تجمع در مقابل سفارت عربستان درلندن علیه جنگ در یمن

تجمع در مقابل سفارت عربستان درلندن علیه جنگ در یمن
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 15:56

ده‌ها تن از معترضین به سیاست‌های تهاجمی و سرکوبگرانه عربستان در منطقه از جمله ادامه حملات به یمن در برابر سفارت این کشور در لندن تجمع کرده و خواستار پایان هرچه سریع‌تر معاملات تسلیحاتی لندن با ریاض شدند.

العالم-انگلیس

 به نقل از منابع انگلیسی، در جریان این حرکت اعتراضی که از سوی کارزار مبارزه با تجارت اسلحه انگلیس و با حمایت سایر نهادهای مدافع حقوق بشری سازمان‌دهی شده بود شرکت‌کنندگان شعارنوشته‌هایی را در دست داشتند که بر روی آن عبارت‌هایی همچون 'جنگ را متوقف کنید'، 'فروش اسلحه به عربستان را متوقف کنید' و 'روزانه 130 کودک در یمن براثر حملات رژیم سعودی کشته می‌شود' نوشته‌شده بود.

برخی از معترضین همچنین شعارنوشته‌هایی را در دست داشتند که بر روی آن، جنایت‌های رژیم آل سعود در منطقه به تصویر کشیده شده بود. دریکی از شعارنوشته‌ها که تصاویر ویرانی‌های یمن به نمایش گذاشته‌شده آمده بود: وزیر کشور انگلیس می‌گوید عربستان حق دارد از خود دفاع کند، شما چه فکر می‌کنید.

حاضران در این حرکت اعتراضی همچنین شعارهایی را مانند «مرگ بر عربستان»، «آل سعود بچه کش است» و «آل سعود دیکتاتور است» سر می‌دادند.

ایان پوکوک یک سخنگوی کارزار مبارزه با تجارت اسلحه طی اظهاراتی در این تجمع اعتراضی عنوان کرد که لندن در تجاوزهای صورت گرفته علیه یمن با ریاض همدست است.

وی افزود: دولت انگلیس از زمان آغاز حملات در یمن بالغ‌بر 1.6 میلیارد پوند سلاح به عربستان فروخته و ما خواهان پایان هرچه سریع‌تر این معامله که منجر به ویرانی‌های گسترده و جان باختن مردم دریکی از فقیرترین کشورهای جهان شده، هستیم.

استفن بل عضو کارزار ائتلاف ضد جنگ نیز طی اظهاراتی در این تجمع بیان داشت: اکثر مردم انگلیس بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته مخالف حمایت از رژیم آل سعود هستند.

انگلیس هم‌اکنون دومین فروشنده بزرگ سلاح در سطح جهان است و از سال 2010 میلادی تاکنون، دوسوم تسلیحات فروخته‌شده لندن روانه کشورهای منطقه خاورمیانه شده است.

گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که انگلیس از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن در فروردین 1394، حدود 4 میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است.

علاوه بر فروش تسلیحات، ارتش انگلیس در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اخیرا از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته ولیعهد عربستان را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در یمن تحت پیگرد قانونی قرار داده و مجازات کند.

احمد بن شمسی سخنگوی این سازمان اعلام کرد: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، به‌عنوان وزیر دفاع و یکی از رهبران بارز عربستان مسئول همه حوادثی است که در یمن رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: به همین دلیل از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم تحریم‌ها و مجازات‌هایی علیه وی اعمال کند، چرا که ائتلاف عربستان به شکل فاجعه باری قوانین بین‌المللی جنگی را نقض کرده است.

بن شمسی در ادامه افزود: دیده‌بان حقوق بشر موارد بسیاری در ارتباط با نقض قوانین جنگی به دست نیروهای تحت امر ائتلاف عربستان ثبت کرده است.

سخنگوی دیده بان حقوق بشر گفت که تاکنون 80 حمله هوایی غیر قانونی از سوی عربستان سعودی ثبت شده است که بر اثر آن هزار تن کشته و ده‌ها نفر دیگر در زندان‌های زیر نظر امارات، متحد عربستان تحت شکنجه و آزار قرار گرفته‌اند.

وی همچنین محاصره یمن به دست ائتلاف عربستان را اصلی‌ترین دلیل بحران انسانی در یمن دانست.

عربستان به همراه چند کشور دیگر تحت عنوان نیروهای ائتلاف از ششم فروردین سال 94 با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی و محاصره زمینی، دریایی و هوایی به این کشور کرده اند. 

ترزا می نخست‌وزیر انگلیس اواخر آذرماه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با « محمد بن سلمان»، از وی برای سفر به کشورش در سال جاری میلادی دعوت به عمل آورد که با اعتراض شدید نهادهای حقوق بشری مواجه شده است.
به گزارش منابع انگلیسی این سفر قرار است در ماه جاری میلادی (فوریه) صورت گیرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها