقه که کوچک ترین وابستگی به قدرت ها دارند دستشان بسته است که حتی در چارچوب منافع ملت هایشان حرکت کنند و چه بسا اقداماتشان مخالف منافع ملی شان باشد اما در ایران اینطور نیست و با گذشت 40 سال از انقلاب، شعار نه شرقی، نه غربی و استقلال خواهی ما استوار مانده و محقق شده است.

ولایتی گفت: ایران با اتکا به استقلالش هر روز قوی تر می شود و اکنون به قدرت اول منطقه تبدیل شده است قدرت تأثیرگذاری که نه فقط برای سرنوشت خود می تواند تصمیم بگیرد بلکه بر سرنوشت منطقه نیز اثرگذار است.

وی تاکید کرد: بدون تردید تأثیر ایران در حفظ تعادل و توازن منطقه ای و نیز در ایجاد امنیت در منطقه از ابرقدرت های جهان بیشتر است، همه می دانند که امریکایی ها تصمیم داشتند عراق را تجزیه کنند اما ما مقابلشان ایستادیم و نگذاشتیم به هدفشان برسند و اکنون درصدد تجزیه سوریه هستند اما در مقابلشان ایستاده ایم تا به هدفشان نرسند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ممکن است برخی بگویند که ما در ایران زندگی می کنیم و به عراق و سوریه چکار داریم، اینها توجه ندارند که ما نمی توانیم بدون ایجاد امنیت در مرزها، در داخل امنیت داشته باشیم.

ولایتی افزود: اگر عراق تجزیه شده بود غیر از اینکه این کشور متحد و راهبردی تجزیه و از قدرت ساقط می شد، در مرزهای ما و منطقه کردستان عراق نیروهای رژیم صهیونیستی مستقر می شدند چنانکه روز برگزاری رفراندوم در این منطقه، پرچم رژیم صهیونیستی را در اربیل برافراشتند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که هنوز موفق به هدفشان نشده بودند و صرفاً رفراندومی برگزار شده بود اما به لطف خداوند و به همت مردم غیور کرد منطقه، آقای بارزانی به هدفش نرسید که اگر چنین می شد اکنون نیروهای صهیونیست در مرز مشترک چند صد کیلومتری ما و منطقه کردستان مستقر بودند که در این صورت قابل پیش بینی است که چه واقعه بسیار شومی در مرزهای ما رخ می داد.

ولایتی ادامه داد: پس نمی شود کشوری امنیت داشته باشد اما مرزهایش ناامن باشند چنانکه امریکایی ها در نیم کره غربی هستند اما ناوگان ششم دریایی شان در مدیترانه، ناوگان هفتمشان در اقیانوس هند و ناوگان پنجمشان در خلیج فارس مستقر است و در پاسخ به اینکه اینجا چه می کنند می گویند از منافع ملی شان دفاع می کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان موفقیت انقلاب در ترویج ارزش هایش به جهان اظهار داشت: این هدف به طور جدی محقق شده است و باید گفت «باش تا صبح دولتت بدمد کین هنوز از نتایج سحر است» انقلاب اسلامی با همه ویژگی هایش صادر شده و توانسته است آثار بسیار مثبتی بر جای بگذارد و دیگر امریکایی ها جایی در منطقه نخواهند داشت.

وی افزود: زمانی عده ای تصور می کردند که صدور انقلاب با تفنگ است، خیر؛ انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و فرهنگ نمی تواند در درون مرزها محدود شود فرهنگ انقلاب اسلامی عبور کرد و به مناطق دیگر رفت و آثارش را بسیار سریع و صریح بر منطقه گذاشت.

ولایتی ایجاد نیروی حزب الله در لبنان و حشدالشعبی در عراق را نمونه هایی از نسخه برداری از بسیج در ایران و تبعیت از روش جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

وی گفت: اخیراً در پی اقدام امریکایی ها در بمباران منطقه ای از عراق مردم متدین این کشور شعاری با این مضمون سر دادند که آمریکا شیطان بزرگ است؛ عبارت شیطان بزرگ همان عبارتی است که امام راحل خطاب به امریکا فرموده بودند. از این واضح تر که صدور انقلاب افزون بر محتوا حتی با قالب های خودش محقق شده است؟ 

ولایتی در پاسخ به پرسشی درباره رمز ماندگاری انقلاب اظهار داشت: مردمی بودن، درایت رهبر و فرهنگ استقلال خواهی ملی سه عامل مهم مانایی و پویایی انقلاب اسلامی است.

وی گفت: انقلاب اسلامی در فرهنگ عمیق ملت ایران ریشه دارد و این ملت در سابقه تاریخی اش از ابتدا طالب تسلط بر سرنوشت خود بوده و پیروزی انقلاب نقطه اوج بازگشت به هویت خویش است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره ریزش های انقلاب با اشاره به داستان معروف سیمرغ در «منطق الطیر عطار» افزود: در این داستان چند هزار مرغ به قصد دیدار با سیمرغ به سمت قله قاف حرکت می کنند و در میانه راه عده ای باز می مانند و صرفاً 30 مرغ باقی می ماند تا به بارگاه پادشاه بزرگ که مقصود از آن ، خداوند است می رسند.

ولایتی گفت: توانایی های افراد در مسیر انقلاب متفاوت است، برخی توان بیشتر و برخی توان کمتری دارند، برخی مقاوم تر و برخی کمتر مقاومند، البته ریزش ها غیرمترقبه نیست، چنانکه در صدر اسلام و پس از پیامبر (ص) همواره با ریزش ها مواجه بوده ایم.

وی افزود: خاصیت دین مبین اسلام به عنوان دین حق و راه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به عنوان طریق درست این است که همواره به علت القائات دشمنان اسلام از این ریزش ها داشته ایم، اما اینها عمیق نیست، بلکه منحصر به عده ای است که صبر و توانشان در مواجهه با مشکلات آنچنانکه باید نیست.

ولایتی اضافه کرد: البته توان همه انسان ها یکسان نیست برخی تا آنجا پایدارند که مانند شهید حججی در راه حق سر می دهند، شهید والامقامی که مانند دیگر شهدا از جنس مردمند، ملتی که وقتی می بیند ممکن است دشمن از خواست های بحقشان سوءاستفاده کند دست رد به سینه دشمن می زند و مانند حماسه 9 دی یا حضور حماسی پس از فتنه اخیر، وارد میدان می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:​ اگر منحنی انقلاب را رسم کنیم دندانه هایی دارد اما سیر کلی اش رو به صعود است، یعنی همواره رویش ها بر ریزش ها ارجحیت دارد چنانکه از میان ده ها هزار داوطلب مردمی برای دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) فقط تعدادی انتخاب شدند زیرا آن همه داوطلب لازم نبود.

وی افزود: این در حالی است که بسیاری از جوانان پس از انقلاب متولد شده اند و امام راحل و دوره دفاع مقدس را درک نکرده اند، اما چنان در صحنه حضور دارند که گویی هم در انقلاب بوده و هم امام و آن دوره را دیده اند، پس نگران برخی ریزش ها نیستیم.

ولایتی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره تمرکز برخی یأس آفرینان بر کاستی ها به رغم نیاز جامعه به امیدآفرینی تاکید کرد: نباید نادانسته به سیاه نمایی کمک کنیم که این خواست دشمن است و باید توجه داشت که امور، نسبی است ما ایران را با کدام کشورها مقایسه می کنیم؟ 

وی گفت: به عنوان فردی که در حوزه سیاسی فعالیت کرده ام و اطلاعاتی از تاریخ و جغرافیای سیاسی دارم، کشوری به اقتدار ایران در جهان اسلام و جهان سوم نمی شناسم که به نسبت، کم مسأله ترین است، واقعیتی که دوست و دشمن به آن اذعان دارند.

ولایتی افزود: ایران در عین حفظ آزادی، جزو امن ترین کشورهاست، در حالی که در بسیاری از کشورها دیکتاتورها حکومت می کنند و در بسیاری جوامع حکومت های قبیلگی حاکمند و به زور شمشیر و سرنیزه و تفنگ مردم را ساکت می کنند و با وجود هزینه کردن پول فراوان، مردمشان از آنان رضایت ندارند.

وی ایران را جزیره امن و لنگر تعادل منطقه دانست و گفت: اگر ایران نباشد منطقه بسیار حساس غرب آسیا دچار به هم ریختگی می شود و گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده بر آن مسلط می شوند و هیچ کس امنیت نخواهد داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بنابراین، ایران با وجود مشکلاتی که بسیاری از آن را دیگران تحمیل کرده اند، همچنان به طور نسبی موفق ترین کشور اسلامی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نقش خواص در زنده نگه داشتن آرمان های انقلاب اظهار داشت: آنان نقش اساسی دارند زیرا مردم حرکت آنان را در نظر دارند، چنانکه اگر خواص در واقعه عاشورا درست و بهنگام عمل می کردند، نباید فاجعه کربلا رخ می داد.

ولایتی افزود: در آن فاجعه، حضرت امام حسین (ع) تنها ماند در حالی که هزاران نفر از مردم کوفه برای ایشان دعوتنامه فرستاده بودند که در میان آنان توابینی حضور داشتند؛ چهار سال بعد قیام کردند، اما قیامشان بهنگام نبود و 4000 نفر به شهادت رسیدند، اگر همین افراد به کمک سیدالشهدا (ع) آمده بودند، حکومت یزید سرنگون می شد.

وی نقش، فهم درست از وقایع، تحلیل و حرکت بموقع خواص را مهم دانست و گفت: نقش خواص هدایت فکری عامه مردم است.

صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها